Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 922 ggr
Mia.jonsson83
0

Det som inte får hända, hände!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min stackars Doris är skadad!

Min son lyfte upp henne ur buren i måndags kväll och då tog hon ett skutt ur hans famn rakt ner på golvet! Ca 1 meter föll hon.
Jag var inte hemma när det hände så min man ringde mig och sa att jag måste komma hem akut eftersom Doris har åkt i golvet och kan inte gå.
Skyndade mig hem och såg direkt att hon såg jätte konstig ut baktill…sne liksom. Och så använde hon inte sitt högerben utan släpade det efter sig…Min tanke var direkt att det benet var brutet samt att något hänt med hennes höft…

Väl hos vetrinären så blev hon röntgad och inget var brutet. Läkaren ville även kolla bäcknet och det var oxå helt. Hon fick smärtstillande i spruta och samt recept på smärtstillande som jag ska ge henne en gång om dagen… Nu ska vi avvakta några dagar och se om hon blir bättre eller inte…
Hon äter bra! Både hö, pellets och grönsaker så länge dom står brevid henne så att hon inte behöver ta sig runt…Vatten var jag osäker på om hon fick i sig så imorse när jag gett henne medicinen så tog jag vatten i medicinsprutan och gav henne direkt i munnen…Utöver det har jag gett henne extra gurka så att hon får vätska i sig.

Jag har satt henne i en annan bur som jag har begränsat så att hon inte kan ta sig runt så mycket.
Tycker så fruktansvärt synd om henne och när det hade hänt var jag helt säker på att hon inte skulle klara sig så vi ställde in oss på det värsta…Var så säker på att jag inte skulle komma hem med henne från vetrinären i liv…Så när jag fick beskedet att hon fick följa med hem igen var jag så lycklig!

Tyvärr kände jag lite att vetrinären (Malmö Djursjukhus) inte var så duktig på just marsvin och kunde inte tala om vad som hänt med henne eftersom inget var brutet. Jag har ingen bild just nu men om man tänker att hennes rumpa vanligtvis är rund så är den nu intryckt rejält på höger sida och mer spetsig på vänster…Någon som har en aning?
Eller några bra tips för hur jag ska hjälpa henne som bäst?

Här kommer en bild på henne när jag hade ordnat en bra låda hon kunde sitta i när vi skulle köra till vetrinären.

Teddymarsvinet
0

Åh, stackars lilla doris! Hoppas hon blir frisk o kry.

Primas - Uppfödning av Nonself Golden Agouti  Primasmarsvin.weebly.com 

/p>

[saphirasmarsvin]
0

Åh, vad oturligt! Känn ingen skuld, även den bästa kan tappa ett marsvin som sprattlar till. Jag har tyvärr inte någon erfarenhet av fallskador, men det finns säker någon som kan ge dig bra råd - det är det som är det bästa med den här sajten :)

Inför eventuella framtida veterinärbesök kan jag rekommendera Fågelkliniken i Hjärup! Jag är själv "stammis" där och veterinären är duktig och kunnig på marsvin - man känner sig verkligen som i trygga händer hos dem.

Hoppas söta Doris blir helt bra snart igen!

_Charlie
0

Oj vilken otur! Jag förstår att ni känner skuld, men det kan hända även den bästa.

Jag har haft en del fall här. En hoppade rätt ur buren då vår katt hoppade i och skrämde honom, ett hopp på ca en meter. Han klarade sig fint utan några skador. Jag har även haft en högdräktig hona som vid stödmatningen satt på en köksstol vilken hon snabbt som en blixt då jag sträckte mig efter maten, bestämde sig hoppa ner ifrån med sin jättestora mage. Hon gjorde en kullerbytta och slog i munnen så det blödde lite, men hon klarade sig fint utöver det och så gjorde även hennes bebisar.

De brukar klara fall mycket bra, och händer det något brukar det oftast bara vara tänderna som tar stryk, men ibland landar de fel och slår sig illa som er Doris.

Kollade de ryggen på henne? Jag tänker att hon kanske skadat sig i ryggen?

Mia.jonsson83
0

Min son som höll i henne när det hände var jätte ledsen så vi har varit väldigt noga med att förklara för honom att det inte är hans fel!

Ja dom röntgade ryggen också och det såg rakt och fint ut…så det verkar inte vara skelettet… Vetrinären klämde på hennes fötter för att se så att hon hade känsel kvar och det hade hon i båda fötterna.