Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 1040 ggr
Zella
0

Svårt att skaffa kull

Jag har nu haft mina små killar i 3 månader och jag måste säga att de är underbara djur som gör framsteg och blir tuffare hela tiden.

Jag har funderat över att någon gång skaffa en kull (alltså skaffa en hona och försöka låna en hane att para henne med eller få tag på ett dräktigt marsvin, vilket jag förstår inte är så lätt).

Är det väldigt svårt att ta hand om en dräktig hona och sedan hennes ungar? Är det svårt att sälja de? Hur länge hade ni haft marsvin innan ni satte igång ett så stort projekt som jag förstår att det är? Är det för tidigt att försöka få en kull under hösten, då jag har haft mina pojkar i ett halvår? Jag har läst allt jag kan komma över om avel och tykcer det verkar svårt men spännande och intressant.

Är det vanligt att hanar bråkar om det kommer honor och bor i samma rum?

paronskrutten
0

Jag har haft marsvin i snart fyra år och har en kull nu. Hur länge har du haft marsvin?

Prata med uppfödare och få tips, luneas.se kan du få fakta ifrån..Skaffa all info du beöver men vänta och läs på länge, så att allt sitter, köp hem kosttilskott och vitaminer, allt som honan och ev. ungarna kan behöva.

Jag läste på internet att nåns hona dog och hon gick runt med en unge eller två i BH:n för att den skulle hålla värmen. Man måste kunna mata ungar som har förlorat sin mamma varannan-var tredje timme hela dygnet dom första dagarna. Det bästa är egentligen att para två honor samtidigt, då kan den andra honan ta hand om alla ungarna om den andra dör. Men då blir det fler ungar att sälja på en gång. Du måste ha plats att ha några ungar i  burar, om dom inte blir sålda, vad gör du med dom då?

Lycka till:)

Helena

Abico
0

Jag hade inte haft marsvin jättelänge när jag tog min första kull, men då hade jag så många kunniga vuxna omkring mig och jag kanske inte ska ta åt mig hela äran då jag inte var värst inblandad i det hela ;P Men det gäller att ha bra koll på vad man gör, se till att det är friska djur man avlar på och att man har plats att behålla 3 - 5 ungar om man inte får dom sålda (för det är inte alltid enkelt att sälja dom). Dessutom måste du tänka på att om det skulle gå väldigt fel under dräktigheten eller födseln så måste du ha pengar och möjligheten att ta honan till vetrinären. Då jag tog min senaste kull, dog honan när ungarna var någon vecka gamla. Man måste förstå att det är en stor risk för honan att bli dräktig och föda ungarna.
Men om man har viljan så går allt :)
Lycka till!

Kram Hanna

Hanna 

Annna
0

För det första vad är målet med kullen?
Att bara få söta ungar?
Skriv gärna varför du vill ta en kull.

Jag tycker inte att du ska använda någon av dina hanar i avel, eftersom risken är stor att de inte kommer att kunna gå tillsammans efter.
Men det kan gå, men jag hade absolut inte chansat!!

Att ta över en dräktig hona, tycker inte är ett bra alternativ för dig då du inte har så bra erfarenhet.
Det är dessutom väldigt riskabelt att flytta en dräktig hona, då de blir väldigt stressade av att byta miljö.
Om man ska ta över en dräktig hona så ska hon absolut inte vara mer än i 3-4 dräktighets veckan, ju tidigare man flyttar en dräktighona dessto mindre är riskerna att något ska gå fel.

Att köpa in en hona för att para tycker jag inte låter så bra ihäller, för då måste du köpa en hona som sällskap till den dräktiga honan, för hon kan inte gå själv före hon är redo att bli parad och inte gå själv när hon blivit parad.
Å vad ska du göra så att den andra honan inte är ensam när den ena går med hane då?

Sen måste du även låna en hane, vilket inte kan vara så lätt alltid. Hoppas verkligen du inte bara ska låna vilken hane som helst, utan ska vara noga med ditt val.

Många saker kan gå fel vid en dräktighet och även vid förlossningen och efteråt.
Men det är väldigt bra att du läst på.

När man tar en kull så måste man vara berädd att ha mycket tid. Då man kan behöva handmata ungar var 3-4 timme, om det skulle bli många ungar eller det händer mamman något.
Har du sådan tid? eller känner du någon som kan göra det om det skulle behövas?

Hur svårt det är att sälja marsvinsungar beror helt på. Det är oftare lättare att sälja marsvin som är av ovanligare raser.
Tycker absolut att man ska vara berädd på att man kanske får behålla alla.
Har du plats till det?

Jag har fött upp marsvin i ca. 10 år och har under dessa år haft 9 kullar, 10 är på g (hade ett uppehåll mellan 2001-2005). Jag har inte haft så många kullar då jag föredrar att ha en kull i taget och ge ungarna mycket tid.

Om du ska ta en kull, så tycker jag absolut att du ska ha en mycket nära och god kontakt med en bra uppfödare.
För det är guldvärt, då man får en massa bra råd och kan även få hjälp om något skulle gå fel.