Bra mat till marsvin?
Finns säkert en sån här tråd redan..Men måste fråga ändå :)!
Nästa torsdag (den 25e) så hämtar jag hem två små grisar!
Nu undrar jag vad är BRA mat för dem? Vilka grönsaker tål dem och vilka tål de inte? Vad ska man tänka på med maten?
Äter de något kött (som hamstrar gör) eller bara vegetariskt rakt av?
Tack på förhand!
Nej marsivn äter inte kött :)
Läs på humlansmarsvin.se så ser du vad de kan äta, vad som är bra eller inte osv! Bra sida :D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Bara vegetariskt till Marsvin! Ger du pellets så finns det Cavia Pro, mycket bra pellets. Grönsaker som är nyttiga: Vitkål, Grönkål, Broccoli, Blomkål, brysselkål, paprika. m.m
Innan du köper djur bara sisådär borde du läsa lite mer om dem..
#2 jag har läst på och jag har haft marsvin innan. Det gör väl inget om jag vill utöka min kunskap? Jag vet inte allt om dem även om jag har läst på mycket och vill ha mer kunskap. Jag vill lära mig allt om dem precis som jag gjorde med mina hamstrar till min uppfödning. Man slutar aldrig att lära sig. Väldigt onödig kommentar.
Men tack för dina mattips till mig.
#1. Tack så mycket! Ska genast kolla in hemsidan :)!
#2 Det är ju det hon gör nu ju, innan hon får hem dom.
Fråga den du köper djuren av vad de är vana vid att äta. Om man ska de dem något nytt kan det vara bra att vänja in det lite successivt, lite i taget alltså. Det viktigaste är att du hittar bra hö till dem då det är den största delen av deras meny, grönt, fint och väldoftande! Bra grönsaker har du fått tips om och är det ungar (?) du får hem är det en god ide att ge någon form av kraftfoder och även där skulle jag nog börja med att kolla vad de är vana vid. Vsd blir det för marsvin? Nyfiken, :-)
#3 Det märks ju verkligen att du har haft marsvin om du tror de äter kött.. Kommentaren är absolut inte onödig, du bör verkligen läsa på!
#6 Onödig ton, kanske?
Hon vill ju ha hjälp med maten, nålstick känns inte riktigt konstruktivt.
#6 Vet du, det är nog många ungdomar som haft djur i familjen men inte haft ansvaret för att utfodra dem m.m. och därför måste lära sig "allt" om vad som helst den dagen det är dags att börja ta eget ansvar. TS har haft hamstrar och de äter kött, tycker inte det är konstigt att funderingen kommer om även marsvin gör det.
#7 Bättre än ett sjukt djur pga okunskap (hon hade ju redan "haft" marsvin).
#8 Påstår man att man ägt marsvin så är det visserligen konstig fråga.
#9 Kan man tycka, men risken är ju stor att TS (eller annan som läser tråden) inte vågar fråga saker här i fortsättningen. Vilket knappast gagnar djuren.
Du kanske tycker att det är en konstig fråga, men man måste ju få fråga om allt som gäller marsvin här eller? Konstigt vore det väl annars.
Jag köpte vår hamster utan att veta exakt hur de skulle utfodras. Jag hade haft hamstrar när jag var yngre, då fick de blandningen man köpte i djuraffären som enda matkälla då man innan internet fanns inte fick tag i annan information än den man fick från djuraffären som vi ju vet är lite hur som helst.
Jag kom hem, startade en tråd på internet, och frågade om hamstern skulle ha hö.
Nej det skulle den inte, den skulle ha annan mat, och en halvtimme senare var jag på väg till affären för att köpa hem allt den behövde och det är en väldigt älskad, omskött och välmående hamster vi har. ;)
Ett djur man på ett ungefär vet hur det ska tas hand om, men behöver lite hjälp på traven som man enkelt kan få av hjälpsamma människor, har jag inga problem med att man köper utan att vara helt hundra på hur det ska tas hand om på en gång, så länge man är villig att lära sig snabbt.
Om jag däremot skulle köpa ett djur jag inte har någon som helst erfarenhet om, en chinchilla, iller eller pygméigelkott, ja då är risken stor att jag tar på mig ett ansvar jag inte reder ut när jag får reda på hur de ska leva.
TS vet på ett ungefär hur marsvin ska tas hand om, men hon var osäker på om de behöver kött i sin kost. Hon har dessutom en hel vecka på sig att ta reda på det hon är osäker över.
Jag visste på ett ungefär hur en hamster ska tas hand om, men var osäker på om de behövde hö i sin kost. Jag köpte hamstern innan jag tagit reda på det. So shoot me.
Lycka till TS med dina grisar, fråga mer om du är osäker över annat och hoppa omkring inne på mif så kommer du lära dig massor! =) Bilder och presentationer vill vi också ha när grisarna är hemma! =)
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
#10 Klart man får fråga vad man vill. Men man får förvänta sig svar också. Klart man tycker en person borde läsa på i förtid speciellt om TS har haft marsvin men tror de kan äta kött, då är det stor brist på okunskap. Det är inte så att jag skrämmer bort TS, jag tycker bara personen ifråga bör läsa på lite mera.
#11 Tråkigt nog så är det många djuraffärer som ev har hö till hamstrar i sina burar och paket med hö där det står man kan ge det till hamstrar, stor brist på okunskap som kan mycket illa för hamstern.
#12 Men har du missat att det är precis det TS gör, läser på i förtid? Och ändå klandrar du henne/honom för det?
"Läs på" säger du, men är du villig att hjälpa till själv att sprida kunskap genom att svara på frågorna istället för att skjuta ärtor med blåsrör för att man är "fräck" att fråga…?
(Och är det brist på okunskap är det bara bra, för det måste ju betyda att det finns gott om kunskap.)
Ber om ursäkt att jag lägger mig i, men tycker att det är otroligt tråkigt att gå in för att läsa på en tråd och mötas av detta. Diskussioner som ovan finns i var och varannan tråd. Varför varför varför inte hjälpa varandra? Inom djurhållning finns det oändligt med åsikter. Det borde man väl ha vant sig vid om man sysslat länge med djur, kan jag känna. Och om man är ny på området är det väl ändå inte denna stämning man ska behöva mötas av? Nae, riktigt tråkigt.
Lade mig i nu för att det kändes som att det var droppen. Önskar, precis som många andra med mig har jag märkt, att detta ska vara ett forum för att dela glädje, erfarenhet & kunskap och för att få ställa till synes "dumma" frågor utan att det gör något.
Vi är alla jämnlikar, och det är så jäkla sant.
Mvh djurvan, blivande marsvinsägare. Kunnig & glad men inte allsmäktig.
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
Kunskap skulle det stå. Men vi kan ju märka ord också om du vill, lol. Jag har svarat på hennes frågor redan. Ni hakar upp er i onödan. Lol
Fossingen- jag har inga ord till dig. Hela du i denna konversationen förutom mattipsen du gav är otroligt onödig. När jag var liten fick jag ett marsvin. Vi visste inget om marsvin förutom att den åt grönsaker och hö. Vi gav han mycket isbergssallad o vitkål, morot och gurka. Det var väl i princip det han åt och fick. Detta gör att jag i dagens läge vet att det är något som de kan äta men jag ville ha mer tips på bra mat? Jag ser inget fel alls i att fråga vad andra marsvinsögare tycker är bra mat. Jag kan tycka att kålrot är något bra för marsvin men det kanske visar sig att det var något helt fel att ge dem det. Det handlar inte om inkompetens eller att jag inte är påläst. Men jag kan ge mina marsvin "något dåligt" i flera år o de kan överleva precis som man kan göra med alla andra djur. Men det finns SÅ mycket fler grönsaker än vad jag kan komma på när jag är i affären och ska handla. O det är inte alltid när man står där i affären som man kommer på vad man kan köpa till dem. Och eftersom hamstrar äter kött så tycker jag det är en fullkomligt normal fråga att undra om även marsvin gör det. Jag kan tänka mig att vilda marsvin faktiskt äter kött i form av skalbaggar och småkryp. Det är ju inte direkt så att marsvin BARA finns i fångenskap. Om du tänker efter själv- tror du inte själv att det slinker ner kött någongång i dem i form av kryp o maskar o sånt ute i naturen? Där ute serveras dem inte direkt mat utan får leta upp det själva. Och som en del påpekar- jag får ju kunskap nu? Innan jag hämtar hem dem så de kan få det absoluta bästa istället för något halvdant. Mitt marsvin levde tills han var sex år på "halvdan" mat skulle jag väl vilja uttrycka det. Men idag vill jag kunna ge mina marsvin mer varierande mat. Så dessvärre ser jag mig själv inte som okunnig eller något annat. Jag vill lära mig om saker o ting o då frågar jag. Jag har all världens rätt att göra det. Och tycker du att jag ska skaffa mer kunskap o läsa på mer- antingen ger du mig tips o råd eller så bara struntar du i frågan. Du behöver inte svara på det alls om du ska hålla på som du gör. Det kanske är med god tro som du gör det men det "låter" inte så på sättet du skriver. Det är för övrigt två stycken Pet marsvin från Djuraffären. Och ja, jag vet ALLT om att man inte ska köpa därifrån och bla bla men när man inte hittar några uppfödare som finns i närheten med den rasen man vill ha o det finns i djuraffären, då blir det så. Jag har letat i över en månad o inte hittat "rätt" men nu har jag gjort det! O eftersom mitt senaste marsvin levde i sex år o kom från samma butik så hoppas jag på lika friska marsvin nu med. Men tack alla för att ni ställer upp med tips o råd och att ni ställer upp för en verkligen :). Man känner sig mer välkommen då! Och tack för hemside länken till humlans marsvin! Råpluggar där nu och skriver upp all mat de får äta och inte äta :)!!
Jag tycker det är jättebra att du frågar.. Inga frågor är för "dumma" anser jag (och säkert dom flesta andra här också) Det är alltid bättre att fråga än att stå och vara osäker och inte veta! :)
Det finns jättemycket bra Artiklar som man kan läsa här om vad marsvin kan och inte kan äta så dom är verkligen värda att kolla upp.. Sen humlans marsvin som någon redan tipsat om är också jättebra.. Står massa info om både mat och allt annat kring marsvin som kan vara bra att veta! :)
Lycka till med din nya små kompisar! :D
Tack så mkt nummer 18:)!
#17 Jag har inget otalt med dig och om du tycker jag verkar hård så ber jag om ursäkt, för det är absolut inte riktat på det sättet.
Det enda jag menade med att läsa på är att få in mer information innan man skaffar ett djur speciellt när frågan om kött kom upp och när du påstod att du haft marsvin så tycker jag det lät ännu mer ypperligt konstigt att du inte visste att de absolut inte ska äta kött.
Jag är inte här för att vara elak med folk, men jag ser väldigt ofta folk som köper hem djur som ger helt fel mat som lett till att de dött, så därför kanske det lät överreagerat så återigen ber jag innerligt om ursäkt.
#20 Om du läser TS tråd så har hon inte fått hem marsvinen ännu, och läser alltså på innan :)