Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: raserfärgerteckningar
Läst 1539 ggr
Eulwen
0

Snabb fråga om roan-anlaget.

Har läst hela dagen, visst har jag förstått det rätt om en self - en roan får ungar så är det endast de roanfärgade ungarna som bär på anlaget. Det finns ingen risk att self-ungarna bär anlaget dolt?

Roan finns i två varianter har jag också läst om, och den ena KAN yttra sig som mindre roanade fläckar men den genetiska varianten är väl inte den som kan resultera i lethal whites? [Si]

Funderar om en self ur en sån kombination skulle kunna vara en välmaskerad roan med typ två vita strån under tån eller nåt…

Alltså. Jag har läst så mycket genetik de senaste dagarna att jag har drömt bara om marsvin de senaste tre nätterna. Det lär bli samma visa i natt. Ju mer jag läser desto mer snurrar jag ut och blir nyfiken på relaterade frågor.

Tungan ute

_Charlie
0

Ja det stämmer att roan inte kan ligga dolt. Däremot om en roanförälder får vita ungar ska de automatiskt räknas som roaner eftersom det inte syns på vita marsvin.

Så långt kunde jag iaf, resten överlåter jag till någon annan. ;)

Eulwen
0

Ja precis. Det marsvin jag ev. skulle vara intresserad av är inte roan själv, däremot ena föräldern. Men jag vill absolut inte ha med några roan-anlag om jag skulle vilja använda den i avel någon dag.

_Charlie
0

Ja men då är det ju lugnt. :)

Eulwen
1

Mycket bra! Nu fick jag en fin ursäkt att skaffa en gris jag vill ha, men inte kunnat motivera införskaffandet av.

Hehe.

_Charlie
0

Det finns alltid giltliga motiveringar. Åtminstone låter de alltid vettiga i våra egna huvuden. Skrattande

Eulwen
0

"Jag vill ha." låter inte alls vettigt i mitt huvud. Skäms Men om den får en plats i avelsprojektet så känns det bättre! Fast nu har jag skaffat så många marsvin på kort tid så det får lov att vänta lite.

_Charlie
0

Nej kanske inte "Jag vill ha" men kanske "jag vill ha för att…" ;)

Jag har bara en avelshona just nu, med bara en kull kvar, så ångesten över att inte ha rätt motivering slipper jag just nu. Det är ju skönt. ;) 3 hanar och en hona kommer man inte så långt med. :)

Meningen var att åtminstone en hona i Laptops kull skulle sparas, så att jag kunde gå vidare därigenom. Men nu förlorade jag ju alla Laptops ungar, och Laptop blev pensionär. Så den planen gick i stöpet. :(

godisgrisen
0

TS roan som inte syns finns inte om inte marsvinet är vitt så det finns men inte syns. ;-) Äh det jag menar är att om det handlar om en mörk self som jag antar att det gör så går den jättebra att ta in din avel för anlaget ärvs bara ned från roanföräldrar så det är lugnt. Bra att du aktar dig för att få in roan i magpieaveln för där är det inte så bra att ha det eftersom de kan bli väldigt lika.

#7 Eulalia? ;-)

Eulwen
0

Nä det vore inte kul att få in roan där. Jag velar fortfarande, kan avslöja att det handlar om en self red. Jag har tittat på dem en tid och tycker de är otroligt fina, men väldigt sällsynta. Finns bara en reggad uppfödare och de avlar även på red roan. Har tänkt att "någon dag så". Men sen så snubblade jag över en kommentar i en av de genetikartiklar som länkats till här där det påstås att just red, till skillnad från de andra selfarna i rödgruppsfärger, oftast inte är agoutibärare. Om det stämmer på de svenska djuren också vet jag dock inte och det är ju svårt att få bekräftat utan provparning.

Men som sagt, jag velar fortfarande. En inlånad black eller chocolate, eller en fox, är helt klart ett säkrare val. Tur att jag tid på mig att fundera….

Jag skulle dock få mig en ursäkt att skaffa en self red… Och kanske ta någon sådan kull någon dag också för att hjälpa till att behålla varianten.

Vill? Kan? Borde?

Dags att sätta igång med burbygget kan jag iaf konstatera. Får tillbaka på skatten så den kaaaanske blir lite större än planerat. Kanske.

Om du är på jakt efter en ny hona så är det verkligen guldläge nu när SM närmar sig och marsvinmänniskor kommer åka från hela landet. =) (Pssst, har du sett Arcticas Android som är till salu? Creamagouti/cream? Hon har en silveragouti/white hona också till salu.)

godisgrisen
0

#9 Creanagouti/cream skulle passa #7 silveragouti white ännu bättre om det kan bekräftas att det vita är silverblekt rött annars ska hon akta sig för den med tanke på vitfläcksanlaget. Lägger mig i här jag ;-) men jag känner till #7s avelsplaner :-).

_Charlie
0

#9, 10 tack så mycket båda två. :)

Jag tror silveragoutin har vitfläcks men jag har mailat henne och frågat. Cremen skulle också funka bra eftersom det är egentligen mitt nästa steg här. Jag har tänkt att om jag får ner Flockdjurs Russin, som paras med Alexander senare, att om jag har tur kan det komma just creamagouti med creamfläckar. :) Men det är absolut brist på rexar här hos mig så det ska bli spännande att se om hon svarar.

Juliannas marsvin
0

Halkade in i den här tråden när jag sökte på roan, har en lakelandhona som är det. Kul när jag hittade namnet Arcticas Android, för det är här hos mig hon hamnat :)