Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: medlemmar
Läst 2203 ggr
Mossedal
18

Hur besvaras "dumma" frågor?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

… eller finns det inga dumma frågor bara dumma svar?

Som "ny" på detta forum tycker jag att det är relativt vanligt att läsa hur frågor besvaras med "det borde du/ni veta".

Kanske är det så att vissa frågor som ställs gör att man kan ifrågasätta kunskapen om marsvin hos de som frågar - men kunskapen kommer ju knappast att öka om de som ställer frågor bemöts med alltför tuff attityd? Kanske går det att besvara frågan och samtidigt tipsa om ytterligare ställen som mer fakta kan inhämtas på, eftersom man bör ha omfattande kunskaper om de djur man vill ha/avla på.

För handen på hjärtat - vad tjänar marsvinen mest på (förutom att alla kan allt om allting ;-)… Om de som inte kan så mycket känner sig utpekade eller förlöjligade frågar de ju knappast något mer igen - vilket antagligen går ut över något marsvin i slutändan. För visst är väl detta ett forum för utbyte av tankar, information, fakta osv… och inte ett forum i tävlan om vem som kan mest.

Jag har inte själv fått sådana bryska svar - men sett att andra fått sådana svar som säkert fått mig att resa ragg ifall de var riktade mot mig. Det finns nog ingen som vill känna sig idiotförklarad :-)
Så jag bara skriver detta inlägg som en reflektion över hur inlägg kan bli trevligare och mer informativa…. för om man blir riktigt irriterad över en fråga och anser svaret självklart, kanske man inte ska besvara den. Eller vad säger ni ringrävar?

Att ställa en fråga visar ju i alla fall på ett genuint intresse och önskan att vilja lära sig mer!

Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.

Må väl,
Maria

[Liinda]
0

Jag kan inte annat än hålla med dig! Jag tycker kritik ska ges på ett bra sätt annars kommer personen i fråga aldrig ta åt sig om det ges på ett elakt sätt.

paronskrutten
0

Absolut, men vi har faktiskt lite problem med sånt här på marsvin, vi borde behöva överanvända smileys mer.

Helena

Creation
0

Bra sagt!
Jag borde själv tänka mycket mer på det :$
Kan bli lite upprörd ibland och då ger jag sådana där "bryska svar". ;) Jag menar inte att vara elak, men visst brukar jag vara smått irriterad när jag skriver det. :/
Ok, från och med nu ska jag försöka tänka mer på vad jag skriver innan jag publicerar det :)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

FeliciaS
1

Jag håller med dig Mossedal, och egentligen är det väl så att det inte finns dåliga frågor - bara dåliga svar :) Man frågar inte om man vet, utan man frågar för att få svar. Då hjälper det verkligen inte att svara "uppnosigt" tillbaka. Har man ett vettigt svar så kan man skriva det, blir man irriterad så är det bästa att strunta i att svara. Om någon inte har förstått riktigt så hjälper det bara att förklara tydligare. Svårare än så är det inte :)
Sedan så kan alla vara trötta eller irriterade av någonting som har hänt, men det hjälper ju faktiskt inte att vara otrevlig därför.

I skriftspråket när man diskuterar, t.ex. på ett forum, är det
bästa att börja med en positiv uppfattning av en människa, som sedan kanske blir mer åt negativa hållet än att börja på en negativ som sedan stiger upp mot positiv… När svaren inte innehåller smilisar eller små glada ord ska man inte uppfatta det som negativt på en gång, utan läs det som skrivs "glatt" istället. Det finns ju inga ansiktsuttryck eller likn. som gör att vi kan läsa av hur glatt eller argt svaret är, så för att visa det är väl det bästa sättet att "överdriva" med smilisar osv.

Marsvin är en levande varelse och inte sak och det finns många delade meningar om hur de ska skötas, vad som är snällast osv osv. Därför blir lätt stämningen lite "laddad" tycker jag, när orden och kunskaperna står emot varandra. I många fall är man säker på sin sak och vill ha rätt, utan att kunna diskutera saken. Så en god ton är väl det som fattas, därmed inte sagt att alla ständigt måste vara glada, för det är omöjligt :)

För övrigt måste jag säga att din bild är jättesöt, Mossedal.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

dreamiz
1

Ja o även om man tycker att man borde veta en speciell sak så får man tänka som så att det är ju bra att den personen erkänner att den inte kan o frågar! O för att då denna person ska ta åt sig på ett bra sätt gäller det ju att svaren är vettiga, inte oförskämda eller sura på nåt sätt. Om det man skriver kan tolkas fel kan man alltid använda smileys för att understryka att det är skämt eller så.

svampi
0

Håller med dig #0!

Fiona
0

Håller med :D lix när man skriver ett nlägg är dt ju för att få hjälp nte för att få skit för att man inte kan allt ._. ;P

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Lemonneater
3

Puttar upp denna då jag tycker det är väldigt bra att läsa detta ibland ;)

FruSjoberg
0

Läsvärt!! Tyvärr kan de tråkiga svaren/attityderna leda till att folk inte vågar ställa frågor.. Kan ju knappast vara Positivt..

Lemonneater
0

Nej precis.. jag frågade en "dum" fråga innan och fick ett rätt tråkigt bemötande :/. Så helt klart läsvärt för både nya och gamla medlemmar.. Allt är bättre om man är lite trevligare ;).

FruSjoberg
1

#10 jag har faktiskt undvikit att ställa frågor just pga av att jag inte vill bli tråkigt bemött av andra då jag tyvärr ser att det förekommer ganska ofta.

kodex
5

Jag brukar inte svara på de frågor som jag tycker är "dumma" för jag vet att jag bara kommer att bli irriterad och inte få ur mig något trevligt. Samma sak gäller trådar som handlar om t.ex. avel där ägaren verkar väldigt oförberedd…istället för att försöka ge råd eller skriva något annat skriver jag ingenting för det kommer bara låta otrevligt :) Så det överlåter jag till dem som kan hantera det på ett bättre sätt!

Lemonneater
0

#11 förstår dig totalt! Blir lätt att man struntar i det o frågar andra istället.. #12 ja bättre att vara tyst än att säga dumma saker :). Gör det med oftast!

Misarn
0

Håller med till fullo, det har gått tre år sen vi fick hem våra första grisar och jag anser att jag fortfarande är väldigt ny på marsvin och frågar jämt och ständigt. Dock har jag aldrig blivit dåligt bemött men vet att det kan vara lite hårda toner här.

FruSjoberg
0

#12 en bra inställning. Jag förstår att ni med stor erfarenhet kan bli irriterade över vissa frågor som ställs på forumet. Själv är jag också ganska ny på marsvin och därmed är allt inte en självklarhet hos mig när det gäller marsvin. Men vi har ju alla varit nya på det någon gång.

godisgrisen
4

Jag tycker att jag har ganska stor erfarenhet av marsvin men när det kommer frågor jag vet att många kan svara på struntar jag att skriva det finns så många andra som kan svara istället. På det sättet tröttar jag inte ut mig på att svara samma sak hela tiden och kan därför svara trevligare… eller skarpare när det väl behövs.

Jag förstår nämligen att det är tröttsamt att ge samma svar på samma fråga flera gånger i veckan det är ju klart att man inte orkar vara trevlig då. Tips, svara inte hela tiden låt andra svara och lita på att andra kan svaret. ;-) För även om frågan kan kännas tjatig för vissa så är den ny för den som frågar. Den personen söker svar och inga pekpinnar och förtjänar vänlig hjälp.

Kom ihåg att det inte finns något egenvärde att visa vad man kan genom att svara på allt. Däremot finns ett värde i ge de som behöver hjälp, information, stöd och inte minst ett välkommnande på MiF!

Mirinda
4

GladDET HÄR ÄR DEN VIKTIGASTE TRÅD JAG LÄST PÅ MYCKET LÄNGEGlad

BRAVO MOSSEDAL!

Välkommen till Marsvin i Fokus!

Jag hoppas att du fortsätter att ställa alla de frågor du kan tänkas komma på. Själv har jag tänkt precis som du.

Den här sajten är full av jättetrevliga medlemmar, som generöst delar med sig av sina kunskaper och det har varit toppen att vara med. Dock sitter det en och annan Besservisser och skriver pekpinnar till oerfarna marsvinsägare på ett trist sätt. Låt oss hoppas att de hittar den här tråden och tar sig en funderare på vad du skrivit.

Till dig som tar åt dig av trådskaparens inlägg:

Man lär så länge man lever; även du! Guld i mun

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

FeliciaS
0

Haha, oj, här var en riktigt gammal tråd… 4,5 år, jisses ;)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Mirinda
0

#16 Bra det där du skrev om att det inte finns något egenvärde i att svara på allt, för att visa att man kan. Förresten så är vi ju bara marsvinsintresserade människor som skriver här. Så vi har ju egentligen inget formellt ansvar när vi svarar. Det vissa tycker är rätt och odiskutabelt kan andra anse vara fel eller åtminstone ganska dåligt. Det är ju upp till frågaren om man vill följa de råd man får eller ej.

För det finns ju lite olika "skolor" när det gäller marsvinsskötsel. En del har många marsvin och andra bara ett par kelgrisar. Några är jättenoga med näringsinnehållet i fodret och följaktligen väldigt insatta i detaljer som fosfor-halt och kalciumprocent i kraftfoder. Det där blir naturligtvis rena överkursen för en nybörjare. Vissa ställer ut och har en nivå på vad en välskött päls är, andra badar och borstar inte lika ofta och skulle aldrig drömma om att trimma med pincett. Listan på olikheter mellan oss medlemmar kan göras lång.

Marsvin i Fokus är ju en öppen mötesplats för oss med marsvinsintresse. En del går ju med utan att ha marsvin, d v s innan de köper. Det tycker jag är mycket klokt av dem. Just för de nya medlemmarnas skull bör vi så klart svara på frågor på ett sätt som gör att alla känner sig välkomna.

#18 Nu såg jag det också. Men som du ser är den lika aktuell nu, tyvärr…..

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare