Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 687 ggr
[copicaddicted]
0

Ska jag oroa mig?

Sent ikväll fick en av mina honor sin första kull, 4 st varav 2 dödfödda.

Jag misstänker att det var den första som kom ut död för den låg längst ifrån honan, sen satt det 2 levande sötisar där som hon tvättade.

Vi märkte ganska snart att hon hade en till, men den kom inte ut. JAg kände på henne ett par ggr och insåg att ungen inte riktigt kom ut i kanalen utan den gled tillbaka in mellan varje omgång med krystvärkar. När hon hållit på i 30-40 min med sista ungen och man såg att orken tröt så bestämde jag mig för att hjälpa till lite genom att hålla kvar ungen mot kanalen (behövdes bara ett lätt tryck ovanför den och honan protesterade inte!). 
Vips så kom ungen ut, tyvärr dödfödd.
Det var de 2 största som dog :(

Hon äter och dricker för fulla muggar och tvättar ungarna då o då. Men hon verkar nästan leta efter de dödfödda :/
Vad jag kan se så har hon slutat blöda med.
Då hon hade det så jobbigt med den sista. Ska jag oroa mig på nått sätt efteråt?

godisgrisen
2

Dödfödda ungar är tyvärr vanligt men lyckligtvis brukar det inte vara någon fara med honan och de som klarar sig. Nu verkade det ju vara svårt att få ut sista ungen och det tar naturligtvis på mamman som blir väldigt trött efter en långdragen förlossning. Det finns också risk för framfall vid komplicerade förlossningar men det kan man nog se (har inte råkat ut för det själv) att något hänger ut.

Men med tanke på vad du skrev i sista stycket att hon äter och aktivt tar hand om sina ungar så låter allt okej. Det är så det ska vara. Jag tror du kan ta det lungt och njuta av den lilla familjen. :-)

Grattis!