Havregryn i stället för pelelts?
Går det att ge enbart havregryn istället för pellets? Även till växande marsvin?
Japp, funkar utmärkt :)
jadå, jag gör det och dom gillar det mycket mer :)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Ok, tack för svaret! Blir lite nyfiken på varför? :) Jag menar, pellets innehåller ju många fler ingredienser än havregryn, vad är det som finns där som inte behövs?
De behöver ingenting av ovanstående om de inte är underviktiga eller dräktiga. Friska marsvin klarar sig fint på grönsaker, c-vitamin och hö. Varken pellets eller havregryn finns i naturen där de ursprungligen kommer från. Om du vill ge pellets så finns de få som är riktigt bra, den jag vet är Oxbow som har rätt balans av kalcium.
Mvh Anna
#4 Det stämmer inte. Mina marsvin är friska, men vissa av dom behöver pellets eller havregryn för att hålla bra hull.
Och jag har bra hö dessutom.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
ja det var ju det jag skrev, om de var underviktiga :)
#6 Mina är inte underviktiga? Utan bra hull :)
Men stort sätt alla mina marsvin jag har haft eller har, behöver pellets eller t.ex havregryn. Tror de allra flesta har det till sina marsvin :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
ja det är olika hur vi väljer att utfodra dem! Tänker inte tjafsa.
Det är olika från marsvin till marsvin, vissa måste ha pellets/annat kraftfoder, andra inte men får det ändå.. Mina får det för att ena blir underviktig annars. Pellets går inte att hittat, har letat som sjutton (vill bara ha oxbow, vill veta att jag får bra pellets om jag ska ha) men finns inte någonstans så det får bli havregryn
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Våra grisar gick på Pellets tills vi fick Mirra, hon har en väldigt känslig mage så man får verkligen vara försiktig med vad man ger henne, så istället gav jag morötter som ett tillskott. För ett tag sedan testade jag att ge havregryn och dom avgudade och blev som tokiga, var roligt att se och för Sam och Zooie gick det bra men Mirra blev superdålig och det var till henne som jag ville ge ett tillskott då hon är lite för mager jämfört med dom andra :-) Det jag tänkte över är att havregrynen verkar vara mer rent jämfört med pellets som innehåller en massa konstigheter, det känns mera att man vet vad som är i och jag använder hellre havregryn än pellets :-)
Ja, du kan absolut ge havre - det är ett bättre alternativ än pellets ur näringssynpunkt. Jag brukar dock ge helhavre och även blanda med kornkross som också är ett lämpligt och bra sädesslag.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Jag brukar lägga in denna länken till ett inlägg jag skrev i min blogg för ett tag sedan när pellets/kraftfoder kommer på tal. :)
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.

Tack för alla svar!
Kan tillägga att jag aldrig gett mina marsvin pellets/gnagarblandning (utom till mina allra första och ibland om vi lämnar dem hemma över en helg, så de får något extra att äta när grönsakerna tagit slut), men nu har jag tre marsvin som jag anser behöver kraftfoder:
- 6,5 årig hona som är i ganska bra hull men lätt tappar vikt
- 1-årig hona som är väldigt liten i kroppen
- 6 månaders hona
Ungefär hur mycket ska jag ge till dem? Och hur länge ska jag fortsätta ge till ungen innan hon är fullvuxen? De kan inte ha fri tillgång eftersom jag har en tjej som är lite överviktig, och tror inte direkt det bli bättre av att hon får i sig massa extra mat :P
Honorna jag har får kligröt gjort på kruskakli ca 4 ggr i veckan, då äter de ungefär 1-2 msk/per marsvin. Lillan som växer (ca 5 mån) tar jag utöver detta ut ur buren och ger extra kraftfoder, mestadels havrekross/fyrkornskross, åtminstone en gång per dag. Brukar bli när man sitter i soffan och myser :)
Det är så svårt att säga hur mycket och hur länge, för alla marsvin växer olika fort. Man måste känna efter själv, kola hullet regelbundet och reglera beroende på hur mycket de rör på sig också. Men om jag vore du skulle jag nog ta ut de tre marsvin som behöver extra energi, t.ex om alla ska ut på golvet så tar du ut bara dem först, och ger dem en stor skål med kraftfoder så får de mumsa hur mycket de vill en stund :P Varje dag blir nog nödvändigt om de ska öka i vikt/växa eller bara hålla vikten.