Gillar inte att bli borstad/kammad
Jag har ett en alpaca på två år som inte gillar att bli fin i pälsen:) jag har bara haft henne i några månader men det har varit likadant hela tiden. Jag har provat med olika sorters kammar, borstar och karda men inget funkar:/ Hon sprattlar, tjuter och försöker fly varje gång vi ska borsta. Dessutom hackar hon tänder då också villket hon annars aldrig gör, så jag antar att hon är rädd? Har ni några tips på hur jag kan göra för att göra den stunden bättre för oss båda? Vore väldigt tacksam för lite hjälp!
Det låter som att hon tycker att det är riktigt obehagligt. Ett sådant marsvin skulle jag låta slippa kamning och enbart hålla efter längden istället.
Jag tycker att tyngden i långhårsskötseln ligger i klippningen. Jag kammar mina långhår väldigt sällan och håller den oftast bara kort(inte väldigt kort, men maximalt så att det är av sådan längd att de precis inte kan kissa/smutsa ner den).
Att tänka på också, är att om man ska reda ut pälsen så ska man föredragsvis använda glestandad kam(ej borste, karda eller kam med täta tänder). Det minskar risken för att marsvinets päls ska fastna i redskapet och minskar alltså också risken för obehag.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Tack för tipset. Jag har den senaste tiden använt en glestandad kam men det har inte varit någon skillnad. Dock håller jag mig till den kammen just nu. Hur kort klipper du då? Min är också klippt men det är tillräckligt långt för att behöva kammas igenom.
Hade en Alpaca innan och han hatade att bli borstad men han inte mycket till val ;) Använda furminator och gles kam
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Kanske dum fråga men vad är en furminator??
#4 Söker du på tradera eller google hittar du massor av och om det ;)
Det är en slags "börsta" eller ja kam typ :D
Tack, ska kolla upp det ;)
#6 Gör det, jag använder min både till marsvin,kanin och hund ;)
#7 Har kollat lite och alla är inte lika positiva till furminator:/ Känns den annorlunda för marsvinen? För annars känns det ganska meningslöst att prova….
#8 Jag har inte sett negativ inställning till det någonstanns?
Nej tror jag inte, min långhår jag hade uppskattade den mer än vanlig kam.
# jag läste om några som lyckats få kala fläckar på sina sina djur när de använde furminator men de kanske använde den fel då??
#10 Ja dom måste ha tagit för hårt eller något sånt. Jag har då aldrig märkt något sånt :)