Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 2216 ggr
FruSjoberg
0

bilder på klippta marsvin

Då min alpaca tjej verkligen inte vill få pälsen fin fick jag tipset att klippa henne ordentligt. Just nu har hon lite klippt men ändå långhårig. Jag vill gärna se lite bilder på klippta marsvin så jag kan få lite tips på hur jag kan klippa henne;)

_Charlie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Texel oklippt.

_Charlie
0

Texel snaggad med trimmer. ;)

FruSjoberg
0

Åh tack!!! Smart med trimmer men vet ej om jag vågar;)

FruSjoberg
0

#2 ser ut som en pudel typ;)

_Charlie
0

Hehe ja det är jättesmidigt, och inte svårt alls. Det är svårare med saxen eftersom det tar sådan tid och han sitter och hoppar och piper och skriker på mig. Med trimmern håller jag honom i ena handen så han hänger i luften med stöd i min handflata, och wrrrrrrrmmmmm så är det klart på ett par minuter, och håller i flera månader.

Jag tycker om honom med mycket päls, men han blir otroligt lycklig och studsig efter han blivit av med pälsen. Han har inte mycket problem med tovor men är gladare när han slipper pälsen.

_Charlie
0

Jag skulle kunna spinna mig lite garn och sticka en texel-mössa! ;)

FruSjoberg
0

Får lägga upp bilder på henne ikväll efter klippningen:) undra om man får ta gubbens trimmer;) Jag gillar också Leia med lång päls men hon gillar verkligen inte bli kammad borstad, hon verka tycka det är väldigt obehagligt;/ tror hon blir glad om hon får bort den tjocka långa pälsen.

FruSjoberg
0

Haha förstår nu Vad du menar med trimmern. Har nu försökt klippa henne. Inte lätt:) får köpa trimmer.

Creation
0

Bifogar bild på min nedklippta texel. Jag brukar hålla extra kort vid baken, iaf/speciellt gällande honor. Men haka inte upp dig på hur mycket eller lite andra klipper, utan hitta själv en längd som är hanterbar för dig och känns bäst för ditt marsvin. Det kan inte bli för kort. :)

Metod för klippning kan också nämnas… jag tycker nog att det är lättast att hålla ett besvärligt/otåligt marsvin på underarmen med rumpan i ens hand. Det ger lite trygghet. Sedan klipper man hela vägen runt medan marsvinet sitter så.

En bra, skarp sax är också viktigt! Man vill inte att marsvinet ska riskera att luggas. Själv har jag köpt en frisörsax för just marsvinsklippnings-ändanmål. ;)

Eller så kan man trimma förstås, som redan nämnts.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.