Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: boendeinredning
Läst 4760 ggr
Lollo86
3

kutterspån på granngården?

Jag såg att dom hade dammfritt kutterspån på granngården sist jag var där. Hur funkar det tro? Jag använder alspån nu och det blir så dyrt i längden.

_Charlie
0

Om det är det vanliga spånet de säljer i genomskinliga balar på typ 18 eller 25 kilo eller vad det är så är det absolut inte dammfritt. Har de något nytt speciellt?

[copicaddicted]
0

Jag använder det och det är en väsentlig skillnad på det och småbalarna man kan få tag på i djurbutiker och på mataffärer.

Dom har "dammsugit" spånet så det är mest bara damm som blir när det hårdpackas. Jag är astmatiker och kan iaf med det utan problem :)

_Charlie
0

Men är det samma som vi alla använder från granngården eller är det något speciellt dammfritt spån? För mitt är aldrig dammfritt, väldigt långt ifrån.

Det dammar såklart inte lika mycket som STL-strö, men nog tillräckligt för att jag ska behöva duscha av vattenflaskor, plastpallar etc en gång i veckan då de fått ett tjockt lager damm på sig. Likaså den vita fönsterbrädan som är bredvid burskåpet måste skuras av en gång i veckan.

Innan hade jag burskåpet i köket, och pga dammet kunde jag inte ha det kvar eftersom hela fläkten, kryddhyllan etc dammade igen.

[copicaddicted]
0

Jag har nån text och nån märkning på min bal. Men den är genomskinlig.

Jag har mina grisar i vardagsrummet precis intill köket och har aldrig några problem.
Det damm som blir faller ner i botten på balen så när jag kommer dit ner brukar jag slänga det sista bara.

_Charlie
1

#4 Okej, på min är det ingen text alls, bara genomskinlig plast. Jag kanske har för många burar. ;)

FruSjoberg
0

Hm jag har bal från granngården, vit nästintill genomskinlig plast med text. Den dammar inte tycker jag, är det samma? Kan det vara så att olika orter lan ha olika??

Lollo86
0

Ju den balen jag såg var genomskinlig men det stod att det var dammfritt. Jag kan ju ta kort på den nästa gång jag åker dit. Annars finns det når annat spån som man kan köpa i storpack och som inte kostar skjortan?

fossingen
0

De har väl bara en sorts bal för spån såvitt jag vet? Brukade köpa dem förut när jag hade fler djur. Dock är det jobbigt att smula sönder..

_Charlie
0

#8 Jag bryter av en stor bit och dänger den i burgolvet. Då strör den ut sig själv. Jag får ju dammsuga en del men det är ju roligare än att stå och skrapa sönder spånet. ;)

fossingen
0

9# Haha, det är smart det. Det dammaste spånet jag har testa är märket Chipsi, kunde knappt andas när jag hällde ut de, det var djuraffär spån. Just nu köper jag 60 liters pressade spånpåsar för 50 kr på Dollarstore. Men funderar att köpa spånbalar, dock är det kanske att ta i för 4 djur.

_Charlie
0

#10 Har ni City Gross? Där får man köpa 2x60 liters pressat spån för 79 kr. Jag gillar det för det är mjukare än granngårdens och det doftar väldigt gott. :)

fossingen
0

#10 tyvärr har vi inte City Gross :(

Lyan
0

Jag har just nu spån från vita balar och det dammar jättemycket! Sedan kan det även skilja mycket från parti till parti även inom samma märke.

Överlag gillar jag stabens spån bäst

FruSjoberg
0
_Charlie
0

#14 Precis så ser balarna på vårt granngården ut. Helt genomskinlig plast och ingen text eller något tryckt på.

Fridaaaa
0

Denna har dom på Börjes (hade innan i alla fall) och denna får jag även av morfar:

http://butik.vida.se/vida-energi/vida-stroe/c-24/c-80

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

FruSjoberg
0

#15 så ser inte balarna ut här i Jönköping på granngården. Men det är samma pris. Då är det inte så konstigt att det kan vara olika "kvalite" på dem. Dammigt/dammfritt, svårt att få isär o.s.v.

Lollo86
0

#14 Jag minns inte om den såg ut exakt så där. minns tyvärr inte priset heller utan endast att det stod "Dammfritt kutterspån" och att den låg i en stor genomskinlig bal

Lollo86
0

City gross visste jag inte att dom hade spån. ska kolla in det nästa gång jag är där =)

antar att det är dammfritt då folk Här köper det?

Fridaaaa
0

#19 Vissa stora Citygross har men inte alla :) Våra 2 närmaste har inte det :P men t.ex Kalmars har :P

emmaaslund
0

Köper 110L spånsäck på Arken Zoo för 149:-.
Dammar lite gör nästan allt spån, men detta tycker jag är kalas :)

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

Fridaaaa
0

#21 oj vad dyrt! Hur mycket väger det?
Fast nog billigare än det som finns i t.ex matbutikerna.

emmaaslund
0

#22, Ja, inte jättebilligt. Vet faktiskt inte vikt Oskyldig En bra lösning i nuläget iaf, då den räcker till en och en halv 200x80. Är man noga och småstädar var och varannan dag behöver ju inte heller allt spån bytas ut varje vecka, utan kanske varannan Glad

/ Emma

Fridaaaa
0

#23 ok ja det är ju bra. Ja det är bättre än inget:P
Är glad att jag kan köpa dom stora balarna :) Räcker väldigt länge :)

emmaaslund
0

#24 Det förstår jag Skrattande

/ Emma

[copicaddicted]
0

#10 Varöfr skulle det vara det? Du spar ju pengar på att köpa stora balar så det är ju din ekonomi som tar stryk av att köpa mindre förpackningar.

[copicaddicted]
0

Stenvalls Trä står det på mina balar från Granngården.

Riktigt bra spån må jag säga :)

Lollo86
0

Jag tänkte åka till granngården i slutet av veckan och köpa en bal. Kan skriva här sen hur dammigt/odammigt det v var =)

Creation
1

Jag köper mina spånbalar från Granngården i Arninge, märke "Stenvalls"(samma märke som #27) och det spånet sägs vara dammfritt. Jag upplever Stenvalls spånbalar som mycket mindre dammiga än Granngårdens tidigare sålda "Lantmännens Boxkutterspån".

Ni som har märkning på era balar, vad står det då?

#21 Nog för att spånsäckar är klart dyrare per kilo än spånbalar, men din spånsäck är ju dessutom dyr jämfört med samma produkt på andra ställen, ska du veta. Hos mig betalar man ca 90kr för 110l löspackat spån. Jag rekommenderar starkt att spara in på spån och lägga överblivna slantar på något annat gott åt grisarna. :)

Kan tillägga att en 80kr spånbal för mig räcker ca 2½ byten för en ~2,3 kvm yta och 7 marsvin. Jämför det med en 149kr spånsäck som räcker 1½ byte på dina 1,6 kvm(och 3 marsvin?), så blir du kanske mer motiverad att byta. ;-) Och då har jag förstått det som att jag använder mer spån än många andra som t.ex. får en bal att räcka dubbla tiden för ungefär samma yta och antal marsvin.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Mirinda
0

Granngården har olika leverantörer på olika ställen. Här i Stockholmsregionen (inkl Norrtälje i norr och - kan det ha varit - Södertälje i söder) kom spånen från Lissma gård tills för ett tag sen, då de bytte leverantör till den där trävarufirman långt uppe i Luleå. Känns fånigt att spånen ska åka så långt, när Lissma gård ligger så pass nära. Dessutom gillade grisarna och jag deras spån bättre.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

emmaaslund
0

#29 Vart köper du den? Glad Jag har ej bil och bor ganska centralt så har ej möjlighet att frakta hur som helst eller välja och vraka ;)

/ Emma

Linnet
0

Granngården har säkert olika märken beroende på var man bor, balarna som finns här i stan tas från Stenvalls trä som ligger ca 5-6 mil härifrån, men de tär likadana fyrkantiga hårdpressade balar.

fossingen
0

Balarna är lite olika eftersom de köper in de billigaste de kan. Ibland har de dem genomskinliga ibland från stenvall och ibland både och.

Linnet
0

Här är det alltid Stenvalls, det måste ju vara det billigaste i och med att det ligger så nära.