Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 756 ggr
Ewii
0

Hur introducerar jag dem?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Halloj!

Nu är det såhär att jag har två små marsvinstjejer på 10 och 13 veckor, och en av mina klasskompisar har ett marsvin som hon pga. av vissa omständigheter inte kan ha kvar, så om allt går som det ska kommer jag att adoptera henne. Det är då en hona på runt 3 år.

Så min fråga hur "presenterar" man dem för varandra på bästa sätt, och vad är det som jag behöver tänka på?

Infogar förövrigt en bild på mina små kottar, Mawey och Nala :)

carsbo
1

eftersom hon är 3 o de är bara 10 o 13 veckor så, med min honerfarenhet, är det bara att sätta in henne hos dem. hon är äldst så hon bör automatiskt bli ledaren o de mindre känner sig underlägsna. honor brukar vara mycket lätta att sätta ihop.

när vi köpte vår nya hona på 1 år, var det på en utställning och vi hade inte tillräckligt med burar för att hon skulle åka i egen och senare bli presenterad i gruppen. så jag satte henne i reseburen med vår minstingshona som var då ca 4 mån gammal. Det sades inte ett ljud under hela resan hem. De har varit Best friends sen dess Flört

När vi satte henne med våra andra 2 honor som varit bossar i buren i hela sitt liv(halvår) så var det mest dominerande honan lite på och gav lite tjuvnyp i rumpan på den nya. Men eftersom denna inte ville bossa så gick hon bara undan.

Vill man stöka o böka för o vara 100% så kan man bada alla marsvinen för att de ska lukta neutralt, möblera om i buren, ge mat på olika ställen för att distrahera mm. mm. men det skulle jag inte göra

lycka till Glad

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

Ewii
0

Okej tack för tipsen!

Men jag tänker, är det smartast att låta dem träffas ute på lite neutral mark för och låta dem bekanta sig lite med varandra innan man sätter in henne i samma bur? Eller tror du inte att det spelar så stor roll? Skrattande

carsbo
0

#2 ja du kan låta dem gå på neutral mark först :) det tar inte tid men minskar risken att en av honorna skulle gå hårt på av anledningen att hon känner att det minsann är hennes bur o vill visa vem som bossar. jag glömde faktiskt bort att tack vare vi hade en sån dominant hona så provade vi först att sätta i buren, men den bossiga honan var lite väl på med tjuvnyp och lät inte den nya vila en sekund innan hon skulle visa igen vem som bestämde. så vi började om och lät dem komma på golvet och då blev de vana med varandra på ett lungt och omedvetet sätt Tungan ute

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

Fridaaaa
0

Jag hade låtit dom träffas i en hage eller liknande först :) men honor brukar inte vara problem, speciellt inte så unga :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lemonneater
0

kapar tråden lite- jag har ett marsvin, en herre på två månader ungefär, och han kommer förhoppningsvis att introduceras till ett marsvin som är 4 veckor gammalt (hane med). Är det svårare att sätta ihop hanar med varandra än honor? Någon som har erfarenhet av det?

Fridaaaa
0

#5 Inte när dom är så unga. Men marsvinsungar bör inte säljas före 5 veckors ålder:) Jag har sammanfört många hanar :P

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.