Luktande marsvin!
Hej har varit ock kollat till en djur affär och upptäckte att marsvinen stinker där. Jag skulle nämligen vilja ha ett till marsvin och om jag får ett till så är det från djuraffären,säger pappa! Det jag undrade är,om det är farligt för marsvinen eller om det bara skulle vara att tvätta upp marsvinet.för dom stinker värkligen hemskt. är orolig!
anmäl djuraffären.
Hur menar du?
Är så orolig hjälp!!!!!!!
har du redan köppt dem eller hur menar du?
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights
#3 Snälla ta det lugnt :)
Menar du att marsvinet luktar i djuraffären? Kolla med djuraffären varför den gör det, kan vara sjuk eller slarvigt städade burar vilket inte är ok.
Och ska du ha fler marsvin: Gynna helst inte djuraffärerna :(
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Okej!:) :)
ja som frida säger och de flesta här inne, köp inte marsvin fr djuraffärer, man vet aldrig vart de kommer ifr, om de fötts upp hos grossister(personer som bara föder upp hej vilt utan tankar för innavel eller honans bästa) och de sägs även bli lättare sjuka och dö tidigare. finns flera inlägg om det här i marsvin i fokus om du letar lite :) om marsvinen även luktar illa, skulle jag vara extra försiktig
bästa köpen är hos seriösa privata uppfödare, för att veta hur man känner igen seriösa uppfödare kan du leta igenom MIF för svar :)
mina två förra marsvin blev bara 1,5 år, cancer båda två. Cp grossister..
Då du köpte från djuräffär
#9 Hur menar du?
Vissa djuraffärer är jättedåliga med djurhållningen. bara att anmäla då!
Luktar marsvinen i sig eller själva boet så är det ju ändå dålig djurhållning och då är det bättre att anmäla. Djuraffärer brukar inte lyssna för "kunden vet ju ingenting". Dessvärre är det alltför många djuraffärer som har den "policyn" känns det som :/. I växjö har vi tre djuraffärer varav jag bara skulle köpa djur från en av dem.. Hade aldrig köpt ett djur på de andra två.
Dock vill jag inte påstå att ALLA grossistdjur är dåliga. Vårt förra marsvin var från djuraffär och han blev 6+ år och var aldrig sjuk :).
Har just nu en liten kille hemma från djuraffär (ska tillbaka imorgon och se efter ett till :) ) och han är rena myskillen!
#11 om jag var du skulle jag tänka igen,läs godisgrisens inlägg "för mammornas skull" :-) även fast det marsvinet blev gammalt så är inte ålder o sjukdommar det enda problemet när man köper hos djuraffärer. du ska inte köpa hos uppfödare då?de har både större utbud på marsvin i färger,och är billigare.för att inte nämna betydligt bättre för marsvinen som är min o många andras åsikt :-)
Ok! Ska läsa!!
#12 Jag hittade inga uppfödare som hade sånna marsvin som jag vill ha :). Letat i ett par månader och inte hittat. Och har de sådana på djuraffären så får det bli där :). Vet att man inte ska köpa på djuraffär (föder upp hamstrar och skulle aldrig köpa en hamster där) för att man gynnar grossister men som sagt, jag letade efter marsvin hos uppfödare först ! :)
Det är just det jag vill poängtera, bara för att man köper ett marsvin i affär så betyder det inte att den bär på en massa sjukdomar automatiskt, dock gynnar man ett dåligt avelsätt.
men kan inte påstå att marsvin från djuraffärer skulle vara dyrare. De uppfödare jag har kollat på har haft MYCKET högre priser än de i affären. Och jag är väldigt enkel då jag vill ha trefärgat marsvin av vit brun o svart ;).
Men för att inte hamna helt OT så hade jag ju aldrig köpt ett marsvin från ett ställe där det är dålig djurhållning! Och finns det uppfödare i närheten med den rasen och färgerna som man vill ha så är det helt klart att jag rekommenderar uppfödare :)!! Alltid bättre att göra det av flera olika anledningar :).
#14 okej vad synd :( hos oss är våra uppfödare minst 200 kr billigare
#15 jaa :(. På djuraffären kostade en hane 195 kronor och en hona kostar 295 typ.. Men av de uppfödare jag sett har de tagit runt 250+ kr för båda. och jag vill ha killar och då fick det bli så :). Så jag rekommenderar verkligen inte djuraffärer eller nått sånt, jag har hellre uppfödare, dels för att kunna få stamtavlor och mer exakta datum på när de är födda o så. men hittar man inget efter att ha letat, ja då får det bli på ett "sämre" ställe :).
#16 Någonstanns i landet måste det ju finnas uppfödare med rasen?
#17 jo klart säkert. Men antingen måste jag själv åka en lång resa för ett par marsvin eller så måste marsvinen ta sig till mig. Enklare då att ta det på närmare håll än att betala hur mycket pengar som helst :/.
#18 Mjo enklare är det :) Jag fick ner ett marsvin från Stockholm till Hässleholm där jag hämtade den, typ 55-60 mil eller något sånt dit, 100 kr för frakt ner :) Så går gör det ju billigt om man väl hittar :D
men såklart, är alltid smidigare om det är nära :D