Äggskalsöga, ärftligt eller inte?
Har fått hem en ny hane som jag är fullkomligt döförälskad i och verkligen sett fram emot att få använda i aveln. Nya linjer, en kropp och typ att dö för och ett helmysigt temperament. Men! Så såg jag idag att han har ett äggskalsöga. Det är så litet så säljaren missar det (men har erbjudit sig ta tillbaka honom men han stannar oavsett). Den enda info jag hittar ang ärftligheten är att "det troligen inte är ärftligt". Kommer det att utvecklas och breda ut sig med tiden? Han är strax över året gammal.
Följer den här tråden då jag fått hem en hona med samma prblem. Dock täcker det en stor del av hennes ena öga 
Tror tyvärr inte att någon har ett definitivt svar på den frågan. Jag har aldrig hört någon veterinär förklara exakt vad det är eller vad det beror på och då är det inte heller möjligt att säga med säkerhet om det är ärftligt eller inte. Det skulle vara himla intressant att få veta. Ingen som har bra kontakt med någon marsvinskompetent veterinär?
Min erfarenhet är inte att det brukar breda ut sig så himla mycket med tiden. Har djur som haft ungefär lika mycket under många år. Ska säga också att jag aldrig sett det som ett stort och aldrig själv noterat någon ärftlighet. Det är förstås inte alls samma sak som att det inte är ärftligt!
#1 Oj, så pass mycket vet jag faktiskt aldrig om jag har sett! Du har inte en bild?
Det är upp till ens eget samvete då om man ska våga ta en kull på honom eller inte?
Jo, så kan väl säga. Det är väl det gamla vanliga med att väga fördelar mot nackdelar.
Ett bra avelsdjur är i min mening inte ett djur som inte har några nackdelar utan ett djur som framför allt har tydliga fördelar.
Han har flera tydliga fördelar, annars hade jag inte varit intresserad av att ta kull alls efter honom. :-)
Och det där var förstås inte nån slags pik från min sida utan bara lite allmänt filosoferande. Har märkt att det är väldigt vanligt med det motsatta sättet att tänka, att det enda som verkligen spelar roll är är att djuren inte har några (lättupptäckta…) nackdelar.
Nä jag förstod dig och tog inte åt mig eftersom jag håller med. En tänkt kombo ska leda framåt, inte bakåt, och bara för att man KAN är det inte nödvändigtvis så att man borde. :-)