Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 1264 ggr
_Charlie
0

Hjälp! Bebis sväljer inte!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Åh vad gör jag nu! Chindi vill inte äta. Det är 2 timmar sedan hon åt sist, och hon sväljer inte maten jag ger henne med spruta i munnen.

Hon har varit svag hela tiden, men det har märkts mer och mer allt eftersom de andra 3 blivit piggare. Idag är de 3 andra som de brukar vara typ 12 timmar efter de fötts. (Vilket är roligt eftersom de faktiskt skulle fötts idag!) Nyfikna och snabba men vingliga och osäkra. Chindi vill inte undersöka något, hon vill bara sitta på samma ställe.

Jag har det senaste dygnet fått försiktigt tvinga upp munnen på henne för att ge henne maten (alla andra attackerar sprutan och kan inte få i sig maten fort nog), men hon har iaf svalt maten. Ikväll rinner maten ut.

SKa jag bara överge henne? Det kan jag ju inte göra. Jag måste ju kämpa. Om hon ger upp så ger HON upp, JAG vill inte ge upp. Hon måste ju äta! Hon blir aldrig stark om hon inte äter sin mat!

mikkan01
0

Vet att man kan hjälpa andra djur som är svaga/svårt att få ner något i halsen genom att stryka dem på halsen samtidigt som man matar. Fungerar det på marsvin också?? Hoppas du får några bra tips och ge INTE upp Förvånad

~mikkan

_Charlie
0

#1 Jag provade det lite halvhjärtat (efter att ha haft katt hela livet ;)) men jag vet inte om man kan använda det sättet på marsvinsbebisar, jag ska göra ett nytt försök om en stund igen och prova lite mer om det sätter igång någon reflex.

Dumma flicka, väger man 41 gram kan man inte börja hoppa över måltider. :(

Linnet
0

OJdå det var inte mycket till vikt, svårt med så små ungar, men i stora kullar blir det ju lägre vikt, även om dina hade extremt låg vikt. Har haft kullar med 5 ungar och då har dom legat mellan ca 60 och 80 gram.

[copicaddicted]
0

Har du kollat så hon bajsar o kissar som hon ska? Tänkte så det inte är "förstoppning" som spökar.