Hus den första tiden?
när man får hem 2 nya marsvin. skall de ha ett hus i buren direkt elelr man skall vänta med de en tid.
Ja ska dom ha. Marsvin ska alltid ha gömställe/hus i buren :D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
men då sitter de bara där o inte utforkar buren ju
#2 Dom måste göra sig hemmastadda. Det kommer med tiden :)
Det är lag på att dom ska ha det plus att det är inte rätt mot dom att ta bort deras trygghet :)
ALLTID hus, tänk om du inte kunde gömma dig om du är rädd
ja mina 2 har ett hus
#4 Behöver nödvändigtvis inte vara hus, kan vara andra gömställen med ;)
jag vet ;)
#7 Skrev till Bohan85 om du kollar vilket nr jag skrev till ;)
Har du bild på dina marsvin och buren? Alltid kul att se :D
skall fixa
Grattis till dina fina marsvin. Ett tips är att tillverka små "bord", alltså en platta med fyra ben. Marsvin är bytesdjur, och det de vill gömma sig för är bla hungriga fåglar. Med ett sådant "bord" kan du fortfarande studera och bekanta dig med marsvinen, samtidigt som de känner sig trygga. De kan sen sitta och spana ovanpå "bordet" Du kan samtidigt lägga en handduk på en del av buren så de får vägg och tak. En bur är väldigt öppen från alla håll och det ger lite skydd.
Ett litet tips till. Fyll på så mycket sågspån att det täcker botten, ca 5 cm. Annars halkar de omkring på burbotten och det blir mjukare för tassarna:-)
tack för tipset
Det finns billiga barnplastpallar på biltema som är superbra. :-)
Skokartonger är också bra tillfälliga lösningar - de kan man ju klippa till lite och göra två utgångar - en på kortsidan och en på långsidan.
Mina är så nyfikna så de vill inte stanna inne i sina hus hela tiden. Sen får man inte glömma den mysiga kelstunden! Köpte myspåsar i fleece superbilligt från "marsvinsmys.se" tror jag det var. Där kan de gömma sig när man har dem i knäet och klappa dem ändå. :-)

En hylla, dvs en bräda/skiva som du fäster på gallret funkar också bra. GIllar inte alls hus med pyttesmå ingångar så man inte ens sermarsvinen när dom är där inne.
Inga hus. Jag vill att mina ska vara sociala. Så det du kan göra är att ha en hylla som de kan ligga under.
#17 Stackars marsvin skulle jag säga. Man SKA hus eller gömställen till sina marsvin. Det är inte rätta sättet att få dom tama :S
Våra marsvin har inget hus.
De hade ett förut, men de var aldrig inne där utan använde det bara som "pall" för att komma åt salladen som vi la på hyllan ovanför huset, så vi tog bort det.
Nu kommer de visserligen inte åt hyllan ovanför, men de har tre andra som de når med stegar eller kan hoppa upp på och de kan använda ytan till annat.
Till nya marsvin skulle jag tipsa om ett lågt tak, gärna förankrat i burgallret så det blir stadigt, som de kan gömma sig under och sitta ovanpå. Dels för att de då kan använda det utrymmet att springa på när de leker, men också för att de blir mer nyfikna och sociala om de ser vad som händer i omvärlden när de sitter i sitt krypin och känner sig säkra. Och om marsvinen tjafsar mycket finns det stor risk att det mindre dominanta marsvinet inte enns vågar gå in i huset eftersom det bara finns en utgång och då ingen chans att komma undan om den andra kommer in och börjar tjafsa.
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"
#19 Nej marsvin måste inte ha hus, men dom måste ha gömställen, t.ex en hylla att vara under, en pall, tunnel osv som dom kan gömma sig i fungerar med bra :)

#20 Jamen det är ju precis det alla skriver, behöver inte hus men gömställen, ex en hylla.
#21 Jag skrev inte till dig
Svarade på det #19 skrev
Jag vet det nu, men innan hade jag bara fått höra att "marsvin måste ha hus", så jag tänkte dela med mig av hur vi löst det utan hus till grisarnas fördel.
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"
Nu blir jag ganska stött Frida. Jag har en hylla till mina marsvin och de trivs massa bra. Jag har en filt på sidan av buren som de gillar att ligga under. Men jag är emot hus just för att jag inte vill att djuren ska gömma sig där inne hela tiden.
Det finns marsvin som mår dåligt fast de har hus, p.ga av människor som inte kan ta hand om dem.
Anser inte att du kan dömma ut någon som inte har hus. Okej att marsvin i det vila sa ha hus/grottor att gömma sig i för att ett rovdjur kan äta upp dem. Men i mitt hem finns inte något sådant och mina marsvin har som sagt en hylla att ligga under.
Alla får självklart göra som de vill. Men vill man ha tama marsvin så har man inga hus!

#24#25 Håller med dig, har också bara en hylla, har en massa hus som jag inte alls använder, tycker inte alls om hus.
#22 Jag vet att du inte skrev till mig men du skriver ex. "stackars marsvin" trots att hon skriver att det är bättre att bara ha en hylla, sen skriver du själv att man kan ha en hylla. Läs igenom inläggen innan du kommenterar.
#24 Så som du skrev, så tolkade jag att du inte hade gömställen alls till dina marsvin, var därför jag skrev så annars hade jag aldrig gjort det. Så ber om ursäkt för missförståndet.
Visste inte att du hade hylla, stod inte.
#26 Som sagt, stod ingenstanns om varkens hylla eller annat i inlägget. Läst det flera gånger. Står att hon säger att man kan ha hylla men står inte att hennes har det :)
#25 Jag har tama marsvin men har hus, så det går om man har hus :)
Mina marsvin har hus och de är jättetama. De är tama på olika sätt, men tama.