Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1096 ggr
nejsal
0

Jobbigt beslut

Jag tror att jag kommit till den punkten alla djurägare måste komma någon gång, avlivning. Problemet är att jag inte är säker på om det är rätt beslut. Min lilla gris blev förlamad pga c-vitaminbrist. Efter att ha få tillskott har han nu återfått känseln i fötterna och kan även röra på en fot. Nu till problemet, den andra foten "funkar inte", grisen har blivit trebent eftersom han alltid ligger på en sida så har han legat på ena foten under hela vitaminbrists-perioden, så nu när han återfått känseln är foten liksom stel, det går inte att röra på den. Försöker jag böja den försiktigt sitter den liksom fast. Marsvinet är piggt, äter och pratar på sitt marsvinsspråk men liksom haltar fram. Iof vet jag inte om det här är ett hinder för honom eftersom han aldrig varit särskilt lekfull. Han har typ alltid varit en liten soffpotatis. Nu då till avlivningen, tycker ni att det är något min gris ska gå igenom eller ska jag ge det ett tag till. Han börjar bli gammal, fyller 5 snart och jag vet inte om jag ska ge det en chans eller inte. Helst vill jag såklart inte avliva honom men lider han så ska han såklart få somna in. Vad tycker ni? Jag har även en fråga om just avlivningen. Går det att få hem en veterinär som gör det hemma istället?

Linneaundulat
0

Åhh vad jobbigt Rynkar på näsan

Dock vet jag inte själv om det är rätt beslut eller inte, Hoppas någon annan kunnig marsvinsägare också svarar.

BlommaMin vardagsblogg: http://minasmadjur.devote.se/Blomma

Mvh Linnea

westblom
1

jag skulle nog inte avliva marsvinet om det är pigg och äter precis som han ska då tycker inte jag att de gör något fast han går på 3 ben, så mår han ju bra ändå och det är ju de som är huvudsaken,

nejsal
1

Precis så tänkter jag också! Han verkar ju liksom inte vara lidande. Samtidigt är jag rädd för att han kanske har ont i den fjärde foten fast inte visar det eftersom marsvin är väl sådana djur? De håller masken trots att de mår dåligt. Vi har diskuterat det här i familjen och alla tycker att det vore synd att avsluta hans liv då han ändå är så pigg. Samtidigt blir jag så ledsen och orolig av att se honom halta fram på sina tre ben eftersom jag är rädd att han har ont, det har ju liksom blivit lite utav ett hinder i hans liv. Tänkte också om det är någon som vet, tror ni att massage kan få foten att vakna till? Eftersom jag har upplevt det som att den har somnat precis som våra fötter gör.

westblom
0

jag förstår precis vad du menar,han har säkert ingen cirkulation i benet,men du kan säkert massera lite lätt på benet iaf,menjag vågar inte säga nå mer än så,men fråga någon som är kunnig på det där,någon smådjurs klinik som är duktig på gnagare,lycka tillFlört

Creation
0

Om han kan gå och fungera normalt på sina tre ben utan att ha ont, så tycker jag inte alls att ni ska avliva honom. Ett alternativ vore också att operera bort det inte fungerande benet, om du är rädd för att han har ont. Men han är förstås rätt gammal.

Är förresten nyfiken på hur han går… jag visste inte ens att marsvin kunde fixa att gå med bara ett bakben, så baktunga som de är. Det skulle inte gå att få upp en video?

Trodde inte att det var så vanligt med trebenta marsvin förresten, förrän jag sökte på det på engelska på google. Tydligen är det en hyfsat vanlig lösning i bl.a. Storbritannien när marsvinet förlorat funktion i ett ben av någon anledning.

En video på ett trebent marsvin, några dagar efter operation. Kanske kan vara lite intressant att se. Det finns flera filmer på samma marsvin där.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Aristarcos
1

hej hade jag varit dig hade jag gått till en veterinär för åsikt så man får höra deras åsikt

nejsal
0

#5, som jag skrev tidigare så går han inte, han mer haltar fram, drar sig fram. Det icke fungerande foten ligger under honom och det andra bakbenet likom drar sig framåt. I början verkade det vara ett hinder för honom eftersom han hade svårt att förflytta sig, han låg kvar där jag lämnade honom. Nu har han dock början flytta på sig i buren. Hur vet jag inte, det sker oftast när jag inte är där. Som många rekomenderat hade jag tänkt ringa veterinären och se vad de tycker. Tror det blir bäst så. Det vore synd att avliva eftersom han är så himla pigg och glad, som om han kämpar för sitt liv vare sig han är trebent eller fyrbent.

nejsal
0

Hjälp, jag upptäckte just en stor kal fläck på hans högra sida! Det är den högra foten som strular, undrar om den dåliga blodcirkulationen i benet kan leda till pälsavfall?

Aristarcos
0

Om han ligger bara på ena sidan, så bör du nog göra så att han ligger på andra sidan , om blodcirkulationen upphör helt och hållet tror jag att det kan bli allvarligt…

nejsal
0

Grejen är att han alltid lägger sig på samma sida, jag försöker lyfta upp honom och lägga honom på andra sidan, då byter han sida av sig själv. Men hade honom uppe i knät en stund och fick honom att somna en stund på "den friska sidan, men man märker att han gärna vill vippa över till andra sidan igen. Antar att jag får hålla på och flytta honom själv och fortsätta massera foten samtidigt.

Aristarcos
0

#10 tror det är jätteviktigt att du gör det…

Creation
2

#7 Aha, okej… jag föreställde mig "halta" mer som hur marsvinet går i klippet jag länkade. Då var det allvarligare än jag trodde.

Det låter istället precis som ett marsvin jag hade för länge sedan. Hon hade fått trumsjuka och var ovillig att röra på sig ett tag, låg bara på en sida. Jag antar att blodcirkulationen i bakbenet hon låg på blev för dålig. Vi kämpade med massage dagligen, smärtstillande och vitamintillskott, men insåg snart att det inte fanns något att göra(veterinär ansåg också det). Så vi hade inget annat val än att låta henne vandra vidare.

Hemskt sorgligt där med. Hon hade också världens livslust, precis som din gris. :-( Det lyste verkligen i hennes ögon. Så jag förstår ditt dilemma. Men eftersom det låter så mycket som det jag själv varit med om, så säger min magkänsla att avlivning är det mest humana i den här situationen. Dålig blodcirkulation kommer att vara svårt att lösa så länge han alltid/ofta ligger på den dåliga sidan. Och risken är att han har ont, även om han inte visar det.

Men som andra sagt, gå till en kunnig veterinär, undersök detta(röntgen?) och be om rådgivning. Det kanske finns något att göra ändå. En originell lösning vore att göra en sådan här vagn och massera dagligen, men det finns inga garantier till tillfrisknad.

#8 Håravfall kan bero på dålig blodcirkulation. Andra möjligheter är att han kanske råkat ligga i sitt kiss eller alt. skavsår?

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

nejsal
0

#12, ska ta kontakt med en veterinär snarast. Det är hemskt, när ett marsvin verkligen är riktigt sjukt och behöver avlivas känns det som man gör det en tjänst liksom. Men nu… Jag vet inte, han har den där glimten i ögat, precis som du beskriver och det känns som man tar ifrån honom ett liv han vill leva. Det är tufft det där med avlivning…

Aristarcos
0

#13 jag tror det är mycket bra, för jag tror nog inte ditt marsvin mår bra, med ingen blodcirkulation i benent…