Varför skriker han?
Mitt ena marsvin har svarta klor framme. Två av dem (en på varje framtass)vrider sig inåt. När jag vill klippa dem skriker han till, så nu vågar jag knappt klippa dem. De börjar bli för långa och är svåra att komma åt. Är han rädd, eller gör det ont kanske? Eller märker han att jag är nervös för att klippa dem och skriker pga det? Måste kanske åka och be någon "proffs" fixa det.
han kanske är rädd om sina små tassar
när jag skaffade marsvin för första gången då bad jag om hjälp att få klorna klippta på dom,sen så har jag gjort de själv övning ger färdighet,men du kan ju klippa lite men ofta i stället ,när dom blir långa då kan dom vrida sig ,du måste ju klippa klorna så be någon som är kunnig att klippa,så kan du titta hur den personen gör,lycka till
glömde att fråga hur gammalt marsvinet jag tänkte bara om är den några år och om någon haft den före dig så kanske den som har haft den förut har klippt för långt så det gjort ont på han och därför skriker vem vet
De är två år, och jag har klippt själv innan. Det är nu han börjat. Eller är det så att jag börjat bli nervös nu.
Har aldrig klippt för långt hittills, men är orolig för att göra det på de svarta klorna.
Klipper du dom rätt då så du inte "nyper"?
Det är inte så att det blir lite svårt att komma till när de vrider sig inåt och det därför blir obehagligt? Så blir det på mina tanter iallafall, man måste liksom vrida tån lite för att komma åt att klippa klon och det tycker de inte om
# 4 Hur menar du? För slö klosax?
# 5 Jo så är det , att man inte kommer åt riktigt. Protesterar dina tanter med ljud också? Hur gör du! "Vänligt men bestämt" 
#6 Elsa skriker rätt mycket. Jag brukar lägga dem på rygg i knäet så de inte kan sprattla runt och sedan klipper jag väldigt försiktigt lite i taget. Det tar längre tid men hellre det än att klippa dem i pulpan, vilket jag tyvärr lyckas med med jämna mellanrum pga darriga händer men på detta sättet går det lättare eftersom de inte kan "skjuta ifrån" med tassarna och på så sätt få in för mycket klo i tången.
En bra klotång är också viktigt. Jag har hittills inte hittat någon som är bra i butikerna här utan de två tängerna jag har har jag fått med när jag har fått marsvin. Har letat som en tok utan att hitta likadana.
Man kan kolla hur vass tången är genom att kolla vinkeln på "skäret", den ska vara så vass som möjligt. Flera klotänger jag har köpt har varit så slöa att de har knipit av klon istället för klippt och det gör ont. Ofta märker man inte att man har en dålig tång förrän man har provat en bra.
#6 jag menar att du klipper klon från rätt håll. Klon ska alltid klippas upp/nerifrån och aldrig från sidorna så att säga.
Ok Tack för svar!
Men vad har ni för klotång? Jag har en sån där liten som ser ut som en nagelsax men med lite "böjda" skär. Tycker inte den är bra men det finns ju inget annat.
Eller? Lyan, vad använder du?