Hur länge dutta ungar?
Jag undrar hur länge man bör dutta ungarna i rumpan efter varje matning? Chifu är idag 8 dagar och idag har det inte kommit något alls när jag duttat honom, varken bajs eller kiss.
Undrar därför om det kan vara så att han gör detta själv nu, eller om jag bör sätta mig ner dutta och inte ge mig?
Han har säkert ätit 4-5 ml mat totalt sedan i morse så iaf kiss borde finnas om han nu inte kissar själv?
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Om det spelar någon roll skulle han varit 4 dagar idag om han kom på rätt datum.
Nu kom det 2 små pluttar när jag duttade, men inget kiss. Är så rädd att han ska sjuk i magen för innan har det runnit friskt så fort man börjat dutta där bak.

Vad menar du med "rätt datum" fyra dar hit eller dit betyder ju inte att dom föds för tidigt, ju större kull desto kortare dräktighetstid, så det var nog ganska normalt. Men sen är det ju problem eftersom stora kullar ger låga födelsevikter. Vad beträffar duttandet har jag ingen aning hur länge du behöver göra det, mammorna gör väl det i alla fall dom första veckorna, men han kanske klarar det själv.
#3 Fast hade han stannat kvar sina 4 dagar till i magen hade han med största sannolikhet fötts både tyngre och starkare och kanske inte behövt den hjälpen av mig som han gör idag.
För mig är BF BF. 4 dagar för tidigt är för tidigt. Jag räknar inte ett människobarn som fötts 2-3 veckor för tidigt för fullgånget, och jag skulle inte ta för givet att det barnet skulle följa någon mall för fullgågna spädbarn utan ligga 2-3 veckor efter i början.
Jag tycker inte min fundering över om det är någon skillnad med när man kan sluta dutta ett fullgånget marsvin och ett 4 dagar för tidigt marsvin är konstig. Då hade jag aldrig frågat. ;)
Eftersom mamma inte diar tvättar hon inte baken. Jag har i alla fall inte sett henne tvätta baken på dom, och jag har kollat ofta och länge. Kanske har hon gjort det när jag inte sett, men det är inget jag tar för givet och låter dom dö av förstoppning.

#4 Fast så är det ju inte alls för människor, 40 veckor är bara ett genomsnitt och det är inte många barn som föds exakt då, barn som föds från vecka 37 och vecka 42 är normalt och räknas som fullgånget.
För marsvin brukar man väl räkna 63-73 dagar som normalt, men givetvis är det ju bättre ju längre dom går om det är stora kullar.
Men när dom föds så börjar ju utvecklingen, oavsett om det är djur eller människor, så 4 dagar hit eller dit kan inte göra nån skillnad för marsvinets utveckling.
Bajsar han pluppar så kan du ju kolla på botten i lådan så ser du om han klarar sig själv :)
Men det är helt rätt att hellre dutta om du är osäker. Om du gör ett foderbyte från Semper till Fortimel så gör det gradvis. Blanda i lite Fortimel åt gången så det inte blir för snabbt.
Magen är så känslig på de små och ännu känsligare är han eftersom han missat råmjölken.
Jag tycker det bästa är att hålla på och dutta tills du hittat minimini pluttar i buren och ser att han kissar själv….hellre en dutt för mycket än en dutt för lite…
Hoppas lillkillen mår bra idag ♥