Marsvin kissar rött
Hej!
Har en liten fråga. Såg nu underdagen att något av mina två marsvin kissar rött. Är det blod? Jag är osäker…
när jag hade kaniner för ett bra tag sen hade jag samma problem och veterinären sa att kisset var färgat efter röda frukter/grönaker osv. Är det likadant för marsvin eller ska jag kolla upp det?
hjälphjälphjälp"
Det är lika för marsvin tror inte du behöver vara orolig ;)
Tck så jättemycket! #1

Kaninerna utsöndrar ju ett rött färgämne via njurarna, så det behöver inte alls bero på vad dom ätit, har ingen aning om det är samma för marsvin, har aldrig varit med om att mina marsvin kissat rött, däremot har kaninerna gjort det ibland.
Det kan bli rött av viss sorts mat. Men det kan även bero på urinvägsinfektion eller urinsten. Luktar det väldigt illa? Har marsvinet ont när det kissar?
Har heller aldrig varit med om marsvin som kissat rött. Ändå får dom massor av olika grönsaker. Däremot kissar mina kaniner "rött" eller ja mer orange när dom ätit morötter eller maskrosblad :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
marsvin kan kissa rött om dem har ätit rödbetor. om du inte har gett dem det så vet jag inte..
hoppas att det inte är något farligt.
lycka till!
så vitt jag vet luktar det precis som vanligt, och dom verkar inte ha ont när de kissar, för de kissar för fulla gubbar. Men jag är ändå orolig att det kan vara ngt farligt.
Tack alla för hjälpen!
När mitt ena marsvin kissade rött testade jag med en urinsticka (visar bla. om det är blod i urinen) och den gav positivt utslag på blod. Åkte till veterinären som gjorde en grundlig undersökning, misstanken var urinvägsinfektion eller urinsten. Vet. hittade ingenting fel så förmodligen var det ett blodkärl i urinblåsan som brustit. Hon verkade inte ha ont när hon kissade och de brukar de vad jag vet ha om det är UVI eller urinsten.
Vart får man atg i en urinsticka? Men eftersom båda kissar rött, så är det väl nästan omöjligt att båda har fått spruckna blodkärl? då låter ju urinvägsinfektion, eller kanske ngot som kan smitta? Åh, hoppas det inte är allvarligt!
Tack #8