10 månader gamla, 550 gram tunga?
Tog över två lunkaryabröder för lite mer än 1 vecka sen. Födda i december förra året. Levt på dogmans hö och pellets boende i en bur i hamsterstorlek. Stamtavla ska finnas men fick inte med dem.
Den mindre och skyggare väger bara 550 gram, skinn och ben bokstavligen talat. Hans bror är aningen större.
Har klippt ned pälsen på båda och klippt klorna, båda var toviga och klorna långa men undrar hur jag göder upp dessa gossar?
Ger dem brysselkål, röd paprika, morot, broccoli och torkade hallonblad varje dag nu. Runt 1 dl var är vi uppe i nu, väldigt uppskattat. Har även gett solrosfrön men inte så gott tydligen.
Tacksam för hjälp!
Men fy då! Ge lite havre också och se till att de har väldigt bra hö. Resten av grösakerna såg bra ut :-)
oj så sorgligt.. vilken tur att det finns människor som tar hand om sådana stackare. 550 g är verkligen inte mycket.
det enda tipset jag har är kornkross. våra marsvinstjejer brukar skjuta i vikt om man ger dem ens lite. mycket fett o energi i det :) har väl också hört att havregryn är bra men har inte vetenskap i villket som är bäst.
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights

Fy, 550 gram för ett marsvin på tio månader är verkligen inte mycket. Stackars liten gris :-(
Bra att han har kommit till någon som bryr sig nu!
A och O är ett bra hö, ett bra hö hjälper dem att hålla hullet men är även nödvändigt för att hålla mage och tänder i skick.
Här finns en artikel där du kan läsa mer om just hö.
Jättebra att du har börjat introducera nyttiga grönsaker till dem.
Välj gärna ut några (två-tre stycken) grönsaker som "grönsaksbas" (det vill säga vad de får varje dag) och lägg till ytterligare ett par som du varierar, kanske inte dagligen men några gånger i veckan i alla fall.
Mina marsvin får en bas bestående av vitkål, morötter och (gul) paprika, utöver det så får de ofta exempelvis bladpersilja, kålrot, rotselleri, brysselkål, blomkål och när det är säsong grönkål, gräst etc.
För att få upp dem i vikt rekommenderar jag fri tillgång till helt vanliga havregryn som köps i matvarubutiken. Dessa serveras som de är i en skål i buren. Man kan även blanda i solroskärnor, havre-, råg-, vete. och/eller kornkross (havren innehåller mest energi).
Likaså kan man några gånger i i veckan servera kligröt, blanda någon form av kli (havre-, vete-, råg- och/eller kruskakli; kruskan innehåller mest fibrer men havren är mest energirik) med någon form av vätska (vatten, havremjölk, proviva eller liknande) och låt stå i ungefär en kvart så att det hinner svälla tillräckligt, vid behov tillsätt mer vätska (och låt svälla igen)så att det blir lagom konstistens. Man kan med fördel blanda i lite havregryn, någon form av kross, solroskärnor, grönsaker eller liknande. Kligröt brukar vara väldigt uppskattat av de flesta marsvin, även om det kan ta ett par gånger innan de vågar smaka på det ordentligt. Låt det vara i buren några timmar.
Att låta dem vara ute och springa på exempelvis golvet är också bra för dem, förvisso så förbrukar de mer energi men å andra sidan så bygger de muskler vilket också är viktigt.
Lycka till med dina killar!
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Vad tråkigt :( 550 gram är verkligen för lite för 10 månaders lunkaryor :( Ja för alla 10 månaders marsvin.
Tur att du fick hem dom!
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tack för alla bra tips!
Dem namnlösa gossarna fick en skål med havregryn igårkväll, mycket uppskattat
Idag har jag köpt 1 kg solroskärnor så ska försöka få dem att äta det.
Motionera på golvet får bli en senare fråga, knappt hanterade så ett helt projekt att bara plocka upp…
Lycka till med grisarna! Jag tog själv hand om en liten smal tjej. Hittills har jag lyckats få henne gå upp i vikt från 450g till 615 g på 4 veckor..
På 5 dagar har dem gått upp 100 gram vardera
Fortfarande skygga men ena gossen talar om när det är dags för påfyllning i skålen med högljudda skrik 
Puffar lite. Hur går det med grisarna?
Undrar med hur det har gått? =)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Svart/vita har gått ner en aning sen förra vägningen, han väger 625 gram nu. Vita väger 795 gram så han är ganska mycket större.
Vi har ännu inte kommit på namn åt killarna