Vad ska jag göra? :(
Allt gick så bra mellan Charlie och Bolt, fram tills härom dagen. Nu fajtas det konstant, spån och bajs flyger ur buren och till o med barnen och sambon frågar vafan det är frågan om.
Bolt verkar ha kommit in i riktig slyngelålder, eller så är nånting annat galet. Charlie ställer sig vid gallret när man går förbo och skriker för han vill komma upp därifrån :(
Munnen verkar rejält sargad igen, precis som med Pepsi så verkar han inte ge tillbaka i fajterna utan bara tar och tar och tar smällarna.
Ska jag skita helt i att försöka ha honom med en hane? Har en av hans egna bebbar som behöver flyttas på sen med men det lär ju bara hjälpa tillfälligt det med.
Vill inte kastrera honom än heller då jag vill ha en kull eller 2 på honom för han är verkligen riktigt genomgod. Just nu sitter han bara och myser i knät på mig.
Jag kan inte heller ha hans bur ståendes intill tjejerna för han blir galen och skakar bara galler så det är ingen lösning.
Det här börjar ju kännas lätt hopplöst, bara för att han är en gris jag verkligen vill ha kvar 
Frågan är kanske vad du ska göra med den andre?
Jag har också problem och försöker med ett galler mellan mina, sedan skiftar jag på dem så att de får fortsätta känna varandras dofter. Ska försöka sätta ihop mina igen längre fram men just nu får de vistas tillsammans en stund om dagen när barnen rastar dem eller vi kelar med dem. Inte lätt…och jag är verkligen nybörjare så jag kan tyvärre inte råda bara visa empati.
Hoppas det fixar sig.
Det lär ju få bli en omplacering på den andre isf. Har inte plats för fler burar och tjejerna tar upp 2 burar nu då 2 av honorna inte går ihop och en av dom är agressiv mot ungarna.
Tog en riktig titt på honom och mycket riktigt, nosen/munnen är rejält sargad och varar. Han har även ett fult sår på halsen/käken.
Dom flyger och far så buren faller nog snart ner från byrån och jag försöker frenetiskt söka efter nått att sätta den ena hanen i och dessutom komma på nått sätt att ge vatten. Det här var ju allt annat än planerat för det var meningen att jag skulle ha en bur över och inte ens för lite helt plötsligt 
Hm… skulle du kunna dra en kort bakgrund till denna historia, för mig som inte är helt insatt? Som jag förstått det, är Charlie en avelshane som blivit hackkyckling i två olika hanpar nu? Började det här problemet efter han varit i avel alltså? Är det honom du inte vill kastrera?
Kan fråga lite "standardfrågor" också: Hur stort bor de, hur gamla är de och hur har hanarna sammanförts? Bor de i samma rum som honorna?
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Lång historia kort.
Charlie var den första hanen jag tog hem. Sen hämtade jag en liten hane hos Amalia en månad senare (under den tiden hade han en hona i buren intill sig och med henne gick det faktiskt bra då han inte skakade galler med henne brevid sig). Det gick bra med Pepsi tills han blev dryga 6 månader. Då började Pepsi ge sig på Charlie och sargade hans mun så brutalt en gång att han hade bitit rakt genom en läpp. Av någon anledning så gick dom inte ihop, för det räckte med att Pepsi såg Charlie efter det så började han mucka gräl.
Jag fick rådet att försöka med en annan hane till Charlie istället så Pepsi flyttade till en annan tjej i stan som sökte just nått i stil med Pepsi.
Jag försökte hitta en hane, men det var hopplöst då jag bor "mittemellan" alla uppfödare och har dryga 30 mil åt vardera hållet och utan körkort. Så en dag när jag var inne på Arken så såg jag en ensam hane med 2 kaniner så han fick följa med hem.
Allt har funkat bra, tills nu. Samma visa om igen. Lillen verkar vilja ta högsta rangen men Charlie vägrar släppa ifrån den men inte heller sätta lillen på plats. Så det resulterar i att Charlie blir sönderbiten :(
Så jag tror inte att det har med honorna att göra då dom endast kan höra dom. Hade Charlie sett eller känt av doften på dom så skulle jag märkt det för han slutar aldrig skaka galler då. Dom är sammanförda enligt konstens alla regler, Charlie är väl närmare året eller mer och Lillen har jag ingen aning men misstänker runt 5-6 månader.
Charlie går inte som "avelshane" utan jag har skaffat en hona som ska äta upp sig innan. Det är tänkt att jag ska ha en "familj" i slutändan med döttrar, mamma och kastrerad pappa i samma flock. Charlie är helt fantiastisk i lynnet och det är därför jag vill ha ungar efter honom. Så det har inte startat pga nått sånt, det är inte ens han som muckar grälen i buren!
Dom bor i nuläget i en vanlig 120 bur och får komma ut mycket och ofta. Större bur lär inte hjälpa då lillen även muckar gräl på golvet :(
Så orsaken verkar helt enkelt vara rang och att Charlie är en toffel som vägrar slåss eller kliva ner från sin rang :/
Som jag förstår det ska du inte avla på den nya hannen, som är den som bråkar. Så kastrera den nya hannen så lugnar han säket ner sig.
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"
#4 Du skrev "har en av hans egna bebbar" i trådstarten, och då förstod jag det som att han hade blivit pappa = avelshane. Vems egna bebbar är det då, om det inte är Charlies?? :-P
En idé vore ju att sätta honom med en vuxen hane som har haft en tydlig roll i sin tidigare "flock". Det verkar ju som att Charlie inte är så duktig på att hantera ledarrollen(han lär inte bli någon fantastisk ledare som kastrat då heller, befarar jag?), så han kanske bara behöver sättas på plats. Men jag har inte varit med om något liknande, så detta är bara spekulationer…
Är det långt kvar till planerad kull? Om det bara är t.ex. någon månad till, kan han ju sitta med en bebispojke eller själv till dess.
Jag tycker dock inte att det låter som någon bra idé att avla på en hane som lätt hamnar i bråk. Det skulle ju kunna ärvas ner till avkomman. Även om det inte är han som muckar, så verkar han ändå vara en del av den felande länken eftersom exakt samma sak hänt honom två gånger. Det kan såklart vara slump, men man vet ju aldrig. Jag rekommenderar dig i alla fall att inte använda honom i avel förrän du vet att han funkar med andra vuxna hanar.
Eller vet du om hanar i hans släkt har fungerat bra med andra vuxna? Om de har det, skulle man kanske kunna anta att Charlie bara har haft otur med sällskapet.
#5 Temperamentet förändras generellt inte vid kastration av marsvin, tyvärr.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.