Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 958 ggr
godisgrisen
0

Krångliga honor

Titt som tätt läser man att honor bråkar och inte fungerar i grupp. Jag är så nyfiken på vad som kan ligga bakom. Snälla kan inte ni som haft problem svara på några frågor så kanske vi tillsammans kan klura ut om det finns något mönster här?Glad

1. Hur gammal är honan som trasslar?

2. Finns det misstanke om äggstockscystor eller annan hormonpåverkan?

3. Är honan uppväxt i flock dvs. bodde hon med fler marsvin än bara sin mamma och syskon som liten.

4. Har honan suttit ensam någon period?

5. Har hon haft kull?

6. Är hon rädd nervös till sättet?

7. Är hon stulig i början när man sätter ihop en grupp bara eller fortsätter hon att strula även efter en vecka i den nya gruppen?

8. Är hon bara dominant eller uppfattar du henne som nervöst aggressiv?

9. Är hon van att sitta i flock eller bara suttit med en annan hona?

10. Är hon inte aggressiv utran bara väldigt rädd för andra?

Jag kan ha glömt något viktigt så kommer ni på något så säg till.Glad

_Charlie
2

Jag har bara haft en hona som inte funkat i flocken. Egentligen är det inte hon själv som är aggressiv eller elak, utan alla andra var elak mot henne. Men eftersom alla verkar ha något emot henne måste det ju vara henne jag bör berätta om?

Nyligen fyllt 1 år.

Kanske hormoner kvar sedan kullen 4 veckor tidigare? Annars nej.

3. Är honan uppväxt i flock dvs. bodde hon med fler marsvin än bara sin mamma och syskon som liten.
Ja som bebis. Både ja och nej efter hon kom hit som bebis. Har funkat både i par och i flock oavsett val av kompis/ar.

Ja, 1 vecka innan födsel, och 4 veckor efter födslen ihop med sina ungar.

5. Har hon haft kull?
Ja.

Ibland. Hon är som de flesta marsvin. Nyfikna och sociala men vill hålla sig på lagom avstånd. Kli från matte är inga problem i buren, då sitter hon still.

7. Är hon stulig i början när man sätter ihop en grupp bara eller fortsätter hon att strula även efter en vecka i den nya gruppen?
Efter ca 1 vecka utan förbättring gav jag upp och delade av flocken.

Absolut inte dominant, väldigt lugn och vill vara i fred men accepteras inte av de flesta andra.

Ja, hon gick tidigare i en flock om 6.

Varken eller. Lugnt och stabilt marsvin.

Jag förstår om detta fallet kanske egentligen inte skulle ingå i denna undersökningen då vi redan kommit fram till att detta måste röra hennes unge. Men varför förstår jag inte.

De gick följande i flocken:

Haiya, huvudpersonen. Lugn, vill bara vara och göra sitt, stör ingen, retar ingen.

Baltimore, Haiyas då 4-5 veckor gamla unge. Klarade ej av stressen utan satt i en hörna och tappade massa vikt under denna perioden vilket ledde till att hon idag, nästan 7 veckor gammal, fortfarande inte nått 300 gram.

Kihara, lugn och snäll och brydde sig inte om nykomlingarna alls.

Humla, Haiyas syster och tidigare rumskamrat innan de separerades 1 vecka innan födslen. Alltid älskat varandra förr. Nu ville Humla bara bråka med Haiya.

Laptop, bebistjuv, bråkade med Haiya hela tiden och försökte få med Baltimore överallt men Baltimore blev bara räddare för henne.

Ella, unghona som inte ingått i denna flock förut, men är lugn och snäll men lite bestämd. Bröt barriärer och hoppade över burkanter för att få komma in till Haiya och bebis.

Efter ca 1 vecka delade jag upp flocken i 2, i samband med att Laptop och Kihara flyttade till nytt hem. Jag lät Ella, Humla och Haiya flytta in i en mindre bur, och det har gått bra. Samtidigt tog jag bort bebisen Baltimore från dom, och satte med högdräktiga Coffee Break eftersom jag tyckte att de 2 var de som mest behövde absolut lugn och ro.

Efter det har Baltimore sakta men stadigt börjat öka i vikt, och det råder _oftast_ harmoni bland flicktrion. Ibland ryker de ihop lite men inget allvarligt.

Creation
0

Nu måste jag be om ett litet förtydligande. :) Du efterfrågar alltså erfarenheter av då en hona fungerat så illa ihop med resten av gruppen att hon behövt separeras från den?

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

godisgrisen
1

#2 Nja inte nödvändigtvis. Mest är det om jag ska var ärlig att jag tycker det är många som verkar ha honor som trasslar så mycket att de tycker sig behöva kastrater för att reda upp situationen. Jag känner inte igen de problemen med mina honor de är så snälla så.OskyldigJag funderar faktiskt på om det kan finnas ett samband mellan att vara vana att leva i flock eller i par… alltså att flockvana honor bråkar mindre. Det är min teori jag vill se om jag kan få den bekräftad. Mina honor är alla väldigt flockvana sen de är små och de bråkar nämligen inte…

Creation
0

#3 Aha, då förstår jag… jo, jag brukar också undra lite vad allt trassel beror på.

Det ligger kanske något i det du säger. Tyvärr är nog inte mina erfarenheter mycket till hjälp dock. Min flock är harmonisk. :-P Visserligen blir det lite tjuvnyp ibland, utöver brunstkurret, och det är bara de två parvana(av fyra) som gör det… men det kan ju vara slump.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Misarn
0

Vi har verkligen råkat ur för flera surpuppor, när vi skulle köpa våra första marsvin gjorde vi som många andra, att vi köpte på en Djuraffär. Humba och Peach var då 6 veckor och gick med en massa andra marsvin , dom var systrar och fungerade bra ihop och det var inge bråk eller tjafs alls, men efter någon vecka bestämde vi oss för att utöka flocken och skaffade Zooie som hade setat tillsammans med Humba och Peach tidigare, men som nu var ensam kvar. I början gick det bra men så började Humba och Peach bita och jaga iväg Zooie så hon rasade i vikt och hade stora bitsår i nacken så vi fick sätta Zooie i en egen bur tills hon hade repat sig ordentligt. Men efter många otaliga försök så fick vi inse att hon inte kunde gå ihop med Humba eller Peach.

Det var då vi skaffade Luma ifrån Zingorinas marsvinsuppfödning. Det gick jättebra till en början men sen började Zooie ge sig på Mirra och till slut fungerade inget marsvin med någon så alla fick sitta separat förutom Humba och Luma som kom jättebra överens. Det var då vi skaffade Samson och kastrerade honom för att kanske få lite lugn i flocken, men det gick inte heller så vi fick ta det jobbiga beslutet att omplacera både Peach, Humba och Luma tillsammans och endast ha Zooie och Samson kvar som faktiskt fungerade jättebra ihop. Jag vet inte varför det inte fungerade men kanske var dom så stressade sen dom var på Djuraffären att det gick fel någonstans. Nu har jag haft Zooie i snart 3 år och hon är fortfarande väldigt skygg och rädd och kissar lätt på sig om hon blir för uppjagad.

Men så ville jag göra ett försök med att skaffa en till dam till Samson och Zooie och fick hem vackra Mirra som tragiskt gick bort för 7 dagar sedan, men det fungerade jättebra och hon var så lugn och metodisk mot Zooie att jag själv blev helt chockad och paff.

**1. Hur gammal är honorna som trasslar?
**6 veckor

2. Finns det misstanke om äggstockscystor eller annan hormonpåverkan? Nej inte enligt veterinärerna

3. Är honan uppväxt i flock dvs. bodde hon med fler marsvin än bara sin mamma och syskon som liten. Dom kommer antagligen ifrån en grossist men sen också uppfödare

**4. Har honan suttit ensam någon period?
**Jag blev tvungen att separera honorna för det blev för mycket bråk

**5. Har hon haft kull?
**Nej, inte vad jag vet

**6. Är hon rädd nervös till sättet?
**Det måste jag nog säga att både Humba, Peach och Zooie är/var

**7. Är hon strulig i början när man sätter ihop en grupp bara eller fortsätter hon att strula även efter en vecka i den nya gruppen?
**Gick bättre i början men sen med tiden trappades det bara upp och belv värre

8. Är hon bara dominant eller uppfattar du henne som nervöst aggressiv? Tror både Humba och Peach var väldigt dominanta och har även märkt en tendens på Zooie, men hon är också väldigt känslig och nervös.

**Egen fråga:
**Jag uppfattade det att allt gick bättre när dom fick vara på golvet eller på en större yta, den bur vi har idag är 2,5 meter x 55cm och det är den största bur vi har haft till dom.

juliino
0

Jag har en dam som trasslat en del.

**1. Hur gammal är honan som trasslar?
**Nu 3år men hon har trasslat större delan av tiden hon bott här

**2. Finns det misstanke om äggstockscystor eller annan hormonpåverkan?
**Ja det finns det. Glesare päls ha förekommit och skorviga spenor. Sedan har hon gråstarr så hon kan ju bli ginigare och kanske mer lättskrämd pga det.

**3. Är honan uppväxt i flock dvs. bodde hon med fler marsvin än bara sin mamma och syskon som liten.
**Vet inte mycket om hennes bakrund då hon är omplacerings gris. Men när hon flyttade ifrån djuraffären fick hon bo ensam i cirka 1år tills hon fick flytta till omplaceringshemmet då första ägarna tyckte hon var skygg och vild.

**4. Har honan suttit ensam någon period?
**Som jag skrev ovan i cirka 1år sen aldig mer. Bara med kastrat pga problem med kompisarna i stora flocken och jag fick sära henne och sätta henne och hanen i en mindre bur.

**5. Har hon haft kull?
**Inte vad jag känner till av.

**6. Är hon rädd nervös till sättet?
**Pga nedsatt syn (gråstarr) Blir hon rädd om hon inte riktigt ser att man kommer med handen ner i buren. Men ser hon handen går allt bra. Jag ser henne inte som nervös utan mer att hon har större behöv att vara på sin vakt pågrund av nedsatta synen.

**7. Är hon stulig i början när man sätter ihop en grupp bara eller fortsätter hon att strula även efter en vecka i den nya gruppen?
**Det pågår i cirka 1vecka strulet sen lugnar det ner sig. Sniff som det hela handlar om låter ingen gå nära sig och gör utfall mot andra som kommer för nära.

**8. Är hon bara dominant eller uppfattar du henne som nervöst aggressiv?
**Hon är dominant och vill gärna bestämma vat all ska vara i buren men ibland lutar det nästan åt bara elakt aggressiv. Hon kan ligga helt lugnt i ena änden av buren och skutta till andra sidan bara för att jaga bort någon från matskålen.

**9. Är hon van att sitta i flock eller bara suttit med en annan hona?
**Hon har både setat i flock och med bara annan hona. Just nu bor hon i en flock med fem honor och en kastrat och det är ganska lungt nu förutom lite utfall då och då.

**10. Är hon inte aggressiv utran bara väldigt rädd för andra?
**Det vet jag inte utan det får någon expet på marsvins beteende svara på.

juliino
0

Glömde skriva:

Sniff verkar trotts hur hon beteer sig trivas väldigt bra i stroflock. Hon popcornskuttar vilket hon aldrig gjorde när hon bodde med 1-2 honor. Men ändå så är hon väldigt elak mot burkampraterna. Blir inte riktigt klok på denna damen.

[Marielle_]
0

Ja, bråkiga honor känner jag igen, har en nonself hona här hemma som varit riktigt jobbig och väldigt elak på en av sina burkompisar. Så illa att jag var tvungen att flytta den utsatta honan till en annan bur med tre andra honor för att hon var så himla stressad och orolig att bo med Tigra. Nu bor alla tillsammans igen fast i en mycket större bur och har inte märkt att Tigra varit elak på Kickan någonting alls sedan dem flyttades ihop.

Tigra som hon heter är nu ca 10 månader gammal.

Nej hon är fullt frisk, dock fick hon en kull på två hanar för ett tag sedan som jag tror fortfarande kan påverka lite.

Ja hon har fått bo i flock.

Nej inte vad jag vet, hos mig så har hon alltid haft burkompisar.

5. Har hon haft kull?

Ja en kull för inte alls så länge sedan.

Absolut inte, väldigt framåt, orädd och vet precis vad hon vill.

Fick ju hem Tigra efter hon fick sin kull hos uppfödaren och då hade jag skaffat min skinnyhona Kickan, var efter dem fick träffas som Tigra blev helt omöjlig och Kickan fick aldrig en lugn stund. Dem andra burkamraterna har hon aldrig varit elak på eller så utan det var mest Kickan som blev jagad och fick massor av hugg efter sig. Var väldigt otäckt att se då Kickan självklart alltid var skärrad i buren.

Dominant ja, helt klart. Aldrig sett henne nervös överhuvudtaget.

Både och.. just nu bor hon tillsammans med 8 andra honor inkl Kickan och det fungerar jättebra!

Nej tycker inte att hon är direkt aggressiv eller rädd för andra. Dominant kan jag istället tycka.

Ganska enkelt att lösa för min del.. men jag vet fortfarande inte varför Tigra reagerade på Kickan som hon gjorde, kommer nog aldrig få veta heller.

Nu är harmonin i flocken så perfekt som den kan bli. Ingen är elak och alla lever tillsammans utan problem och verkar uppskatta sällskapet, gemenskapen och tryggheten som en flock kan ge. Oxh det enda jag gjorde var att bygga en större bur 90x200 och efter det så har Tigra lugnat ner sig och är jättesnäll mot Kickan.