Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 1417 ggr
Emmieline
0

Hjälp snälla

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

en kompis till mig fick 2 marsvin i lördags från norge.

VAD dom tidigare ägarna inte visste var att en av dom var gravid. mamman födde 5 st ungar ibilen var av 1 var död född

idag var jag till min kompis och kollade på ungarna.

2 var fina och utveklades bra

2 är muppar

1 av mupparna är döende kommer dö i natt tror ja om han klarar sig kommr han att bli avlivas

den andra "muppen" är i bättre skick. har dock sagt till min vän att om ungen blir smärre så måste den bort med.

dom andra 2 ungarna har bra kropp. väger 35gram och 45gram om ja kommer ihåg

mupparna

den dåliagaste vägde ganska mkt 52gram och den andra 32gram

vad jag behöver hjälp med är bland annat

1: vikt tabell

2: köns bestämmning

3pälstyp

4:teckning

tyvärr är dom inte så gamla men 2 av dom har öppnat ögonen den 3de har öppnat ett öga och den andra har inte öppnat(kommer nog inte göra det hellre)

på vilden

från V

mupp nr1 den som kommer att dö tyvärr. 2 och 3 fina, 4an mupp dåliga ben kommer nog bli avlivad med.

(om detta inlägg ligger fel eller är ej ok med reglerna ta bort eller flytta)

[twtw]
0

Om dom "dåliga" ungarna lider borde dom avlivas redan nu

idipidi
0

Ojdå! Hur kunde den förra ägaren inte veta att honan var dräktig? Då kan de inte ha lyft upp henne på många veckor…

För det första så föds marsvin med öppna ögon. Om någon av dem har slutna ögon så är det något som inte är som det ska. Det kan vara något enkelt som en infektion eller inåtrullat ögonlock men kan också vara något värre som en skada eller missbildning. Oavsett mste det kollas upp.

Det andra som jag reagerar på är vikten. OM det stämmer att de bara väger 35 och 45 gram så är de mycket små och troligen födda för tidigt. Så små ungar kan ibland klara sig bra, men ofta gör de det inte. Normal vikt för marsvinsungar är snarare 70-110 gram.

Emmieline
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

kan säga att mupp nr har nu somnat in för 10 minuter sen. om den andra 4:an blir värre h*n har blivit bättre men kanske måste mata upp dom med spruta med.

hur mkt ska en unge väga när dom är 8v?

ja dom är väldigt små. ska be dom ta bort den andra i morgon om den mår sämre/inte blivit bättre.

ska be dom fixa moders ersättning och visa hur dom ska ge dom mat med spruta. så dom får hjälp att gå upp i vikt.

nr 4 har ena ögat lite st¨ängt. dom andra 2 deras ögon e klara och fina. dom e lite små så ja dom e nog förtidigt födda.

förra ägarna skulle döda dom 2 marsvinen som nu bor hos min kompis. mammamarsvins vatten flaska e skitig så jag gick över med en ny flaska . har rekomenderat att han ska kasta den flaskan.

gick igenom 3 av 4 vuxna han har fått av detta par från norge., 2 av dom har han haft i 1månad kanske. (har inte tänkt på att kolla deras klor åt min komps) kollade då först marsvinspappan. jag spydde nästan när ja såg klorna..

dom var vridna och var på väg att växa n i föttrena på stackarn. dom 2 andra som har bott hos honom i 1månad hade bättre klor. på början på vridning på 1 av dom. ska klippa klorna på dom igen om en vecka för ja törs inte ta för mkt i taget.

mammamarsvin kollade jag inte klorna på för att inte vara för mkt på mammamarsvin som var lugn som en filbunke=)

pappakanin, var i ok kondition för att varit missskjrt i förra hemmet.

pappan: är svart/vit långhårig

mamman: 3 färgad . väldigt konstig päls=S som rex fast mer fluff

unge 2 : ljus brun med vit

unge 3: mörkbrun med vit

normal pälsade såg det ut som..

alltså vikten på ungarna blev ja fundersam över jag med. för dom var så sm¨å födda nu ilördags.

när kan jag kolla mamman? utan att hon blir rädd?

Creation
0

#4 Himla märkligt att förra ägaren inte märkte att honan var högdräktig med fem ungar i magen! Då brukar de verkligen vara stora.

En unge som är åtta veckor gammal kan väl väga allt emellan 350-550g, det beror på. Men varför undrar du det nu? Hanar ska flyttas från mamman vid 4 veckors ålder och ungarna kan först säljas vid 5 veckors ålder och minst 300g vikt.

Jag rekommenderar att väga ungarna varje dag så att ni håller koll på om de ökar/minskar i vikt! De som mår bra bör ni stödmata om de väger så lite. Den som mår dåligt bör ni antingen också stödmata eller avliva, skulle jag säga.

Trist att marsvinen blivit så vanskötta. :-(

Hoppas att mamma och pappa marsvin inte har suttit i samma bur efter födseln? Jag antar att det var så de satt i förra hemmet?

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Emmieline
0

okey både bra och dåliga nyheter i natt gick dom kvar varande marsvinsungarna bort. dom hittades i morse döda.

tyvärr var nog mamma och pappa marsiv in samma bur tills dom kom till min kompis. . ska dit senare i dag och kolla hur mamma marsvin mår. och samtidigt kolla hennes klor.

så nu är alla marsvinsungarna begravda i min kompis blomrabatt.,

om dom hade klarat sig över natten hade jag hjälpt till att stödmata dom och visa honom hur man gjorde. men som sagt dom gick bort i natt.

Creation
1

#6 Så tråkigt att inga ungar överlevde!

Ojdå, var beredd på att mamma marsvin kanske kommer att föda ännu en kull ungar 10 veckor efter den senaste då… :-( honor brukar kunna brunsta direkt efter att de fött en kull. Be din kompis läsa på lite om avel, utifall att.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Emmieline
0

Ja

men nu har iaf ungarna det bra.

jodå jag misstänker att hon e gravid. men hennes mage känns konstig i jämn fört med hanarna

hennes e mjuk och bubblig =S