Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 1427 ggr
kimholmstrom
0

Dräktig eller inte?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej allihoppa! nu är det så att jag har skaffat marsvin. Nu är det så att jag är orolig att min ena tjej är på tjocken. Hur kan jag se att hon är dräktig? lite halvtaskig bild men men… mvh Kim

carsbo
0

det är lite svårt, men att de dricker mycket vatten sägs vara ett tecken. att magen är hård och inte mjuk är ett annat, de brukar kunna se lite runda ut även om de inte är dräktiga. vart köpte du henne ifrån? är det djuraffär är det väl inte mycket att fråga men om det var seriös privatperson så är det bara att fråga :)

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

kimholmstrom
0

har inte haft dom så länge men hon dricker allt oftare. magen är rätt så späntstig. Jag såg en annons på blocket. Hon har haft en kull innan så köpte henne och hennes dotter. Anledningen till att hon blev dräktig var att de trodde att hon var en kille. Det var det jag tänkte på om hennes ena unge kanske var en liten pojke och de inte tog ut han i tid.

carsbo
0

oj då :/ enda jag vet är vad jag sagt ovan, men jag är inte erfaren alls, vår första hona är dräktig nu o man ser inte så mycket på henne än

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

kimholmstrom
0

okej. men det har gått så fort så men jag får väl vänta och se eller åka till veterinären så får dom kolla.

[Marielle_]
0

Hoppas att det går bra om det nu kanske blivit en inavel parning!

Kan inte komma på någonting annat än vad "carsbo" skrivit just nu. Det bästa är väl att vänta och se.. är hon dräktig så får du hoppas på det bästa och även förbereda dig på det värsta.

Har du någon smådjurs kunnig veterinär i närheten så åk dit med henne också, dem kanske vet mer, vad vet jag. Annars får du vänta och se helt enkelt.

Hoppas verkligen att det kommer gå bra! Önskar dig all lycka till i världen också!

Picasso
0

Om nu oturen skulle vara framme så det är en mor/son parning, så trillar det inte automatiskt ut muppar eller vanskapta ungar. Där emot så förstärks både bra och dåliga saker, så ligger det skit bakom honan och sonen lär det förmodligen synas eller drabba  ungarna.

[Marielle_]
0

#6 Jaha det visste jag faktiskt inte, trodde automatiskt att det skulle bli vanskapta ungar pga det (kanske) blivit en inavel parning mellan mor och son. Men då vet jag det, man lär sig mågot nytt varje dag!

Picasso
0

#7 Nej det blir det inte ;) Visst gör man.

Ligger det t. ex betfel kanske inte lika vanligt på marsvin som kaniner bakom mamman så är risken stor att ungarna ärver detta.

[copicaddicted]
0

FInns ingen orsak till att åka till vet. för att kollla om dom är dräktig eller inte. Det är så kort dräktighetstid att ni får veta i sinom tid ändå. Bara risk att stressa grisen mer än nödvändigt.

Visst kan det bli "vanskapta" ungar av inavelsparning, men med marsvin är det sällan det sker då dom är väldigt tåliga mot just inavel.
Jag skulle kunna dra upp en hel uppsats om det men för att göra det lite kort:

Marsvin som vi känner till dom finns inte i naturen från start utan det är andra artfränder inom cavia som dom grundas ifrån. Vilka lever i större grupper i naturen och det förekommer då som hela familjer, dvs far/son/mor/dotter och dom parar sig med varandra. Den med högst rang väljer kärring först och de andra får ta "barskrapet". Så Cavia släktet inavlas ofta i naturen utan problem.

Vad som kan känneteckna inavel vad jag vet är att dom får extra tår. Allvarligare fel på fostren, ja då "kastas" oftas kullen som man säger. Dvs mssfall, precis som för oss männskor.

Det du KAN göra är att kolla varje dag efter brunstning. Brunstar hon inte inom 16 dagar så är hon troligen dräktig.

kimholmstrom
0

Tack för svaren :)

kimholmstrom
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer en till bild som är tagen idag. Kan ju även tillägga att hon dricker vatten hela tiden, eller väldigt ofta iaf. I början när jag fått mina tjejer så såg jag aldrig att dom drack.Bara någon enstaka gång. Tycker ni att hon ser dräktig ut på bilden? jag tycker hon är väldigt rund.

Juliannas marsvin
0

Om du känner på magen, kan du känna knölar då? Har en hona som bara är tre veckor dräktig och jag kan tydligt känna en "knöl" på hennes mage… Såg en parning så mest troligt är hon dräktig… Ska vänta och väga henne igen på nån dag.. :)