Höja marsvinens status!
Jag gjorde en egen tråd om att höja marsvinens status i samhället där jag tänkte vi kunde diskutera vad man skulle kunna göra för att höja marsvinens status! Det är inte rätt att marsvin och många fler smådjur ska ses som mindre värda bara för att dom är mindre i storlek!!
Så släng upp era förslag på vad man kan göra för att höja marsvinens värde i människors ögon? Vi är ju en heldel marsvinsälskare som tillsammans skulle kunna göra mycket för våra älskade djur marsvinen! Man kan om man vill inget är omöjligt!
Jag har alltid tänkt på hur jag skulle vilja åka till varenda djuraffär i sverige och göra anteckningar om burmått antaldjur i burarna hur dom sköts och mår. Och hur mycket personalen vet om djuren. Och sen ta med all fakta och bevis till djurskyddsmyndigheten och anmäla dom djuraffärer som inte skötte sig. Tyvärr är det nog väldigt svårt att genomföra både för pengar och att djurskyddsmyndigheten troligtvis inte kommer lägga det först på sin prioriteringslista precis.
Om man skulle starta en typ lista som folk får skriva på, har någon nåt tips på vad den listan skulle stå för? Och hur man gör en sån lista?
Det finns ju en massa lagar och förordningar vad gäller hundar och katter ..kan inte (ungefär) samma lagar gälla marsvin? Alla djur, faktiskt…alla med själ, så att säga….
// Shintaida
Demonstrera mot förtrycket mot smådjur? :P
Nej, jag vet inte, men om alla gör nåt, man kanske kan gå ut och visa marsvinen och att dom inte är så barnsliga som dom ser ut och ger intryck att dom är :)
Helena
Jaa, paronskrutten…visa att det är SÄLLSKAPSDJUR dom också, precis som hunden och katten, att dom har personligheter, ja, kanske mer än hundar och katter till och med…en marsvinsuppvisning, där folk får känna, klappa och gosa…men det kanske bara är en dröm…*suck*
// Shintaida
Det med att ha en marsvinsuppvisning lät ju som en bra sak. Många som inte har träffat något marsvin har ju oftast uppfattning om att dom är tråkiga och till för småbarn bara. Dom skulle ju sända ett helt eget program för marsvin i tv egentligen det vore ju jätteroligt!
Ja, är det nån som känner nån från TV?
Helena
Hm, jag känner tyvärr ingen. Men det där med att visa upp marsvin, här hemma när jag sitter på framsidan i gräset med mina, folk reagerar knappt, eller så tittar dom ner och ler bara, det är bara "småbarnen" som frågar. Jag tror folk inte riktigt förstår vilket ansvar och "jobb" det är, för att marsvinskunniga människor får det att se ut som ett lätt djur tror jag [eftersom vi handskas mycket med marsvin och vet precis vad vi gör, så det ser säkert lätt ut]. Därav kanske det är svårt att höjja statusen på dom? :/
Eller säger "vilka söta hamstrar/kaniner"
Igår var jag ute med dom, och alla visste faktiskt att det var marsvin, en har frågat om jag hade en katt:O
Helena
#8. Att dom säger hamster nu vet jag vart dom kan ha fått det ifrån delvis, i alla fall dom små. För nu istälelt för Sommarmorgon så sänd ett program som heter Hej hej sommar! och i det har dom som gör programmet gjort ett "mystiskt" program om en bortsprungen "hamster", jag satt och tittade på det häromdan, så visade dom kortet på den bortsprungna "hamstern" det var en liten satin (?) golden marsvinsbäbis, jag hann inte se färgen och rasen så tydligt då kortet var uttaget från data, men jag hann se direkt att det var ett marsvin med dess öron och fossingar och hela den i sig, så nej, det var ingen hamster, det var en bäbisgris.. Det kan ju också sänka statusen på marsvin, eftersom folk inte håller reda på vad som är vad (?) nu för tiden verkar det som.
Oj, bra ämne!
Måste bara säga först att marsvinens status, eller åtminstone kunskapen om marsvin har höjts enormt mycket i samband med att internet blev vanligt. Ni anar inte hur okunniga folk var innan dess… Marsvin i allmänhet har fått det enormt mycket bättre.
#2 Jag vet inte vad du menar för lagar som gäller hundar och katter men inte marsvin? kan du inte ge ett exempel?
Jag har varit med på ett antal PR-visningar som vi haft från SMFs sida. Där vi sätter upp en monter med info och tar med några marsvin, kanske visar hur marsvinen vill bo. Det är jättebra när "normala" vuxna människor står i såna montrar och det kommer alltid hur mycket frågor som helst.
Som uppfödare finns det såklart massor man kan göra. Genom att alltid sälja marsvinen till en vuxen med eget intresse t.ex. Sen om barnen i familjen vill sköta marsvinen så visst, jättekul. Men det är alltid den vuxnes ansvar att kontrollera att marsvinen får vad de ska ha när annat lockar.
Genom att visa att marsvin inte är ett djur som man köper i djuraffär gör man enormt mycket. Katter och hundar skulle ingen i Sverige drömma om att köpa i djuraffär, eller hur? Ett köp av sällskapsdjur ska vara genomtänkt rakt i genom och inte minst vad det gäller deras ursprung. Så länge vi fortsätter stödja massproduktion under hemska förhållanden av smådjur så kommer dessa företag at finnas kvar. Det är vi som konsumenter som väljer!
F.ö. anmälde jag så sent som för några dagar sedan en djuraffär som brukar ta djur från SMF-uppfödare p.g.a. missförhållanden.
#1 Det är till den aktuella kommunens djurskyddsinspektör man anmäler, inte till djurskyddsmyndigheten.
9: Jo, jag såg också det, inte konstigt tänkte jag att folk tror att man har en hamster :O
Helena

#9 Då hoppar jag in också lite! Alltid när det kommer hem okunniga människor eller vänner som undrar hur det är med djuren vad tror ni de säger då…? Hur är det med "Marsvinen"! Suck säger och jag korrigerar i gammal vana att det är hamstrar jag har! Folk är verkligen urdåliga på att se skillnad på våra olika smådjur, och visst kan väl i en totalt oerfaren person som inte har ngn kontakt med djur överhuvudtaget tycka att ett Marsvin liknar en Hamster i utseende, det kan jag nog förstå till viss del men ändå! Och fy så dåligt av TV att lägga ut ett Marsvin som Hamster i ett sånt Barnprogram, ska kika på det jag också!
Jag har mailat TV (minns inte vilken kanal) om just att visa marsvin i deras naturliga tillstånd i Peru. Kan det varit Kanal 1, tro. Men jag har inte fått något svar. Det var länge sen.
Kanske DIT listorna borde gå, till tv, någonstans.
Idipidi!
Att dom ska behandlas med respekt och som familjemedlem. Får inte sättas ut i skogen eller nåt sånt. Det hände marsvin här i Falun, nämligen. Straffbart, menar jag.
// Shintaida
Men vad är det för lagar du menar?
Det finns djurskyddslagar som gälelr alla djur. Det är inte okej att sätta ut djur i skogen, oavsett djurslag. det kan åtminstone ge böter, men oftast vet man ju inte om VEM som gjort det.
Att marsvin dumpas i diken och kartonger etc. händer tyvärr ofta. Jag vet inte hur många såna marsvin som bekanta tagit hand om… Och katter släpps ju också ut vind för våg fortfarande.
Idipidi…
Jag kan inte säga vad för lagar.
Jag tycker bara det KÄNNS som om hundar och katter är mer skyddade än marsvin. För jämt pratas det om alla herrelösa hundar och katter och alla hem som finns för dom - dera skyddsnät i samhället….jag kanske hade fel…förlåt i så fall..
// Shintaida
Det var precis det här jag tänkte vad det gällde försäkring, det är nog nämligen den enda fördelen jag kan se isf.
Det är ju jättebra att intresset och kunskapen har höjts sen internet kom och det kommer nog bara bli fler och fler som läser på internet och engagerar sig. Men man kan alltid göra mer för dom eftersom kunskapen fortfarande är väldigt låg om marsvin i jämförelse med andra djur som hund och katt.
Man kan mejla till tex tv4 och berätta att det skulle vara bra med ett program som handlade om alla smådjur som blir illa behandlade. berätta syftet med tanken och vad man skulle vilja uppnå med det programmet och det viktigaste varför man vill att ett sånt program ska sändas. Ju fler som meljar så kanske dom iallafall börjar tänka på det. Jag ska faktiskt ta och mejla har jag bestämt nu ska bara komma på vad jag ska skriva först:P
Jag har faktiskt också sett ett program på nature som dom visade maror tror jag dom heter iallafall så är det dom släktingar med marsvinen och så säger programledaren något i stil med "ja dom här djuren är släkt med hamstrar kan man tänka sig att dom har så stora släktingar" Alltså när man sänder ett program så ska man väl ta reda på fakta? Jag blev chokad :S
orka läsa alla kommentarer, men jag hoppar in i mitten ;P
#9 - Jag såg också en del av det programmet. Någons "hamster" hade dött, så dyker det upp en bild på ett marsvin. Samma sak i många barnböcker och dataspel/ filmer där dom blandat ihop marsvin och hamstrar totalt, satt in ett hamstehjul i marsvins buren tex.
Hanna
Hej
Man kan skriva til annonställen på nätet och se till att dom inte får skänka bort ett djur för där har jag hittat många som folk bara vil ge bort
När jag köpte Betty Boop och Angel så var det via annons. De kostade 500 kronor med bur. Hade de vart dyrare hade jag inte kunnat köpa dem för på den tiden var det mamma som betalade för mig och jag själv var pank.
Jag har alltid tyckt att marsvin är hur söta och underbara som helst, hade ett par djuraffärsköpta när jag var liten men de dog oförklarligt efter bara en eller två månader. Jag pratade med mitt ex en gång om hur underbara marsvin är och om dem jag hade när jag var liten och då frågade han varför jag inte köper ett par marsvin, den tanken hade faktiskt inte slagit mig innan :P Sedan har två kompisar hängt på trenden och skaffat marsvin de med ;) (efter att ha träffat mina såklart :P)

20# samma här
Jag har nu börjat på ett mejl som jag tänkte skicka till tv4 :P Men jag ska bara ta och hitta en mejladress jag kan skicka det till när det är klart:) Alla som vill kan ju också mejla dit för ju fler som skriver desto bättre. Då kanske dom iallafall börjar fundera lite på det :)
#22 - Jag tror jag missat något här. Varför ska du skriva till tv4? :O
Hanna
Jag ska skriva till dom och säga att jag tycker dom borde göra ett program om alla smådjur som ses som mindre värda. Det skulle ju vara kul om dom gjorde nåt program. Jag kan ju iallafall inte förlora nåt på att skicka ett mejl så :P