Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 624 ggr
Binajis
0

Det var bättre förr?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, hörrni… det är frågan.

Jag bestämde mig för att städa garaget. Fråga mig inte varför, det var ett dumt infall som jag ångrar bittert - bråten tar ju aldrig slut! Men skam den som ger sig.
Hursomhelst, när jag hållit på sisådär 24350 timmar att sortera, slänga, flytta från ett ställe till ett annat så stöter jag på en hemmabyggd marsvinsbur. Och hjälp, så liten! Den kan omöjligt vara större än 60x40, jag tror att den är mindre än så.

I den här buren hade jag med gott samvete en rexhane. 2001-2002 skulle jag tro att det var. Jag blir alldeles svettig när jag inser att vi verkligen inte tyckte att den var för liten.
Något gjorde ju att vi ställde undan den och det var förhoppningsvis för att vi vaknade och insåg hur viktigt det är med yta åt marsvinen. Numer är det ju prio 1 för mig, efter att marsvinen ska ha en burkompis. Huva. Jag har nu mer förståelse för de som inte ser att de missköter sina djur (indirekt, kan man väl säga), samtidigt som det gör mig så ont att förstå hur lätt hänt det är… Förlåt älskade Rex, för att du fick bo i den där buren :( R.I.P, min fina kille!

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

_Charlie
1

Jag vet precis.

Jag hade en… vad kan den ha varit… 70x40 cm någonting, bur förut.

Den inredde jag jättefint med massa inredning!

- 1 höhäck
- 1 gnagarstång
- 1 skål gnagarblandning från konsum
- 1 vattenflaska med c-vitamin brustablett från konsum.
- 1 trähus, så litet som möjligt eftersom det skulle finnas springplats.

Detta var en stor marsvinsbur, och marsvinet hade det väldigt lyxigt!

I denna buren bodde virveln Max från djuraffären i hela sitt liv. Efter Max dog av c-vitaminbrist åkte buren undan en period tills teddyn Pyret från djuraffären fick flytta in i den under sina 4 år.

Pyret var såklart en teddy eftersom han hade lite spretig päls, det vet väl varenda kotte att spretig päls = teddy.

Idag fattar jag inte hur jag kunde tycka att den buren var så stor. Men då hade folk inte större, det var standarn att ha den storleken på burarna och det var standard att ha ett marsvin.

Tur för dagens grisar att folkets standard har ändrats en aning. ;)

pinku
0

Och jag minns när jag som barn köpte ETT marsvin, som några veckor senare fick ungar (var tydligen dräktig), så enbart därför fick hon en kompis. Jag minns hur lycklig jag var när mina föräldrar köpte en JÄTTEbur på… 100cm lång. Jag tyckte den var som ett palats! Jag vill inte ens tänka på hur stor den gamla buren var. Dessa grisar levde på hö, gnagarblandningar och rester från familjens sallad. Jag fick tipset från en bok att de inte skulle ha hus om de skulle bli tama. Jag prövade, men jag var iaf så pass smart att jag satte in det efter någon dag ändå, jag tyckte hon såg så rädd och ledsen ut… C-vitamin var det inte tal om. Förlamning i bakbenen berodde på ett virus och inget annat. Usch, man skäms ju.