Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterraserfärgerteckningar
Läst 1138 ggr
nnicoleee
0

choklad/lilac/beige

jag är värdelös på att läsa och förstå detta om genetik, så undrar om nån skulle kunna förklara lätt för mig hur man får fram dessa färger. Kan man få fram chocolate endast om en förälder är det? är det dominant gentemot svart eller vit? kanske ge mig lite förslag som " parar man en black och en chocolate blir det black.." osv :) vore jättesnällt då det är dessa färger jag vill hålla på med! men är antagligen lite lågintelligent då alla verkar kunna och förstå genetiken förutom jag haha:) jättesnällt iaf!

Eulwen
0

Du kan inte få chocolote/lilac/beige i ett och samma djur. Om ett marsvin är trefärgat så är den ena färgen alltid vitt, och sedan en färg ur svartgruppsfärgen (svart, choklad, beige, lilac…) och den andra ur rödgruppsfärgen (golden, buff, cream, lemon….).

Alltså kan du inte heller få chocolate och lilac i samma djur.

Jag tror att det du närmast söker är djur i chocolate/golden/white eller lilac/golden/white alt. lilac/cream/white.

Choklad kan du bara få om båda föräldrarna ger det till ungarna, alltså att de själv är choklad eller bär på det.

Parar du en svart (som inte bär choklad) med en choklad blir alla ungarna svarta chokladbärare.

nnicoleee
0

jo att marsvin bara kan få en för av varje grupp vet jag(faktiskt haha). Är det samma med lilac oxh beige att båda föräldrarna måste bära på det? det kanske är så med alla färger? som sagt värdelös på detta, men tack så mycket för svaret!!! :)

Creation
1

Då undrar du egentligen om hur det ser ut med dominans etc. för svartgruppsfärgerna?

Svart färg är dominant mot chokladfärg. Chokladanlaget är alltså recessivt och kan alltså bäras, samt måste finnas i dubbel uppsättning för att synas.

Beige är en choklad med dubbla anlag för rödögt och lilac är en svart med dubbla anlag för rödögt, genetiskt sett. Och anlag för rödögt är recessivt mot anlag för mörkögt.

Sedan finns det anlag som kan bleka svartgruppsfärgerna till en annan ton. T.ex anlag för cream kan bleka svart till sepia och anlag för vit rödgruppsfärg kan bleka till himmi eller zobel, beroende på vilka anlag det rör sig om.

Marsvinsfärgskalkylatorn kanske är något för dig? :-) Där lärde jag mig mycket av att bara pröva mig runt. Vad de olika genserierna reglerar kan du läsa lite sammanfattat HÄR.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

pinku
0

Jag som också är helt värdo på genetik måste då fråga: Tillhör agouti svartgruppsfärgen?

nnicoleee
0

# 3- tack så jättemycket för svaret, är mycket klokare nu:)

nnicoleee
0

förstår dock inte vad man ska skriva in för bokstäver i kalkylatorn.

godisgrisen
0

#4 Helt riktigt agouti tillhör svartgruppsfärgerna.Glad Agouti är dominant över de solida färgerna.

#6 Framgår inte det av den andra länken du fick? tror att det ska finnas en bra grundgenetik artikel här på MiF som du kan hitta koder i.

Kul det här med genetik tycker jag.Skrattande

Lyan
0

Jag har en genetiksida på min hemsida, där står genkoder mm. Länk finns i signaturen