Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: sjukdomarohyraskador
Läst 4301 ggr
fossingen
0

Anal Impaction - Bajs som fastnar i rumpan

Har just upptäckt att ett av marsvinen lider av detta.

Igår fick jag syn på detta på en av marsvinen och ta loss en platt stor bajamaja stor som en enkrona vid anal öppningen med en massa hår och vitt klegg på sidorna, det gick bra tills det den sista sidan var nästan avdragen, det smärtade till för honom, upptäckte det inte förens igår och misstänkte att det nästan bildat en typ av infektion, tur att vi upptäckte det i tid.

Marsvinet är endast drygt lite över ett år. Någon fler som har det på sina marsvin? Står nästan ingenting på svenska sidor om detta, hittade dock mer information på amerikanska sajter. Marsvinet utfodras med Cuni Complete (ja, den för kanin eftersom den för marsvin innehåller exakt samma men den har mer i fett och lägre fiber.)

Så idag stack jag och köpte Selective Mature Rabbit för att jag läste att Timotej var bra för marsvin med denna åkomma, fodret innehåller timotej, den innehåller dessutom mer i fibrer så jag tänkte pröva om det kanske förbättrar hans syndrom lite granna.

http://lyangetinge.se/2011/04/12/selective-mature-rabbit-kaninfoder/

Köpte även vitamin som innehåller B12 läste att det också var bra att ge då de inte kanske äter sina kluttar som de ska.

Om ni har marsvin med detta syndrom eller vad man ska kalla det, ge gärna tips på vad ni ger för att ev minska att det fastnar m.m.

westblom
0

så blir det i bland på marsvinen,man få helt enkelt göra rent lite försiktigit med en topz det bruka kunna fastna lite skräp där,det är säkert fler som har det så på sina marsvin,jag har det på några av mina,så man får hålla kolla på det och göra rent,

fossingen
0

#1 Lider marsvin av detta eller förkortar deras livslängd på något sätt eller kan skapa infektioner? Måste man specialutfodra dem? Tänkte försöka byta till högre fiberfoder till det marsvinet för att se om det blir lite bättre. För mitt Marsvin hade extremt, det såg riktigt illa ut.

westblom
0

nej jag tror inte att marsvin lider utav detta det gör inte mina iaf,tror inte att d et blir bättre för att du skulle specialutfodra marsvinet,det kommer nog iaf att bli så där i baken ändå,marsvin ska ju äta sina c-vitaminrika grönsaker och hö ska dom ju alltid ha, dom flesta marsvin älskar kligröt också,,de du kan göra är att hålla koll i baken och göra rent när du ser att de behövs,,fråga Mia eller monica på marsvinshjälpen om ditt problem med marsvinet dom är jätteduktiga på allt som har med marsvin att göra,gå in på facebook marsvinshjälpen och fråga  ,lycka till

westblom
0

sen tror jag att det inte är bra att ge marsvin kanin mat,eftersom det är gjort för kaniner,

fossingen
0

#3 Jo, de äter c vitaminrika grönsaker och bra hö. Jag vet att jag kommer få fortsätta rengöra, det är inget problem, men jag ska testa om det blir skillnad med byte av foder och b12 vitamin.

#4 Cuni Complete är detsamma som Cavia Complete, inget skiljer i innehåller förutom fett mängden C vitamin mängden och fibret, därför förstår jag inte hur du kan säga att det inte är bra då det inte är någon skillnad. C vitamin får dom i grönsaker, så jag satsar hellre på att ge en fiberrik kaninmat istället för en fiberfattig marsvinsmat bara för att den innehåller mer C vitamin.

godisgrisen
0

Om du hittat en plugg i rumpan på ditt marsvin en gång behöver det inte betyda att han fått IR det kan vara så att han markerat mycket en period och en massa skrot samlats där. Men är han duktig på att samla spån och annat så är det risk att det blir inflamerat så håll rent och håll koll. Om det snabbt bildas bajskakor igen trots att du gör rent så kan det vara IR men jag tycker att ditt marsvin verkar ung för det. Annars är det mycket fibrer som gäller så dra ned på kraftfodret så han äter mer hö (om han inte är jättesmal) och precis som du redan läst så behöver han i så fall ett tillskott av B12.

westblom
0

vad är b-vitamin bra för till marsvin? jag har försökt att läsa om de men inte hittat något?vad läste du om de någonstans fossingen?

godisgrisen
0

De behöver väl alla vitaminer. minns inte nu vad B12 ska vara bra till men de får i sig det när de äter "ätbajset". Det är det kladdiga bajset som fastnar och då fungerar inte inte bajsätningen som det ska och de kan få brist på B-vbitamin.

fossingen
0

#6 Ja, du kan ha rätt, men jag håller nu stenkoll på honom. Han är ganska normalviktig och äter väldigt lite kraftfoder, nu håller jag på att övergå till ett ännu mer fiberrikt foder.

#7 Jo, precis eftersom ätbajset fastnar i rumpan så ger jag han b12 vitamin istället :)

[copicaddicted]
0

Varför ens ge pellets? Ta bort det så äter han mer hö, möjligen ge havregryn istället. Avsevärt billigare och hälsosammare då det inte riskerar att orsaka urinstenar.

Det du kan göra själv är att kolla honom varje eller varannan dag. JAg rengör mina hanar varje till varannan vecka för det samlas alltid spån och annan skit där. Räcker med att man petar ut det som finns där med en tops.

fossingen
0

#10 För att havregryn innehåller alltför mycket fett och för lite fibrer.

Varför är havregryn på något sätt hälsosammare?