Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 724 ggr
Vinlor
0

Köpa en till ?

Är en nybliven Marsvins ägare, och jag och mina barn är helt förälkade i dom.
Nu till frågan, vi har nu två honor som vi köpte samtidigt från en zoo affär, dom är nu 5 månader och 7 månader gammla. Nu vill vi köpa en till, så det blir tre gullisar, men hur går det? blir den nya mobbad, eller blir dom andra rädda och fattar ingentig, hur går man till väga? Vi har en stor bur i två våningar med många skrymslen och hus. Tacksam för svar.

Fridaaaa
0

Honor brukar inte vara problem att sätta ihop :)
Rekommenderar att ni köper från uppfödare eller omplacering istället för djuraffär :) Så vet ni om marsvinets bakgrund osv.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Virvlan
0

Det går säkert att ha 3 stycken. Djuraffär är helt okej om dom har det bra.
Jag köpte min ena från uppfödare och den andra från djuraffär.
Den från uppfödare vet jag exakt på dagen när hon är född.

JA!! visst är marsvin helt underbara djur??? :)

carsbo
0

marsvin är verkligen helt underbara Skrattande honor brukar inte vara något problem alls, de lever i stora flockar i vilt. dessutom är de så unga(i alla fall vad djuraffären sagt, tyvärr har vi de fallen här på marsvin iFokus där de har ljugit om ålder) så de är inget problem. skulle ni skaffa en äldre hona så skulle det heller inte vara något problem, då blir hon oftast automatiskt ledaren. en ung hona skulle också gå strålande. ifall du vill vara på den absolut säkra sidan så sätt marsvinen på en neutral mark för första gången, en yta där ingen av marsvinen känner sig hemma så pass att de vill dominera om det.

men som ovan säger, köp inte ifrån djuraffär. de finns x antal anledningar, man vet inte var de kommer ifrån, deras bakgrund eller något. de informerar ofta fel, allt för att tjäna istället för djurens bästa. sen är de oftast köpta ifrån grossister, där marsvinshonor sitter med hane hela tiden och kör kullar på rullande band, utan tankar om inavel osv. det sägs att 1 av 4 honor får problem vid födsel, och honan föder ungar tills hon dör av all ansträngning. Nu vet jag att det finns djuraffärer som köper av uppfödare och kan säkert en hel del om marsvinen, men hur vet man? Villka djuraffärer kan man lita på?

Köp ifrån uppfödare eller ifrån ett omplaceringshem :) Hos uppfödare vet du marsvinets exakta ålder, oftast stamtavla med och ett marsvin som har blivit hanterat ifrån födseln, alltså mycket tamare ifrån början.

Så finns det såklart även oseriösa uppfödare med, för att känna igen en seriös uppfödare så kan du nog söka runt här på MiF efter liknande fråga, eller fråga på i tråden.

Glad

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

Fridaaaa
1

#2 Dem kan verka mer bra än vad dem är.

Virvlan
0

Absolut. Bästa är så klart uppfödare. Men om man vet någon BRA djuraffär OCH man vill ha en BLANDRAS.. ja då kan man ju slå till där :)

Ibland kanske man kan få tag i bra marsvin närmare. Uppfödare brukar bo så långt bort :(

Fridaaaa
0

#5 Det beror på vart man bor, här nere i söder och även runt stockholm är det gott om bra uppfödare av olika raser :)
Men ja vet man att djuraffären är bra och att inte marsvinen kommer från grossist går det ju an :)