Glasskåp som marsvinsbur?! :)
Hejsan!
Jag undrar om denna buren skulle kunna funka till två st marsvin.
Jag har inte placerat in grejerna än eftersom att allt som finns i själva buren ska bort först! Ja, jag vet att marsvin kan gnaga på sladden men allt det ska bort! Och ni behöver inte oroa er! ;)
Men jag vill veta om buren skulle kunna funka för 2 marsvin ? :)
Tack! 
Bilderna kmr snart, lite seg data …
Inte vanligt glas, men plexiglas går bra :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Fast, varför skulle inte vanligt glas fungera (under förutsättning att det inte finns några vassa kanter)? Det beror självfallet på hur det ser ut och sedan kanske det inte är speciellt smidig att arbeta med när man skall rengöra osv. (tungt, finns risker att man stöter till och det går sönder) men går gör det nog.
#3 Glas går ju lättare sönder, jag hade inte vågat ta risken, en olycka händer så lätt :)
Ser ingen bild?
Mvh Linnea
Jag ser inte heller nån bild? :)
#4 Nej det hade jag inte heller :) Men rent praktiskt borde det ju gå att ha dem i ett "akvarie" (typ 1cm tjockt glas) med stor bottenyta och lägre kanter (låga kanter eftersom det kan bli dålig, kanske hälsovådlig, luft/miljö om det inte är cirkulation på luften).
Men det hade varit kul att se bild på hur OP hade tänkt sig :)
Mycket skor som ni ser… Hhaha :)
Jag ser två problem. Dels ser den väldigt smal ut, men det är svårt att säga eftersom att du inte angett måtten. Dels blir luften lätt väldigt dålig om man inte har någon ventilation på sidorna. Det blir väldigt fuktigt i buren.
Måtten är:
Längden: 160 cm
bredd: 45 cm
Skulle inte de kunna gå bra? Den är ju ändå lång :)
Bredden tycker jag är ett gränsfall. 40 cm är den minsta lagliga bredden på en bur. En bur som är 45 cm bred är inte lätt att inreda på ett bra sätt. En annan nackdel är om marsvinen inte är jättebra vänner så måste de ändå passera varandra på väldigt nära avstånd. Speciellt om där finns inredning så som hus, matskål o.s.v.
Men största problemet är att det blir så instängt. I fukt trivs svamp och bakterier…
Men kan jag borra där de finns trä då?
Och göra några hål? :)
jag tycker den ser väldigt smal ut, men mest är nog att marsvin är små värmebolar så det kan nog bli bastu däri för dem eftersom det inte blir någon luftventilering.
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights
Somsagt… Kan jag borra flera hål så de kan komma luft? :)
jag vågar tyvärr inte säga :) annars kan du köpa en bokhylla då, ifrån blocket eller på second hand butiker. då köper du bara våtduk som du häftar fast i kanterna med häftpistol, det är ungefär samma idé som min bur fast jag använde mig av en gammal säng o då har du mer plats för roliga saker :)
Grymt! Ser jätte fint ut där inne…
Men kan inte marsvinen hoppa ut ? :)
Nej det kan de inte för dom är inga hopp djur! :)
Jaha ok, bra.
Kan man föresten lägga dom på bordet? Skulle de inte bara försöka gå ner där?
#7Nej att ha dem i akvarium eller akvariumliknande är inte bra för marsvin. Blir instängt och massa annat så det är inte bra :)
#20 Finns många marsvin som hoppar över både 10, 15 och 20 :) Min ena hane jag hade hoppade över sin hage på 30 cm…. :) Så man ska aldrig säga aldrig :)
#19 dom hoppar oftast inte ur, hannarna kanske är mer angelägna att hoppa ur för att försöka ta sig till honor. minimum mått för höjd på marsvinskanter tror jag är typ 20 cm? rätta mig om jag har fel, så att ha dem direkt på bordet är ingen hit 
#23 Finns nog ingen minigräns, minigräns i gallerbur är 25 cm höjd :)
Men bättre att ha lite högt än för lågt :D
Min första bur var ett gammalt vardagsrums bord som jag byggde om. Mkt enkelt, plywood skivor runt om utan framtill där du fäster en bräda ca 10-15 cm-så inte spånen flyger ut- och sen höns nät. Ett v- bord är oftast ca 117-120 långt och 70-80 brett= perfekt storlek för två marsvin :) Har du inget hemma så finns det billiga på loppis och liknande. Skulle det kännas för högt är det bara att såga av benen till den höjd man vill ha. Det enda som sätter gränser är fantasin :) Dessutom är det kul att ha en bur som man kan inreda med hus osv och fortfarande ha plats över där marsvinen kan springa.
min hemsida: http://www.piggieville.n.nu
det viktigaste är inte om det är glas eller ej utan hur stor ytan är. Det enda som är är att dom har plats att springa på. Det enda prublemet med det är hur du setter fast vatten flaskan till ditt marsvin.
om du tar hål i glaset så kan du ju altid setta fast den i en sperr eller något sånt men det måste vara innan du setter in ditt marsvin i akvariumet. mitt marsvin gillar att klättra mycket. Jag har läst jätte många marsvins böcker och i alla står det att hoppning är mycket bra kondiskon för dom små liven. Jag tycker du ska låta ditt marsvin hoppa av sig. Man kan köpa hinder till marsvin till och med så du kan hoppa med det
#27 Det är inte lätt att göra hål i vanligt glad utan att det spricker :)
Marsvinskroppar är inte direkt gjorda för att hoppa, så dem brukar ha lite problem att hoppa över saker men att hoppa upp på och sedan över brukar inte vara problem :)
Du behöver ju inte göra hål i glaset eftersom det finns 3 sidor av trä.
Ska man bara gå på ytan inte på hur buren är formad är den laglig för 4st marsvin men skulle aldrig ha mer än 2 på den ytan.
Du kan ju kapa ner den långa träsidan så den blir lägre och vända den sidan framåt så luften kan cirkulera bättre.
Smart ide lillisen, ska nog göra som du säger. :)
Just utrymme och burstorlek är en av mina "hjärtefrågor" som jag ofta diskuterar ganska mycket med bl.a. mina marsvinsköpare. Jag måste säga att även om längden är bra, så är tyvärr bredden alldeles för liten. Hanar behöver ofta lite mer personligt utrymme än honor och där kan bredden spela en stor roll, eftersom en större bredd ger mer utrymme för passager. Detta ser jag inte minst på mina egna 7 hanpar. Utrymmet bidrar utan tvekan till harmonin som jag kan se hos mina hanar.
Du fick ju en bur till marsvinen som du visade upp i den andra tråden, varför inte börja med den? :) Ikeas billigaste bokhylla kostar 199 kr och sedan finns ju alltid möjligheten att fynda billiga begagnade möbler på loppis eller på Blocket :)
Du gör ju självklart som du själv känner blir rätt, men mitt råd är helt klart att titta efter andra möjligheter :)

Jag vill bara göra en liten inflikning gällande det är med att det är så poppis med att göra golvbur av bokhyllor mm…
Hur många har läst jordbruksverkets regelverk L80 ordentligt? Alltså inte bara den biten som handlar om marsvin?
Så här står det i kapitel 4 "Gemensamma bestämmelser för hållande av olika djurarter."
§5 "Ett förvaringsutrymme ska vara rymningssäkert. Mellanrum i galler, nät och andra anordningar ska vara konstruerade och anpassade så att djuren inte kan tränga sig ut eller fastna."
Så, hur många är det som har ett gallertak på sina golvburar, så att djuren inte kan hoppa över kanten?? Likaså gäller ju för burskåp, rejäla dörrar och galler runt om är det som gäller för att buren ska uppfylla L80 regelverk…
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......
*Flyttat text till annan tråd*
jag har en annan fråga också ts angående buren, den har som en grop i sig. tack vare den så är buren ännu smalare och troligen under minimummåttet. sen har den piggar som sticker ut på sidorna, går dem att ta bort?
#32 oftast har bokhyllorna tillräckligt höga kanter, i vissa fall har jag sett folk som haft kompostgrindar vid kanterna som extra säkerhet. jag ser hellre att fler folk har större burar, där det enbart finns en liten och lätt åtgärdad risk om att hoppa över -men har mycket mycket större utrymme. än om de skulle ha galler runt om hela och ha mycket mindre plats :)