Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1020 ggr
sandraedlund
0

Gnällig hona

Min ena hona gnäller och piper för det minsta lilla. Man hör henne från långa vägar genom hela lägenheten. Misstänker att hon brunstar eftersom det är kletigt där. Kan detta ha något med hennes gnällighet att göra? Eller bör jag vara orolig för förstoppning eller urinsten :-s?

Creation
0

Det beror lite på hur och när hon piper. Ifall det är förstoppning eller urinsten hade du märkt det när hon gör sina behov. Vad gör hon i buren när hon piper? Blir hon irriterad på något marsvin omkring henne?

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

dyosroth
0

Vad är det hon gör medan hon piper o '' gnäller ''? :)

sandraedlund
0

#1 de gånger jag har kollat på henne har hon gnällt, lagt sig i rullande ställning (som de gör när de äter bajset) sen slutat hon när hon ser mig. Ibland piper hon bara upp och ner,de gånger hon legat i huset har det inte funnits nå kissfläckar efter henne. Så det var därför jag inte vet om det var pga brunsten eller nått annat. Hon piper som i "gnäll gnäll vill inte" pip och ibland kommer ett konstigt läte typ som en kurrande mage ish….

Creation
0

Det där med att böja sig som de gör när de ska äta bajs låter som något mina marsvin gjort när de haft urinsten. De liksom kröker ryggen när de anstränger sig för att få ut något. Jag tror att det kan vara en god idé att kolla upp det hos veterinär. När mina är gnälliga pga brunst brukar de vara det när andra är nära och provocerar, inte när de sitter ensamma.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

dyosroth
0

Tycker också du bör kolla upp det hos en veterinär för säkerhetsskull. :)

sandraedlund
0

Ibland kan det däremot ta jättelång tid innan hon låter,var drygt tre dagar sedan jag hörde henne gnälla sist… tur att jag är ledig imorgon så att jag kan hålla koll *orolig marsvinsmamma*