Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: boendeinredning
Läst 2029 ggr
Cavia
8

Galler till burar enligt L80

Marsvinägare här inne uppmanas och tillrättavisas rätt ofta om att följa jordbruksverkets regelverk L80. Man ska ha minst två, dom får inte vara ute om det är kallare än 0 osv osv…frågan är då hur många är det som har rymningssäkra burar?

Så här står det i kapitel 4 "Gemensamma bestämmelser för hållande av olika djurarter."

§5 "Ett förvaringsutrymme ska vara rymningssäkert. Mellanrum i galler, nät och andra anordningar ska vara konstruerade och anpassade så att djuren inte kan tränga sig ut eller fastna."

Alltså, tak på en golvbur och dörrar och galler runt om på ett burskåp är det som gäller.

Läser även emellanåt att -"åh, mitt marsvin har trillat ur sin bur ner på golvet och slagit ut si och så många tänder". Eller i värsta fall har nån ramlat ut och skadat sej rejält.

Ett marsvin ska inte KUNNA ramla ur sin bur! Det är du som djurägare som är skyldig enligt regelverket L80 att se till att det inte kan hända…

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

_Charlie
3

I det stycket du klistrat in uppfattar jag det som att om galler finns ska det vara konstruerat så att marsvinet inte kan fastna eller tränga sig igenom. Inte att burar ska ha galler.

Det står ingenting om att djuret ska vara helt inlåst, utan att buren ska vara rymningssäker.

För mina marsvins del betyder detta ca 17 cm plexiglas framför burarna, det räcker för att hålla dom i buren. Inte ens de på bottenplan har någonsin trillat ur eller rymt självmant, och då har ändå olika individer bott i burar konstruerade på detta vis i över ett år.

Det finns mycket i L80 som är oklart, som man kan tolka på sitt eget vis. Mycket som personerna som arbetar på jordbruksverket tolkar på sitt eget vis beroende på vem man frågar. Inte ens JBV verkar veta vad alla paragrafer egentligen betyder.

Jag skulle nog säga att det är mer synd om de stackars marsvinen som får bo rymningssäkert i en 70x40 bur i 8 år med få eller inga golvrastningar, än de som får bo i en 200x80 cm bokhyllebur som de kan hoppa ur om de skulle vilja, men väljer att aldrig lämna. Glad

Cavia
1

Men en bur där ett marsvin kan ramla ner på golvet och skada sej, anser inte jag vara rymningssäker?

Cavia
3

När jag hade min uppfödning fick jag besök av Länsstyrelsens djurskyddsinspektör för en allmän koll bara. Det enda jag fick anmärkning på var att jag inte hade galler för burskåpen, trots höga kanter. Hon hänvisade då till den här paragrafen. Jag fick en månad på mej att fixa dörrar, som sedan blev godkända.

_Charlie
0

#2 Tydligen är de ju det eftersom ingen vill rymma? Det är ju skillnad mellan gnagare och gnagare. Ett marsvin som mår bra och trivs i sin bur rymmer sällan eller aldrig, jag har aldrig haft någon som hoppat ur sin bur av alla de marsvinen jag haft hittills.

En hamster å andra sidan spelar det ingen roll hur mycket berikning man ger den, den rymmer genom ett pennhål om den får chansen.

Har man ett djur som rymmer ska man självklart säkra buren för att undvika att det skadar sig, givetvis! Men har man djur som trivs i sina burar och inte har någon äventyrslust tycker jag total inspärrning är onödigt.

JBV säger också att alla marsvin ska ha höhäck.

[saphirasmarsvin]
2

Det står faktiskt ingenting om att det måste finnas en anordning runt om hela buren. Det står bara att förvaringsutrymmet ska vara rymningssäkert och att det inte ska vara möjligt för djuren att varken tränga sig ut eller fastna. I bilaga 1:4 kan man vidare läsa att minsta höjd för en bur till marsvin ska vara 25 cm.

Jag kan inte tolka texten på annat sätt än att buren helt enkelt ska vara rymningssäker för de individer som har buren som bostad. Om höjden inte är mindre än 25 cm och det inte finns uppenbara ställen där marsvinen kan ta sig ut, tycker jag det med andra ord är djurägaren som avgör om det är rymningssäkert. Annars skulle paragrafen behöva definieras betydligt bättre.

_Charlie
0

#5 Det där är också ett stycke man kan tolka på olika sätt. Det med höjd 25 cm. Jag tolkar det som att taket på buren inte får sitta lägre än 25 cm upp. Alltså att det ska finnas 25 cm luft mellan golv och tak, så att marsvinen inte har för trångt utrymme över sig för att kunna röra sig. Jag tolkar inte det som att väggarna runt om buren ska vara 25 cm höga.

Jag vet djuraffärer som har öppna burar till marsvinen och kaninerna. Jag vet att det inte är samma regler för djuraffärshållning och privathållning av djur, men det borde ju vara samma isf.

[saphirasmarsvin]
0

#6; Ja, man kan ju helt enkelt konstatera att mycket går att tolka på olika sätt! ;)

_Charlie
0

#7 Visst är det så. Huvudsaken är ju att man lär känna sina marsvin och ser till att deras hem är anpassat på bästa sätt för individen. Och det tror jag de flesta av oss har lyckats ganska bra med. :)

Fridaaaa
2

#4 Nej det är inte lag på att dem ska ha just höhäck men dem ska ha tillgång till fräscht hö hela tiden.
Det är vad länsstyrelsen säger i alla fall. (vet dem som haft kontroll)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

bohan85
0

Jag har PVC-plastfönster runt hela min bur (samt lister så att det är som ett riktigt fönster) ca 28 cm högt och de har aldrig försökt hoppa ur.

Creation
1

Jag mailade jbv just ang. hemmabyggen utan tak med lägre kant än 25cm. Det var när jag skulle bygga en med 20cm sidor som skulle stå på golvet. Här är svaret jag fick:

"Hej!

Så länge man inte sätter något tak på buren är det OK att ha väggar som bara är 20 cm höga. Men det förutsätter att de inte skadar sig om de skulle rymma."

Där önskade ju jbv direkt att jag inte skulle täcka buren med något(=inget gallerkrav). Men samtidigt lät det ju på dem som att buren inte var rymningssäker, vilket bryter mot 4 kap, § 5…? Det är lite luddigt det där…

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.