Marsvinshane som juckar
Hej!
För ca. 1 år sen köpte jag 2 st marsvins hanar. Idag märkte jag attt det var ett fasligt liv i buren då ett marsvin jagade det andra medans den försökte jucka samtidigt. Jag tog då upp Tuffe som han heter och satte han på ett bord och när jag hade min arm framför honom hoppade han upp och började jucka! Jag förstod ju då att han han hade blivit könsmogen så jag la en handuk över min arm och jg lät han hålla på tills han inte orkade mer, då jag trodde han inte skulle hoppa på det andra men när jag sätte ner han i buren började han direkt att jucka. Ska jag låte han hålla på eller göra nånting? Hjälp…!
Jag har två kaniner som brukar jucka fast kaniner är ju inte marsvin men ända, Ja kaninerna håller på och springer runt som jagar varandra och sen kickar men jag tror att den som jyckar vill visa att den bestämmer overklig den andra tror inte det är så farligt!:)
Är du säker på att den andra marsvinet är en hane?;)
dom juckar för att visa dominans, min hane blev också juckgalen då han blev könsmogen men avtog när rangordningen var ställd i buren
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
ISf har han blet könsmogen väldigt sent, de ska bli det vid 4 vackors ålder.
min blev inte det förrän typ ett halvår, eller så kan han kommit in i trotsåldern ^^
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
tja, alla är ju olika :)
Jag är väldigt säker på att den andra är hane, och nu har dom ju slutat hålla på så de är väl då en dominans grej:)