Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 700 ggr
_Charlie
0

Är 7 mån för tidigt.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är nyfiken på varför man säger att en ålder på minst 7 månader är okej för en hona att bli parad första gången, om hon väger minst 800 gram.

Jag vet inte hur det är med era honor, har ni haft någon hona som sett vuxen ut vid 7 månaders ålder?

Ingen av mina flickor har haft en vuxens kropp vid den åldern. De har snarare ännu varit i tonåren vid 7 månaders ålder.

Om jag ser till min Ella nu. Hon är 9 månader nu och väger lite drygt 800 gram. Hon går ihop med 2 andra flickor på 13 månader. Hon är inte vuxen när hon står bredvid dom. Hon är mindre, lättare, slankare, och slynglig i kroppen. Jag tycker inte hon är vuxen.

Ella syns till höger på bilden jämte sina burkompisar.

Jag inväntar just nu brunsten på henne för att para henne innan hon blir för gammal, men samtidigt känner jag på ett sätt att hon är ju inte vuxen ännu.

Just därför undrar jag hur ni andra tycker, är era honors kroppar vuxna vid 7 månader, eller tycker ni att det är okej att de blir parade innan de vuxit klart?

Än är hon inte parad och jag tvekar, jag kanske ska vänta en månad eller två..

Fridaaaa
1

Beror helt på honan för min del men vid 8-10 månaders ålder innan man parar är ju inte fel heller, bra att vänta lite också :)

Vilka charmtroll förresten! :D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

godisgrisen
0

Nej de är väl inte vuxna i kroppen vid niomånadersålder men de är nog redo för kull ändå om de har en bra storlek. De är ju smidiga och starka i kroppen den åldern så det är många fördelar ändå när de blir helt vuxna kan de lätt lägga opå sig och det är inte bra i samband med kull.

[ussi-marvin]
0

otroligt söta marsvin.nej 7 månader är nog perfect ska betäcka min hona fast hon är 9 mån

[ussi-marvin]
0

men hon var ju väldigt liten

Fridaaaa
0

#4 Hur stor är din hona? Väger hon under 800 gram är det ej lämpligt att para henne

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lyan
0

Mammorna till mina sista fem kullar har alla varit över ett år. Jag tycker att 1,5år känns som en lagom ålder för ingen av mina damer har varit klara innan dess. Sista två kullarna var dock lite för sent men det var för att jag inte hittade en lämplig hane honan dess. De var ganska exakt två år när de parades och tyvärr överlevde inte den ena men det var inte pga åldern

_Charlie
0

Tack för era svar! Jag var mest fundersam på om det är mina honor som är mindre än normalt ifall era var vuxna vid 7 månader.

Jag får fundera lite till, så får jag se om jag kanske avvaktar någon månad till eller två innan jag parar henne. Hon blir 1 år i februari, så tiden har vi ju ändå på oss.

Jag vill inte äventyra Ella eller ungarna genom att stressa fram om det inte känns perfekt.