avklippt skorv
Hejsan!
Mitt marsvin, Elsa, har skorvar på bägge framtassarna på sidan lixom. Jag brukar klippa den i samband med klorna (då den växer).
Igår när jag skulle klippa av den lite röck hon till och jag fick med hela skorven. Hon började blöda från skorvens fäste. Jag baddade rent såret och hade på salva. Stoppade in en handduk ovanpå spånen i buren så hon skulle kunna gå mjukare och så bad jag min sambo hålla koll på henne då jag skulle jobba dygnspass, ifall jag behövde åka hem. Men Elsa var precis som vanligt, äter och verkar inte ha något problem med att gå eller liknande.
Jag vet att marsvin är mycket tåliga och visar oftast inte förens de har riktigt ont.
Borde jag kontakta veterinären imorgon utifall att? Har någon varit med om något liknande?
Det är inte skorv utan förhårdnader och det drabbar nästan alla marsvin, speciellt med åldern.
Man får klippa bort dom så nära huden man kan, och fila ner den resterande biten. Smörja ofta med någon fet salva, tex försvarets hudsalva. Så mycket mer finns inte att göra.
Att du nu råkade slita av hela förhårdnaden var ju kanske lite smärtsamt och jobbigt för henne, men en olycka händer lätt när de inte sitter stilla i famnen. Jag skulle hålla koll på såret den närmsta tiden och se så att det är rent och läker. Ser du att det blir infekterat eller att något ser fel ut, ta henne till veterinären.
Så länge det ser fint ut och hon inte verkar lida tror jag inte det är någon fara, utan det kommer läka snabbt igen.
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
tack så mycket för svaret!
har haft flera marsvin genom åren, men Elsa är den första som fått förhådnader. Skäms över att jag trodde det var skorvar