Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 2054 ggr
djurälskarenFlorentina
0

mask i buren

min pappa såg något annat en marsvinen röra sig i buren. har kollat och ser inget, men kan det komma mask eller något annat in i buren

Fridaaaa
2

Kanske var fluglarv? Dem kan trivas i spån.
Och i så fall måste man få bort dem så fort som möjligt.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Teddymarsvinet
1

Jag tror också att det kan vart någon slags larv. Städa buren grundligt så försvinner de nog!

Lycka till.

Primas - Uppfödning av Nonself Golden Agouti  Primasmarsvin.weebly.com 

/p>

[Valtari]
0

Det är förmodligen fluglarver. Brukar ofta förekomma på sommaren, även om man inte varit noga med att göra rent buren.

djurälskarenFlorentina
0

ok. hur lång tid skulle det ta att få bort dem? fick huvudvärk efter att jag hade fått en volleyboll i huvudet så jag kan inte städa föränn i morgon.

Fridaaaa
1

#4 Beror på, men kolla så att det inte är något på marsvinen.
Jag hade inte väntat tills imorgon OM Det är fluglarver

Teddymarsvinet
1

#4 Sätt in marsvinen i extra burar sålänge, funkar bra med fleece på botten och mycket härligt hö så klarar de sig utan spån tills imorgon.

Primas - Uppfödning av Nonself Golden Agouti  Primasmarsvin.weebly.com 

/p>

djurälskarenFlorentina
1

ok. hur ser man om dem har maskar eller något sånt??? bryr mig inte om en liten hjärnskakning ska inte låta det gå ut på mina s,å äl,sklingar. just det hur ser man om marsvinen är ok också. dem verkar normala

djurälskarenFlorentina
0

såg några små slags skalbaggar i buren. vad kan det vara??

Abico
1

Jag tror att det ska rätt mycket till för att få fluglarver i buren, speciellt så här års. Känns troligare att det är Ohyra som kommit med fodret. Har haft skalbaggar i pelletspåsar flera gånger, och även malar från höet (ser ut som tunna vit/gula larver och utvecklas sen till silvriga malar). Tycker du ska kolla igenom fodret ordentligt, torrfoder går att frysa så att krypen dör - eller slänga… Kan kännas bra att städa ur buren med. Men det är ingen fara för marsvinens hälsa.

Hanna 

djurälskarenFlorentina
0

tack, blev lite orolig för en minut eller två TystGlad

Fridaaaa
0

#9 Det finns dock dem som har fått det, om man har mycket flugor inne, det har vi detta året konstigt nog, dock kollar jag bur grundligt, ifall det skulle inträffa, risken är inte stor men finns ju ändå där.

Om det kommit med foder borde man ju se det när man ger fodret?

djurälskarenFlorentina
0

ok. har städat buren, men tänkte på deras saker somn låg ibburen. ska jag städa dem med sprit också eler?

Fridaaaa
0

#12 Städa med virkon hade jag gjort eller ättika utspätt med vatten. kolla upp vad det är för mask med.

Abico
2

#11 - Jo visst kan man ha mycket flugor inomhus men det krävs ju en del för att de ska föröka sig inomhus. Enligt anticimex är de få flugor som förökar sig inomhus och de som gör det vill ha fuktiga ställen eller mat under nedbrytning för sina larver. Så det förutsätter ju att det är både gammal mat kvar i buren (då tänker jag grönsaker) och en allmänt dåligt städad, fuktig, bur. Och det tror jag inte att TS har.

Det är inga stora kryp vi pratar om, i mitt fall såg jag dem inte förän jag satt ner och tittade på fodret mot ett enfärgat underlag. Asäckligt. Det kan ju även vara ägg som kläcks först efter ett tag. Och hö kollar man väl inte så noga? Jag tittar åtminstone inte igenom varje giva jag ger efter småkryp.

Hanna