Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 1602 ggr
[Marielle_]
0

Att dumpa marsvin utan att ens blinka...

Då har jag visat mitt intresse för två övergivna marsvin, en hane och en hona! Hanen ser ut att vara en nonself, white/golden och honan ser ut att vara en teddy/kanske rex och helvit.

Det kom ut i GD (gävle dagblad) idag att en lokalvårdare hade hittat en transportbur med dessa övergivna marsvin i ett trapphus i Sätra, där jag bor. Marsvinen hade lämnats över till en annan tjej men hon kunde ej ha kvar dem. En bekant till denna tjej hade tagit över dem tillfälligt, nu söker marsvinen ett nytt hem och GD gick ut om någon kunde ta dessa underbara marsvin.

Det som glädjer mig mest är att det var så många som ringt och visat intresse, jag ringde så fort jag fick veta. Det känns bra att det är så många som vill ta hand om dessa sötnosar. Det som däremot skär i mig är att folk faktiskt medvetet dumpar djur på detta sättet utan att ens tänka efter. Detta sker dagligen och vill egentligen inte tänka på hur många djur det faktiskt handlar om :/

Marsvinen var iaf i fint hull och såg välmående ut. Inga långa klor eller så vilket självklart känns lite lättande. Men samtidigt förstår jag inte, som den djurälskare jag är.. hur folk tänker när man medvetet dumpar djur på detta sättet! :( Jag känner mig arg, förtvivlad, ledsen på samma gång.

Jag vet inte vad jag vill med detta inlägg.. antagligen bara ventilera mig lite.

carsbo
0

är väldigt förvånad att marsvinen inte var illa däran, man tycker att en person som är kapabel till att bara strunta i dem heller inte haft intresse av att ta hand om dem i hemmet. klart att du ska skriva av dig, ibland pyser man av irritation och vill dela med sig

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

[Marielle_]
0

#1 Ja jag är också chockad, två välmående marsvin bara bli dumpade på det sättet! Det känns i ens marsvinshjärta Rynkar på näsan

Tjejen hörde av sig till mig och vi kom fram till att hanen kommer få flytta till mig! Det är en vit rexhane, riktigt charmig och framåt. Förstår inte hur man kan sluta älska en så fantastisk liten krabat som honom. Det ungår mitt förstånd. Hämtar honom imorgon för tjejen hade inte tid idag! Honan har fått nytt hem också! Glad

Känns riktigt bra att man kan hjälpa till och tror inte att han kommer till ett bättre hem än mitt om jag ska vara ärlig.

carsbo
0

#2 var det en kastrerad hanne? satt han med en hona?

villken tur marsvinen hade, nu slutade det ju lyckligt för dem Glad

[Marielle_]
0

#3 Vet inte, är rädd för att han inte var kastrerad Rynkar på näsan Kanske därför honan tingades så snabbt, vad vet jag. Ska prata mer med den här tjejen imorgon då jag hämtar honom. Men dem hittades tillsammans i en liten transportbur så dem kan lika väl ha parats många ggr innan dem hittades :/ Orolig för honan för tydligen var båda knappt ett halvår gamla.

Ja verklige, känns extra skönt att det var många som la intresse men det var mig tjejen hörde av sig till då jag hade lämpligast hem! Glad

carsbo
0

#4 det var det jag fasade för.. hur ännu mer funtad är man om man köper en hona och okastrerad hanne och sätter dem med varandra? suck! ibland blir jag bara sååå trött på mänskligheten och sitt vis att sätta sitt ego före djurens bästa. tur att det också finns många seriösa, men de sticker tyvärr inte ut lika mycket

[Marielle_]
0

#5 Samma här! Hoppas verkligen att allt går bra, 5-6 månader är ju ingenting! Obestämd Man har nog inte så många hjärnceller skulle jag tro! Ja känns bra att jag kan hjälpa till, är ju ett liv det handlar om liksom. Blir bara så ledsen, kan inte sluta att tänka på honan..

[Ella2010]
0

Vad hemskt! Antar att de inte vet vem som dumpat dom, kanske var nån i det hus de hittades i? Fattar inte hur man kan bete sig så.

[vädur-52]
1

Jag tog hand om en marsvinshona förra året som någon ställt i

soprummet i sin bur!!Tyvärr levde hon inte så länge efter

att jag fått henne,men hon fick åtminstone en trevlig sista

tid i sitt liv.

Elände händer alltså hela tiden och ansvarslösa och dumma

människor sluta aldrig finnas.

westblom
0

Jag känner precis som du Marielle__ Gråterjag har erbjudit mig att ta hand om dom,men dom har fått hem nu så det känns skönt,jag vet att marsvins killen har kommit till ett jättebra hem med kompisar,det har säkert honan också så det känns skönt att dom fått ett hem iaf

westblom
0

haha såg inte att du hade skrivit redan Marielle__Flört jag var nog lite för upphetsad bara,jag blir så illa berörd av allt detta

thildatessie
0

#8 var köpte du henne ifrån? Kan ha ringt på samma annons ifall det var blocket :)

Mirinda
3

Lika upprörd som jag blir över att någon övergivit sina marsvin på det viset, lika glad blir jag över att se att det finns flera som vill ta sig an dessa små liv.

Det är sådana som du Marielle, och ni andra goa marsvinsräddare, som ger mig hopp om mänkligheten. Ni som engagerar er och jobbar hårt med att ge övergivna och ofta väldigt misskötta marsvin ett nytt hem.

Det gnälls en del på unga människors ego-intresse och brist på omsorg om andra. Det syns sällan i media när såna osjälviska människor som de man möter i trådarna här, gör något för djuren och inte minst för sina medmänniskor (andra marsvinsägare).

Jag blir alldeles varm om hjärtat när jag läser trådar som den här.Glad

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Mirinda
0

Glad är jag, men stavar visst dåligt; mänskligheten heter det.

Ha en riktigt skön helg alla ni som tittar in här!

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

westblom
0

Ha en trevlig och skön helg du också MirandaFlört

[Marielle_]
0

#7 Ingen vet vem det är som dumpat dessa underbara djur tyvärr :/

#8 Bra jobbat, du gav marsvinet ett bättre liv ett tag åtmindstånde. Finns så många som inte ens bryr sig så all cred till dig! Glad

#9 Det är jag, Lisette! Glad Gjorde en ny användare, ville inte riktigt lämna ännu så nu är jag tillbaka igen haha! Hämtade hanen i fredags och allt har gått jättebra! Han är verkligen helt underbar och så jäkla nyfiken, påminner om Kawa i temperamentet, totalt orädd! Skrattande

#12 Tack, det känns i hjärtat att få läsa saker som detta! Blir alldeles tårögd, är sådan djurvän in i hjärtat och det skär verkligen i en!

Det var inte riktigt planerat att vi skulle skaffa en till men det var så många som tänkt på mig när dem sett annonsen och sedan berättat om dessa underbara individer som letade nytt hem, så jag ringde så fort jag fick veta! Honan var redan "tingad" men jag fick ta hand om hanen och det var jag verkligen jätteglad över! Han är så härlig grabben och full av energi och framåt så in i norden! Skrattande Nu har han bott hos oss sen den 16/11 och mår så bra! Kan inte beskriva med ord vad jag känner, jag är bara så glad att jag kan hjälpa till! Sambon älskar honom och det känns bra att han aldrig mer behöver flytta!

Eulwen
3

Välskötta djur som dumpas gör det pga av att ägaren inte kan ha dem kvar, inte hittar någon som kan/vill ta dem och ägaren inte har "hjärta" att avliva dem. Alltså dumpar man dem och hoppas någon trevlig person ska hitta och ta hand om dem.

Hade ägaren varit samvetslös hade marsvinen dels inte varit välskötta och uppenbarligen sociala/tama och inte heller dumptas där de kunde hittas utan lämnats t.ex. i skogen.

Aneema
1

#16 har tänkt samma tanke.

[Marielle_]
0

#16 Ja välskötta är dem verkligen.. inga långa klor, tänderna i perfekt skick, inte magra, fått tydligen bra mat! Så personen måste ju ha tagit väl hand om dem. Men att dumpa djuret bara för att man inte har något annat val förstår jag inte. Det finns alltid någon som kan öppna upp sitt hem och ta hand om djuren, som jag gjorde. Så är det alltid.

Sorgligt är det iaf för vill inte ens tänka på om personen bestämt sig istället att dumpa djuren någon annanstans, som i skogen som du nämner. Det är hjärtlöst.

Men jag är så himla glad att jag fick ta hand om den här hanen, han heter nu Gordon och han är precis som min teddyhona, totalt orädd och verkligen älskar alla! Så är glad att jag fått möjligheten att ta hand om den här killen Skrattande Som mina andra marsvin skänker han så mycket glädje, helt obeskrivligt!

Eulwen
3

#18. Nej, det är inte "alltid så" att det finns någon som kan ta hand om alla hemlösa djur vare sig det är marsvin, katter eller hästar. Tror man det är man otroligt (ursäkta) naiv och dömer (!) folk på orimliga grunder.

Om det fanns ett hem för alla djur skulle det inte finnas tiotusentals hemlösa katter (i Sthlm enbart räknat), för att inte tala om alla varmblod som slaktas för att ingen vill "öppna sina hem" trots att de säljs för struntsummor. Marsvinsgrossister massavlar och djur impulsköps i mängder i affärer m.m.

Prata med en veterinär eller två och fråga hur många friska djur som avlivas av knäckta hussar/mattar för att de inte kan behålla dem och inte hittar någon som vill ta dem…

"Kan man inte ta hand om ett djur hela ens liv så ska man inte skaffa några!" Så säger en del, jag gissar främst unga människor, som förmodligen ännu inte upplevt hur snabbt och oväntat livet kan förändras och inte alla har lyxen att kunna prioritera sina husdjurs välfärd i 10-15 år.

En gör så gott en kan och försöker att inte döma de som har det svårt. Livet är inte svart och vitt.

(De som dock grymt dumpar djur där de inte kan hittas och lämnar dem till en plågsam och långsam död….)

Inlägget redigerat av moderator då det innehöll svordomar och ovårdat språk, vilket bryter på sajtreglerna (§01. samt §02.A och §02.B).

[Marielle_]
2

#19 Tyck att jag är naiv då.. herregud. Alla tycker och känner vi olika, acceptera det istället för att gå på som en ångvält och köra över folk.

Angående dessa marsvin så var det många som hade visat sitt intresse, vilket glädjer mig! Över 10 personer eller mer hade ringt och ville ta hand om marsvinen. Så hem finns det, oftast iaf! Så hade jag inte tagit hand om hanen hade han säkerligen kommit till ett bra hem ändå.

Så hopp har jag och hem finns det, inte alltid men för det mesta.

Jag förstår nu varför jag velar att vara kvar här eller sällan skapar trådar längre.. känns jättebra att få läsa inlägg som dina verkligen..

Eulwen
1

Jag beklagar att du tycker jag kör över dig som en ångvält. Det var inte min mening. Jag tycker helt enkelt annorlunda än du och min åsikt får jag väl också göra hörd? Din rubrik lyder "Att dumpa marsvin utan att ens blinka…" Hur vet du det? Jag kan erkänna att det inte kändes särskilt bra att läsa din tråd heller.

Men jag sitter med ögonbrynen i hårfästet och undrar vilka svordomar och ovårdat språk som redigerades bort…? Jag vet inte vilken moderator som gjort ändringen så jag vet heller inte vem jag ska fråga, men skulle uppskatta ett svar.

Aneema
2

#20 Försök att inte ta illa upp. Jag tror inte #19 menade illa riktat mot dig. Du gjorde en bra insats som tog hand om djuren som behövde ett hem. Jag tror att #19 reagerade mot samma sak som mig, det är så lätt att döma andra.

Det är två helt olika saker att man tar hand om djur som behöver tas hand om eller att man hävdar att personen som lämnade djuren är en hjärtlös människa. Vi vet inget om den personen. Kan ha blivit hastigt sjuk. Kan ha psykiska problem. Marsivnen kan ha varit lämnade från en person till en annan som skulle ta hand om dem men där det hänt något i den personens liv. Vi vet inte…. Jag hävdar verkligen inte att det är rätt sätt att skaffa nya ägare till sitt marsvin. Men det ger oss inte rätt att döma den personen.

Det finns ett indianskt ordspråk som säger att man inte ska döma sin fiende innan man gått ett månvarv i hans mockasiner.

Du gjode en bra insats. Det är tråkigt att någon dumpat sina marsvin. Man kan känna frustration över att det blir så men vi vet inte om den personen hade förmågan att göra ett bättre val eller om det var det bästa han/hon kunde göra.

Kan tillägga att inlägg #21 skrevs medan jag skrev det här inlägget så slipper ni bli förvirrade över att jag bara svarade på tidigare inlägg.

Eulwen
0

#22 Tack det är precis det jag menade men min förmåga att formulera mig är tydligen inte på topp just nu…

[Marielle_]
0

#21 Det vet jag inte, jag antog bara att det var så då marsvinen upphittats i en trång transportbur i ett trapphus. Det är för mig "utan att blinka", tror inte att personen ifråga ens tänkte efter i sitt beslut, bara lämnade dem där. Det var min första tanke men allt eftersom dagarna gått har man funderat vidare på varför h*n gjorde så, finns mycket som spelar roll.

Jag har inte dömt någon, jag kan bara inte förstå hur man medvetet kan göra så och självklart blir man ledsen, som den djurvän man är.

Som jag skrev längre upp; det undgår mitt förstånd. Jag visste inte exakt vad jag skulle döpa tråden till riktigt, så det blev som det blev. Jag var upprörd helt enkelt.

Varför kändes det inte bra att läsa min tråd om jag får fråga?

#22 Tack, det var många i min närhet som tänkte på mig när dem såg annonsen, jag älskar dessa underbara husdjur och har jag möjlighet så tar jag gärna in en med öppna armar som saknar hem. Ja jag tog illa upp vad hon skrev för hon tog upp massor av saker som inte ens hörde till tråden, bl a en svordom som jag inte direkt uppskattade. Tonen i själva inlägget var inte direkt trevlig heller, förstår varför hennes inlägg blev redigerat.

Jag har ingen aning om vem denna person är som lämnade dessa marsvin. Kommer nog tyvärr aldrig få veta heller. Så på den punkten håller jag med dig verkligen.

Eulwen
2

Det kändes inte bra att läsa tråden då jag tyckte den kändes fördömande och orättvis mot den som lämnat marsvinen där. Jag försvarar inte handlingen (!) men kan ändå förstå varför någon skulle kunna göra en sån sak.

Om du absolut inte kan behålla dina marsvin, inte hittar någon som tar över dem, inte vill avliva dem - vad gör du då när tiden rinner ut? Jag skulle avliva. Många här inne yttrar så otroligt ofta åsikter som att "man avlivar inte friska djur!". Jo, ibland kanske det är det enda alternativet…? Om man inte är beredd att dumpa dem någonstans där någon annan kan hitta dem.

Tror du verkligen att en människa som är mån om sina djur (du skrev själv att de var i bra hull, med fina klor och tama) verkligen skulle dumpa sina djur utan att blinka…? Tror du inte att den människan på något plan alls bryr sig om sina djur? Blir inte det rätt motsägelsefullt?

(Och när jag skriver du så menar inte jag att peka ut just DIG, utan för mig är det en formuleringsfråga och jag vänder mig i lika stor grad till dig Marielle_ som till dig som läser tråden.)

Inlägget redigerat av moderator då det bryter mot sajtens regler (§01. §02.A. §02.B).