Ny fakta!?
(Ironi kan vara svårt att få fram genom skrift, detta är en ren och skär "nypa salt tråd".) 
Boken "Marsvin" av Michael Kolterjahn.
Så nu ska vi se vad Michael Kolterjahn tycker vi bör veta om marsvin:
**- Marsvin grymtar som små grisar när de håller reda på sina ungar.
**Jag vet inte, har ni hört det? Grymtande? Okej att man kallar dom grisar men något "grymta som grisar" har jag aldrig hört?
**-Tama marsvin tycker också om sällskap. Om man inte har tillräckligt med tid för dom är det bra om man skaffar minst två.
**
Om man inte har tid för en ska man ha två, jahaaa.
Är marsvinet inte tamt tycker den inte om sällskap.
**- Det går bra att ha flera marsvin av samma kön, eftersom de nästan aldrig bråkar med varandra.
**
Så med andra ord kan man ha hur många hanar som helst i samma bur för de bråkar nästan aldrig med varandra.
- Honan kan få fyra kullar varje år, men det är inte bra för henne.
Nähe? :O
- Hon får en till fyra ungar. Ofta får hon tre.
Kullarna på 5 eller fler räknas inte eller?
- De ska också få pellets som man kan köpa i djuraffären.
Vitakraft eller?
- De kan bli fyra till fem år gamla.
Alla marsvin över fem får inte vara med.
- De kan vara vita och bruna, eller vita och svarta, eller vita, bruna och svarta.
Sen var färgalternativen slut.
Hoppas ni lärt er lite mer om marsvinen, jag fick reda på massor jag inte visste innan! 
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
haha då funkar färgkombon på min då, svart, brun å lite vitt…
Min grymtar inte, hon sjunger opera…
Jag är tom på ord….Får man vilja slå denna person tills han/hon åtminstånde träffar ett marsvin innan han/hon skriver en faktbok om det?
Finns bara 1 bra svensk marsvinsbok i min mening :)
Jisses den boken alltså hehe :P
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
hahahaa du e för rolig
å boken är ju ett skämt. fattar att man inte ens får ge ut en bok med felaktig information, han bryter ju t.om mot regeln att marsvin ska vara två genom att säga att indirekt säga att det går bra att bara ha ett marsvin
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights
Jag tycker det låter som de har tagit en bok på något annat språk och bara kört den genom google translate, då kan det bli hysteriskt galna översättningar ibland! Såg någon länk till en sida som sålde bl.a. tröjor med marsvinstryck och dylikt som var översatt från engelska "guinea pig t-shirt" till svenska "försöksdjurströja".
Gissa om jag blev lite häpen och undrade vem som ville ha en "försöksdjurströja" tills jag insåg att det var översättningen som var aningens galen! 
Spännande. Vem som helst kan skriva en faktabok om vilket ämne som helst. Själv håller jag på med en bok om aktieanalys. Vet inte särskilt mycket om ämnet, men läser dagstidningar ibland. Nu hoppas jag naturligtvis att alla läser min bok, och grundar sina kommande aktieaffärer på den basfakta jag presenterar 
#5 Lite ot, men visst blir det galna översättningar! Var inne på samma sida, jag sökte på chinese crested dog. Då blev det krönad kines tröja? ;)
Man blir verkligen mörkrädd.
Hahaha, det här älskar jag:
"- De kan vara vita och bruna, eller vita och svarta, eller vita, bruna och svarta.
Sen var färgalternativen slut."
Made my day!
Hanna
Det finns så härligt mycket fel i böckerna där ute. ;-P Den punkten #9 nämner var särskilt skrattretande!
Jag har tre marsvinsböcker hemma och alla innehåller något fel. Kan nämna de två värre. Den ena av dem är så illa att jag inte tycker att det du nämner i #0 är speciellt farligt.
Guinea pig loapedia, som några av er kanske känner till, rekommenderar en burstorlek på 62 x 38 cm till två marsvin. Observera att den är utgiven år 2003… samma bok säger också att en del hanar går ihop, men att många inte gör det. Men boken är hur bra som helst på t.ex. sjukdomar, så den har väl sina för- och nackdelar.
Boken Djur hemma: Marsvin från 1990 är lite extra speciell. Min första marsvinsfaktabok, köpt år 2000, måste jag tillägga.
Den menar att:
- Det är ok att ha ett marsvin så länge man har mycket tid för det och det blir fortare tamt och väldigt tillgivet då.
- Två hanar slåss ofta i vuxen ålder och då måste de kastreras.
- Hanar blir könsmogna vid 9-10 veckors ålder.
- Två höhäckar bör finnas i varje bur.
- En lämplig burstorlek för två är minst 80x80 cm eller 100x40, som att det skulle ge samma area?
- Marsvin i regel kommer bra överens med kaniner, fastän det då och då brukar hända att kaninen biter burkamraten.
- Det är oschysst att avla på honan igen direkt efter kullen, man ska vänta hela 5-6 veckor innan nästa parning.
- Individer som är ängsliga och skygga ska inte ha något hus de första veckorna. Andra marsvin ska dock ha det. (!?)
Jag hoppas att ingen har lyssnat för mycket på den boken! Rasdelen av boken är dock bara rolig. På en bildsida där de diskuterar marsvinsraser visas åtta korsade virvelmarsvin, en peruan och ett vildmarsvin på separata bilder…
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#10Jisses vilken felfakta :S
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
hahaha den boken vill jag läsa, skulle nog få mig ett gott skratt
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Jag kommer inte ihåg vilken bok jag läste i men där stod att kaniner behöver inget vatten utan det räcker med en morot. När det är riktigt varmt kan de dock behöva lite vatten. Vet inte om det var samma bok som tog upp att marsvinsmamman skulle få mjölk istället för vatten för att kunna ge tillräckligt med di till sina ungar. Skrämmande!