Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1497 ggr
juliino
0

Jobbig väntan & Bilder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Just nu bombar jag MIF med ringorms trådar. Men det känns skönt att få skriva av sig någonstans och få ur sig allt skit.

Imorgon "Hoppas" jag att jag får reda på svaren på skrapproverna. Just nu vill jag bara få reda på vad det är för skit och börja behandligen så att jag slipper se utslagen och få rena och fina djur utan några skrovliga utslag som gör att man är orlig för att röra vid dom för att smitta något annat djur i huset.

Det posetiva är att det bara är 4 av 14 som har utslag. Och när jag vägde grisarna idag blev jag nöjd över vikterna :)

Tänkte kolla med er kunniga om detta ser med ut som ett typiskt ringormsutslag?

Abico
0

Ja jag tycker att det ser väldigt typiskt ut. Lycka till med allt nu!

Hanna 

juliino
0

Fisen hade ett sår när han kom till mig. Det ser ni på bilden till vänster. Det blommade ut och blev ett stort utslag över hela benet uppfödaren sa att det var ett bitsår. Nu har det gått tillbaka som ni ser till höger men han är lite torr på benet.

juliino
0

#1 Okej då vet jag. Tack så mycket. :)

Behandlade ju med fungoral då vet sagt att det var svamp utan att ta skrapprov så behandlade två gånger med bad. för cirka 2-3 veckor sedan. Sen slutade jag och sen togs skrapprovet och nu har Fisens utslag börjat gå tillbaka som ni ser. Kan jag ha försötrt sprapproven?

ElmerKrudd
0

Lite OT kanske, men jag kikade in på Arkenzoo i Valbo för ca två veckor sen och var såklart tvungen att kika lite på djuren. Ett utav marsvinen såg exakt ut som bild ett på nosen.

Hemskt om hon nu skulle ha det och dom bara struntar i det..

¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤

juliino
0

#4 Mjo djuraffärer gör ju oftast så dom gömmer undan djuren som är sjuka eller ljuger om det. Nu vet jag ju inte hur denna djuraffär sköter det men om jag vore du skulle jag gå tilbaka och prata med ägaren eller anmäla affären.

ElmerKrudd
0

#5 Ja, denna var tillsammans med alla andra honor. Plus att jag blir lite förbryllad över att de har kaniner med marsvin..

Ska tillbaka dit om en vecka ungefär, ska in och kika då. Är hon kvar så ska jag minsann läxa upp dom!

¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤

juliino
0

Abico- Jag vet ju inte än till 100% att det är Ringorm och just nu är jag osäker på hur jag ska handtera marsvinen. Jag gosar inte mycket med dom nu utan sköter dom bara lätt eftersom jag inte vill få smittan själv eller att det ska spridas runt i huset. Men imorgon måste jag klippa klorna och undrar lite hur jag ska göra mellan marsvinen med utslag och marsvinen utan? Just nu spritar jag ju händerna mellan marsvinen men bör jag byta kläder?

Abico
0

#7 - Nä det kvittar, du måste ju ändå behandla alla. Så ta på dig "ringormskläder", klipp klorna och sprita händer och armar efteråt och släng in kläderna i tvättmaskinen direkt.

Hanna 

juliino
0

#8 Okej så jag behöver inte vara noga mellan varje marsvin?

Abico
0

#9-  Nej, egentligen inte.

Hanna 

juliino
0

Konstigt. Idag ringde jag vet och tjejen i receptionen sa att odlingen visade att det inte var Ringorm tror jag. Om jag förstod rätt. Men dom vet inte vad det är. Ska bli uppringd av en veterinär snart och få prata med henne. Känner mig förvirrad…

Abico
0

#11 - Problemet är att Ringorm tar lång tid att odla, speciellt om du behandlat innan kanske. Jag skulle ta det för Ringorm ändå om jag var du för bilderna är väldigt tydliga, symptomen talar liksom för Ringorm - så propsa på en behandling ändå om du kan.

Hanna 

juliino
0

När vet ringer tänker jag höra vad hon har att säga. Jag var rädd för att jag förstört skrapproven eftersom jag behandlat för svamp och utslagen gick ner efter proven togs. Jag litar mer på er då min vet erkänner att dom inte är så duktiga på just gnagare. Suck.

_Charlie
0

Jag håller med Abico, ta inte det negativa provsvaret som annat än positivt, speciellt eftersom du behandlade innan skrapprovet togs.

Det är så otroligt lätt att förstöra ett skrapprov genom att prova annat först. Superviktigt att aldrig behandla något man inte är helt säker på vad det är, innan en veterinär tittat på det.

Bilderna jag sett tidigare ser verkligen ut som Ringorm, och Sherlocks nos i trådstarten är så klassiskt Ringorm som det kan bli.

Jag har mycket svårt att se en annan diagnos än Ringorm, tyvärr! :/

juliino
0

Ja det kan nog inte vara mycket annat än Ringorm. Det sprids snabbt och som jag förstod av dig _charlie ska inte svamp göra det. Och jag vet ingen annan Ohyra som ser ut såhär som sprids snabbt osv. Känns ganska självklart att det är Ringorm.

juliino
0

En fråga: Sherlocks utslag har börjat försvinna utan att jag behandlat med något. Gör Ringorm det? Vet rådfråga en annan veterinär och väntar på svar. Dom tog skrapprovet på Bu och han hade badats två gånger i fungoral det var den ända behandlingen han fått innan skrapprovet togs och det var cirka 3-4 dagar innan proven togs. Kan det ändå förstört provet?

Abico
0

#16 - Ja Ringorm läker ut av sig självt efter ett tag. Det brukar komma och gå liksom. Det kan absolut ha förtstört, fungoral är ju mot svamp.

Hanna 

juliino
0

#17 okej. För ett tag sedan fick jag ett utslag på armen som var runt, vi trodde det var Ringorm och gick till vårdcentralen och tog prover. Det visade sig att det inte var Ringorm utan en ovanlig svamp som kom från något djur. Läkaren sa att det var mycket möjligt att det kom från marsvinen men ingen av grisarna hade utslag då. Kan detta hänga ihop månntro?

juliino
0

Min vet var i kontakt med roslagstull och där rekommenderade dom att prov behandla djuren med utslag. Så imorgon ska jag in med tre marsvin och troligen åka därifrån med behandling gör tre marsvin. Är dock tveksam. Utslagen har nästan gått helt tillbaka nu, men dom måste ju ändå behandlas. Men hur gör man då när ingen visar symtom?