Burbygget har startat!!!
Hej hopp!! 
Nu har jag varit på IKEA idag och införskaffat det som behövs för att starta mitt bygge av bokhyllebur. Mina små peruanflickor kommer torsdag 3 Nov så till dess MÅSTE den vara färdig. Har utgått från en vägghylla som heter Bestå, måtten är 120 x 64 x 20. Har skaffat en bottendel i samma mått som är ca 1 cm tjock från Bauhaus, eftersom den botten som följer med är för tunn. Har tänkt sätta plexiglas sista biten ca 15 cm, och fästa hjul i botten så att man kan rulla den. Då blir kanthöjden ca 40 cm, detta är mest för att inte hunden ska hoppa in i buren och störa grisarna hela tiden. Sen invändigt hade jag tänkt ha först en vaxduk eller liknande i botten och ca 3 cm upp på kanterna. Sen ovanför vaxdukskanten precis under där bokhyllans kant slutar och plexiglaset börjar tänkte jag limma fast en kardborrekant hela vägen runt buren, och den ska jag sedan fästa fleecen i när det är dags att inreda. Vill slippa använda klämmor eller liknande, har en förhoppning om att grisarna ska låta bli att dra i fleecekanten om den sitter fast i kardborrebandet. Man måste ju testa iaf!
Så, det kommer naturligtvis en massa bilder här framöver, men jag undrar nu, alla ni som har byggt bokhyllebur, har ni några tips på vanliga missar som man kan göra såhär första gången?
Har ni inga tips, utan bara vill följa tråden så är ni sååå välkomna! :) Jag tycker själv att det är superroligt att följa folks burprojekt.
Enjoy! 
Med sunt förnuft kommer man långt!
Vad kul :) Blir kul att få se fler bilder :)
Det ser ju ut att bli as bra! :)
Kram Karro :)
Detta kommer bli jätte bra, men jag skulle inte använda mig utav vaxduk. Gjorde det misstaget själv och Tindra fick nippran och bet en massa i den. Fick göra om med plastmatta. Men Dina kanske inte kommer att göra så och så kanske du lyckas sätta fast den bättre. Men jag använde lim …
Men det ska bli spännande och se slut resultatet. :-D
#6 men då hade du inte fleece som bottenmaterial va? Med fleece över så kommer dom inte åt duken.
#7 Jaha nu fattar jag fleecen täcker all vaxduk? Ja då skall det nog fungera, och blir billigare med :-D
Jag har också plastduk, men jag måste nig byta ut den snart, för trots att de inte äter på den har den blivit nött. Jag fick lägga en ny också efter ett tag eftersom marsvinen skvätte längre upp på väggen än jag hade trott.
#9 aha, så hur högt upp tycker du att jag ska sätta vaxduken då?
#10 tja, vi satte upp den säkert 30cm, men vi har ju inte en bokhylla ur, utan har byggt om bastun ;-P nästa gång ska jag nog ta en plastmatta och dra upp åtminstone 15cm upp på väggen.
Ser jättefint ut! :) Ska bli kul att få se hur det blir.
Tips ang. vaxduk, jag har vaxduk i en av mina burar (övriga är det plastmatta i) och det är en genomskinlig tjock sort. De mönstrade vaxdukar jag känt på är betydligt tunnare än de lite tjockare genomskinliga som brukar finnas. Kolla efter sådan :)
Hanna
Eftersom det är spånskiva i botten (om jag har uppfattat det rätt?) så se till att det absolut inte kommer någon fukt/urin där, då spåskiva drar till sig allt så :) Bara ett tips.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tack för alla tips hittills! :)
Riktigt snyggt! Alltid lika kul att följa alla burbyggen :)
Mvh /Simona - Medarbetare på marsvin.ifokus
#16 haha ja visst är det! det går långsamt men framåt. Vaxduken kommer inte synas sen, men jag kunde ändå inte låta bli att leta efter den minst fula på Ö&B, kan söga att utbudet var begränsat. Det fanns denna, och 3 sorters ful jul-duk. Haha. Man e ju lite fåfäng.
#17 Det är klart man ska köpa den snyggaste oavsett om den ska synas eller inte. Man ska inte stödja ful-saker köp snyggt för en vackrare värld ;-).
Öh snygg bur förresten!
Vad fint det blir! :)
Jag gjorde samma sak med min vaxduk… var runt hela byn i 5 olika affärer tills jag till slut hittade den minst fulaste. Riktigt fula vaxdukar ute i handeln just nu måste jag säga. ;)
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Ja, tänk att vissa människor har ful-dukarna på köksbordet! *ryyyyser*
Jysk köpte jag snygg vaxduk ;)
#21 Jag med men den åt Tindra upp så den föll henne i smaken med ;-)
Blir säkert superfint! Älskar att följa burbyggen :)
Mvh Linnea
#22 Busigt marsvin ;)
Ikväll har jag beslutat att bygga till en övervåning med hjälp av hyllplanen som kom med bokhyllan. Tänker försöka utnyttja ytan så bra som möjligt och ska därför ha övervåningen som hus samtidigt. Taket blir alltså vid en kortsida så att huset blir rymligt och har 3 sidor. Men, övervåningen och rampen upp dit måste täckas med något smart, en matta av något slag, annars är den för hal. Det är ganska gott om plats så jag antar att grisarna kommer kissa på övervåningen. Vad ska man använda för ngt som inte är halt, och som samtidigt inte suger upp kiss? Ska man ha typ en plastmatta med en handduk över? Hmmm… Vill ju ha det snyggt också, handdukar är inte världens snyggaste. Tips någon? (fler bilder kommer inom kort)
Alltså, det måste ju suga upp kiss så att grisarna inte ska behöva trampa runt i det, men det ska ändå gå att göra rent, ja ni hajjar.
Jag förstår inte… men jag är riktigt trött också. ;) Handduk och fleece funkar väl där uppe också? Eller använde inte du fleece?
Fast, det är ju ingen kant på övervåningen. Så om jag lägger en handduk på ett hyllplan med glatt yta så kommer den halka ner, så jag måste ju förmodligen limma fast något som ger stadga åt handduken i så fall. Funderar på sån där matta som man har på balkongen typ. Rädd att den ska bli äcklig av kiss om handduken släpper igenom för mkt bara. Kanske är bättre med en gummimatta istället.. Hmm..
Åh nu fattar jag, du ska inte ha någon kant in mot själva undervåningen på övervåningen? Hmm… Ja då är det ju lite klurigt, kanske sånt där man lägger under mattor så de inte ska halka runt?
Ska kolla på mattcenter i helgen. Ska leta efter en gummimatta med mönster, räfflor eller liknande. Det borde man kunna ha på rampen så att små grisfötter får fäste, och under handduken för att skydda trät och förhindra att den halkar runt. Ska fota så fort jag fått tag i nåt bra.
roligt! :D har precis blivit färdig med mitt burbygge ;)
#30 Varför inte bara spika fast en kant på övervåningen. Kan också vara bra för att undvika att de hoppar ner och gör illa varandra. Sedan kan du ha vilket material som helst :)
Jag skulle inte bygga någon ramp alls utan ställa ett lägre hus där som de kan använda som trappsteg. Sen skulle jag sätta en kant på övreplanet och använda samma underlag där som på nedervåningen.
Jag har kanter runt min övervåning men något lägre än dom på undervåningen så vi ser varandra något. Och skulle dom få för sig att hoppa så hamnar dom på undervåningen. Den kanten som är ut mot ingenting är högre. Alltså en hög kant och 3 lägre. Men en har en öppning för rampen.
Nu kissar aldrig mina tjejer där uppe än så länge, utan där uppe finns bara vatten, pellets och grönsakerna. Har haft fleece där men dom äter/dricker och går och ligger där aldrig … Annars är överdelen klädd med plastmatta som nederdelen.
Sedan rampen så klädde jag den natursnöre som jag limmade fast.
Kan du inte visa en helbild på buren? :)
#38 jag skrev bara att jag limmat, inte monterat haha. Det kommer självklart bilder när allt är på plats.
Senaste inlägget var den 3e xD Idag är det den 11e. Hur går det med buren ;)?
Blivit liten paus eftersom plexiglaset var slut. Imorgon ska jag köpa det så förhoppningsvis kommer nya bilder i helgen :)
Aha! Vad roligt! Ser fram emot bilderna! =D
Ahha! Nu är buren helt klar. Har slitit hela kvällen. Det kommer en STOR bildbomd här senare ikväll, vill bara hinta om det. Men först middag!
Va kul att se bilder! :)
Bildbond haha, ja ni hajjar.
Jätte snygg !
Sen övervåningen som samtidigt fungerar som hus. Den ligger på skruvar. Det fanns redan skruvfållor eftersom hyllan kommer från IKEA, så den ligger riktigt stadigt. Först har jag handduk och sen fleece där med. Tyget ligger kvar tack vare gummimattan under. Mattan skyddar även mot ev urin. Rampen är fäst med kardborre, den sitter stadigt. Senare kan jag kanske ta bort rampen, om dom lär sig att hoppa, det får vi se. Vår hund väger 4 kg, hon poserar här i bilden så att ni ska kunna se ungefär hur stor den är. 
Vad fint! :) Var hittar du sådär fin fleece? Har aldrig hittat någon rolig eller vad man nu säger :)
Övervåningen tänkte jag ha som gottisvåning, där får dom grönsakerna. Vi hoppas få dom så tama att det i framtiden kan fungera som "tiggvåning" eftersom kanten där är lägre och dom kommer kunna se oss bättre samt även stå med tassarna mot glaset och pipa, hehe.. det är så sött..
Så vad tyckte Pebbels och Panda då? Jo, hehe, dom tyckte det var skönt att få komma in efter att ha varit på golvet under hela bygget/torktiden dvs ca 4 timmar. Dom verkar tycka om sin bur väldigt mycket. Först satte jag dom på övervåningen för att dom skulle se den och tänkte att nu får dom ta sig ner själva, dom hittade matskålarna och tyckte det var roligt att se Doris genom glaset, meeeeen.. efter att ha suttit där i 1 tim så fick jag tillslut visa dom rampen. Åhhh gud vad läskigt. HAHA det här med ramp kommer nog ta ett tag att vänja sig vid..
Men när dom väl kom ner så var det kul! Panda glädjeskuttade och Pebbels dök rätt ner i hölådan !
Är inte rampen väldigt brant?
- Once you see it, you can never forget. Once it sees you, you can never escape.
59# Tack! På Ö&B faktiskt. Dom har mycket fin
fleece :)
Ser på ena bilden att rampen ser ruskigt brant ut, den är inte alls så brant, haha .. om den hade varit så brant vore det inte så konstigt om grisarna inte ville använda den. Hade inte jag heller gjort.
Supersnyggt!! :)
Mvh /Simona - Medarbetare på marsvin.ifokus
:)
Jättesnyggt!
Smart det där med kardborren och fleecen, funkar det bra, rekomenderar du?
69# ja än så länge fungerar det jättebra :)
#70 Är själv i burbyggarplaner så alla tips liksom sugs in här… ;)
71# haha jag förstår :) jag är riktigt nöjd med min bur faktiskt, den är lite i det minsta laget men vi bor på 37 kvm så det får bli en större när vi flyttat till sommaren. Tycker ändå att det duger med golvtid flera ggr i veckan :) stiligt med fleece också, ser alltid städat och mysigt ut. Båda tjejerna har redan hittat upp och går nu själva upp och ner för rampen. Trodde det skulle ta längre tid för dom att vänja sig. :D
Jättefint!
Mvh Linnea
Åh herregud så fin bur det blev! Du har inte lessnat på den och vill sälja? :P
Görsnyggt! Sjukt smart med kardborren till fleecen! Nu har jag visserligen inte fleece i burarna men hade jag det skulle jag snott idéen på stört.
Hanna