Välkommen Doris och Donna
Hämtade hem mina donnor idag och vad passade bättre än att den ena får heta Donna? ;) De har ingen stamtavla och jag vet inte ursprunget på dem (från djuraffär) men båda har virvel i pannan (heter det crested även om de inte har stamtavla?).
Först kommer en bild på Donna. Hon har flerfärgade strån (agouti?) men enfärgad mage. Enstaka ljusa strån i virveln :)
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
Sedan har vi Doris :) Också en virvel i pannan, men den är i samma färg som resten av kroppen, förutom den lilla randen man ser på ryggen :)
Om någon kan säga vad färgerna heter utifrån dessa halvkassa bilder så vore det trevligt att veta :)
Hälsningar Malin <3
Min hemsida
Vilka fina grisar! <3
Jag är inte speciellt bra på färger, men det tittar nog in nån annan som har bättre koll!
får man fråga i vilken stad du köpt dem?
Jag köpte dem i Karlstad :)
Hälsningar Malin <3
Min hemsida
ok. Tyckte att Doris var lite lik min Älva bara =)
Båda är crested. Så heter rasen även om de inte har stamtavla om det inte är så att de har lite halvlång päls eller andra random virvlar då är de rena petdjur. Men jag tycker att de ser korthåriga ut. Fast även om de är crested så är de inte rasavlade utställningsdjur för den skull ;-) även om deär jättefina. :-)
Doris är crested chocolate/golden.
Donna är absolut agouti som du redan klurat ut men jag kan inte se vilken agoutifärg på den bilden det skulle kunna vara nästan vad som helst… Jag gissar ändå på orangeagouti för hon ser ganska varm ut i färgen. Är stråna bruna i toppen och magen samma röda färg som Doris strck så är hon troligen den färgen. Är de systrar så är det mycket möjligt att hon är chokladbaserd och då borde hon vara orangeagouti. I så fall har de samma färger choklad och golden bara det att den ena är det i agoutivarianten.
Tack för svaret :) ja de är korthåriga :) nej rasrena är de ju inte så de är petar :) då jag har dem till sällskap enbart spelar inte ras så stor roll :)
Hälsningar Malin <3
Min hemsida