Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: sjukdomarohyraskador
Läst 892 ggr
Suskiv
0

Nakenfisarnas hasar ser skinnflådda ut

Såg nu att mina skinnysars (främst ena) hasar på bakbenen ser lite röda, nästan skinnflådda ut. Vad kan det bero på?

Buren görs rent var 3-5 dag beroende på hur skitigt jag tycker det ser ut. Jag kör iaf med mottot, hellre för ofta än för sällan så jag tror inte att skitig bur är felet.

Kan det vara kutterspånet. Tidigare har jag kört med STL-strö men det verkar granngården ha slutat med så nu kär jag med vanligt kutterspån. Vad kan jag ha istället för kutterspån. Testade Alspån, men det gillade jag inte.

Vad kan jag smörja hasarna med?

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Fridaaaa
0

Jag tror inte det är kutterspån. Har haft det i alla år och har 2 skinnysar själv, så tror inte det är det.

Testa Easyströ annars? =)
Jag smörjer mina marsvins tassar med helosan eller babylotion :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Suskiv
0

Babylotion har jag hemma, ska testa det.

pinku
0

Mina marsvin jag hade som barn fick det du beskriver, då bytte vi till halm istället för kutterspån och det röda försvann. Dock har jag aldrig sen dess sett det igen.

Suskiv
0

Easyströ, vart kan man få tag i det. Och vad är det för nått.

NinaochMårten
0

Jag köper en hel bal med hampaströ direkt från odlaren i Skåne för 290 inkl. frakt. Kommer med DHL. Använder tidningspapper under…bara vika ihop och kasta… På skinnysar ska man byta innan det ser smutsigt ut och jag byter minst varannan dag på mina..

Fridaaaa
0

#4 Jag tror att det är hackat halm. 
Vet tyvärr inte riktigt vart det säljs, jag hittat på nätet men då var frakten jättedyr :/

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

NinaochMårten
0

Men … har du förresten något mjuk dem får ligga och sova på? Jag byter även ut detta varannan dag… Bara sedan att stoppa i tvättmaskin på 60 grader efter att ha rensat lite hö och strö.. Använder sådant där mjukt tjockt underlag med gummibotten …kommer inte på vad det heter men som man brukar köpa till hundar i zooaffären.. Finns i olika storlekar och färger… sedan klipper jag till lagom bilder för nakenfisarna..

Suskiv
0

#7 Jag har myspåsar, mystält och mytunnlar som jag byter varannan dag. De har alltså alltid nån av sakerna i buren

NinaochMårten
0

Ja mystunnlar…storfavoritSkrattande…har några sådana också…

Suskiv
0

Efter att ha smörjt Bella några gåner per dag så ser hasarna mycket bättre ut. Hon går fortfarande på spån, tänkte testa med ett lager halm över och se om det blir bättre.

NinaochMårten
0

Så sköntSkrattande