Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 432 ggr
chilllove
0

Hur ska jag göra?

Hej!

Igår köpte jag 2 marsvinshanar, deras förra ägares pellets hade tagit slut. Idag var jag i djuraffären men hittade inte den sortens pellets. Hur ska jag göra? För jag hade tänkt att jag skulle köpa lite av deras förra pellets och blanda med havregryn för att fortsätta ge dem havregryn sen, så att dem inte blir dåliga i magen. Hur ska jag göra? De får fri tillgång till hö och äter det, de får också sina dagliga C-vitaminrika grönsaker.

Kram Alma

Aneema
0

Med tanke på att marsvinen till 80% ska äta hö och om de får grönsaker som de sedan tidigare är vana vid så tror jag inte det är något problem att byta över till havregryn. Pelletsen har förhoppningsvis varit en ganska liten del av deras kost. Däremot hade jag nog inte gett obegränsat med havregryn direkt. Hur är de i hullet? Är de fullvuxna? Om de är vuxna och i bra hull kanske de inte behöver något kraftfoder alls.

Aristarcos
1

Ta bort kraftfodret bara, de blir inte dåliga i magen av att ta bort foder, däremot att snabbt sätta in. Det räcker nog att ge havregryn lite grann om de är tunna vuxna marsvin :) Men öka inte givan snabbt…