Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 1966 ggr
Suskiv
1

Vad ligger bakom burstorlek?

Ta en titt på den här bilden…

Skrämmande eller hur. Det värsta är att om jag satte dit lite spån så skulle det vara fullt lagligt för två marsvin. Det där är bottendelen till en mellanduna och har måtten 71x46 cm och är med andra ord fullt laglig till två marsvin.  Men hur kan det här ses som lagligt? Vad ligger bakom gränserna för minsta burstorlek. De är ju inte vettiga på nått sätt alls.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

[Snuttegris]
0

Fy vad hemskt Gråter

idipidi
1

Om jag minns rätt så var det en kompromiss där burtillverkarna tryckte på för att dessa burar (vilka var de vanligaste då) skulle fortsätta att vara godkända.

Fridaaaa
2

Nej jag förstår inte det heller :( Jag har 120x50 som minimått här hemma till 2 marsvin. Man ska ju få plats med hus/gömställe, matskål osv.
Nej det är tråkigt att det är så :(

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

westblom
1

det är bedrövligt,jag har påpekat de för länsstyrelsens veterinär enhet dom tycker precis samma sak och dom har även försökt att få fram de budskapet men det finns alltid någon högre person som tror att dom vet BÄST????

westblom
0

istället för dom dyra tilbehören så har dom kunnat köpa en större bur,Skrikandesåhh jag blir så arg hur ska man nånsin kunna få djuraffärerna att sluta sälja dessa burar???

Fridaaaa
0

#4 Dem ska ju ändra måtten till kaninerna, vet inte med hur mycket men lite skulle ändras, vilket är bra då kaniner med har för små burar :(

Birkis
0

Jag har en såv bur ått dem som är ca 70x50.Under dagarna får de gå ut och in i buren somde vill.Jag jobbar på att buren ska bli störe.

// Birkis

carsbo
0

jag tycker det är bedrövligt! de måste öka måtten för dem, har aldrig förstått varför minimum måtten är så fruktansvärt små?

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

Svarttusch
0

Minimimåtten till alla gnagare tycker jag är små. Jag har en 100*55 bur till mina två marsvin, trodde det skulle vara STOOOOORT, inser nu att det verkligen är minimimått i mina ögon. Samma med guldhamster, köpte en "laglig" bur, hon fick ju knappt plats att springa.

Däremot måste jag säga att de djuraffärer jag har varit i kontakt med har tydligt sagt: Du borde inte ha en bur under 100 cm på längden, och ska du aldrig rasta dem på golvet bör du skaffa en större. Samtidigt finns det inte mycket de kan göra, de kan inte hindra någon från att köpa en laglig bur som egentligen är för liten =/ Jag är bara glad att jag inför mitt inköp gjorde så mycket efterfoskning som jag gjorde, annars hade jag nog skaffat ett marsvin och en för liten bur för att jag inte vetat bättre.

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

fossingen
0

Tycker minimåttet bör vara deras 100 cm burar de säljer på djuraffärer, det är mer rimligt. Har dock inte sett dessa små 75 cm burarna på typ 9 år. Kanske finns vissa butiker som har sådana ännu.

Suskiv
0

Burarna iaf den sorten som marsvinen sitter i på bilden säljs som tur som hamsterburar. Det är förövrigt en lämplig storlek till tex dvärghamstrar (jag hade just det i buren).

Marsvinen sitter i en 120x60 bur och jag tycker det är litet. Jag skulel aldrig kunna tänka mig ha mindre och letar efter en lämplig bokhylla för att göra en bokhyllebur.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

fossingen
0

#11 Hehe, beror nog lite på hur stor plats man har, har själv två stycken sittandes i en 145 X 60 bur. Men börjar sina med plats här. Men kan tänka mig 100 cm bur som minimått. Har själv haft två i 120 x 60 bur, byggde dock ut min lite extra :) Jo, t.o.m 100 cm känns litet, men kan tänka mig det ifall det börjar bli platsbrist, annars rekommenderar jag också 120 cm bur.

dumlekola
2

En av anledningarna till att minimåtten är så små tror jag är att de gäller både för zoobutiker och privata människor. Jag brukar räkna det lagliga gånger två som minimått när det gäller en bur som marsvinen skall bo i för att framtid. Jag vill inte använda en bur som är mindre än 120*60 cm till annat än sjuk-eller transportbur.

Om man använder idipidis (tror jag att det är) smarta omvandlingstabell så tar man helt enkelt och halverar lagliga antalet marsvin för att få det tillräckligt stort. Tänk bara på att det inte finns några halva marsvin! Om Det lagliga antalet marsvin är sju så vill jag ha max tre grisar i den buren… Glad

Burstorlek, marsvin

Fridaaaa
0

#13 Så räknar jag med :) Är lagen på 8 marsvin har jag 4-5 marsvin i den max :) t.ex :P

idipidi
1

Vill bara påpeka att burräknaren aldrig varit tänkt som någon slags rekommendation utan helt enkelt som en hjälp för de som själva har svårt för att räkna area. Den kom till i en helt annan typ av diskussion där personer hade marsvin i mycket små (ej godkända) utrymmen och hade väldigt dålig koll på vad minimimåtten faktiskt innebar i praktiken. Sen har den bara legat kvar där i cyberrymden…

Sammetskatt
0

Ja, det är hemskt! Och fortfarande säljs dessa ofta som marsvinsburar på blocket och även de som är 80*40, som medföljde min hane när jag köpte honom (de som är 100*50 och större brukar säljas som kaninburar). Han bodde ensam i den lilla buren, var mager (inga muskler) och hemskt slö. Han fick bo i den ca 1v sen fick jag nog. Det rymdes precis hans medföljande hus och en liten hö-hög och han kunde gå några steg i varje riktning, och så hade han alltså bott i 2 år :( Han sov mest hela dagarna kan tilläggas för det fanns ju inget annat för honom att göra…han åt och sov :( Men nu är han pigg och glad och sover aldrig mer än 5 min åt gången, sedan tar han sig en runda i buren :)

Det skulle ha synts ännu tydligare hur liten den är om du haft ett fullvuxet marsvin i den.

Som om inte detta vore illa nog så mår jag illa när jag ser hur folk säljer dessa små hamsterburar på ca 35*60 som marsvinsburar på blocket :( Hoppas verkligen att alla fattar att de är för små att hålla marsvin i och inte köper dem. Men en gång såg jag ett marsvin på blocket i en sån bur och den var så liten att huset tog upp mer än halva buren och han rymdes knappt att stå utanför huset helt och hållet :( Vid sådana tillfällen tycker jag människor är bra grymma! Klart de ser att buren är för liten för att marsvinet ska må bra! :(

fossingen
0

#16 Tur så är dessa 80x40 cm burar skitdyra, typ 800 kronor.(i plast)

Så det minskar nog försäljningen totalt, folk betalar nog hellre 600 för en 1 metersbur då :)