Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 659 ggr
fossingen
0

Till veterinären imorgon.

Imorgon ska jag till veterinären med min marsvinshona som jag bara haft fyra veckor, hon kom hit i ganska dåligt skick. Känns både skönt men samtidigt tråkigt, tänk om hon måste avlivas? Vad skall jag då göra med hennes kompis? Jag har bara en annan dräktig hona som ska föda vilken dag som helst, så de kan jag inte sätta ihop.. Ska hon få bo ensam?

Jag hoppas att det inte är något allvarligt, men hon är ju trots allt 3 år..

Hoppas allt går bra.

Linnet
1

Varför kan du inte sätta ihop henne med din dräktiga hona då, har du henne ensam??

Vad är problemet med marsvinet du har skaffat?

[Marielle_]
0

En dräktig och icke dräktig hona kan sitta tillsammans utan problem. När min teddyhona födde så hade hon alla sina kompisar i buren. Jag fick dock flytta henne till en mindre bur kort efter, då hon inte tog till sig bebisarna i början och sedan fick hon även sällskap av min lite yngre hona vilket hon verkade uppskatta, då Kitsune som hon heter agerade lite som "stödmamma". Så sällskap är bara bra för din hona, självklart finns det undantag.

Dock känner jag lite ändå att om din hona ska föda närsomhelst så är det nog inte jättebra att sätta ihop dom med detsamma, då man helst inte ska stressa honan i onödan. Men när hon väl ha fött och allt gått bra så ska det inte vara någon fara att ha de tillsammans! :)

Det är så jag ser på det iaf!

Hur dålig är din hona du ska ta till veterinären föresten?

fossingen
0

1# 2# Just nu går med hanen eftersom det är den enda hon "litar" på och känner sig trygg med, byten skall delas snart så de bara kan se varandra.

#2 Precis, vill inte stressa henne med nya burkompisar, har försökt introducera två honorna med den dräktiga för några veckor sen, men båda honorna började gallskrika och var typ rädd för min hona hon fick panik, min hona var dock ej så brydd om dem.

Honan som ska till veterinären har en knöl som en ärta på magen, samt är hon väldigt stor brevid ljumskarna men kantig rumpa, hon blir lätt andfådd och har "hooting" ljudet, hoar ungefär vilket amerikanare brukar förknippa med hjärtat/lungorna. Så tog en snabb tid utifall.

Linnet
0

#3 Ska hon föda "vilken dag som helst" så är det väl bäst att ta bort hanen, dom parar ju om sig direkt dom har fött.

fossingen
0

#4 Hon är inte beräknad att föda ännu men om ett par dagar. Buren delas av med ett galler på mitten. Jo, det är jag väl medveten om, därför är den avdelad.