Vill ha grisar, men inte "grisigt", idé?
Jag har nu experimenterat mig fram med olika bottenmaterial, men hittar verkligen INGET jag blir nöjd med! :(
Jag har mina marsvin inne i vår lägenhet, i vardagsrummet bredvid soffan och önskar få detta att fungera UTAN att det blir skräpigt överallt och utan att det luktar illa, någon som har något smart förslag?
Fleese och andra tygvarianter har jag provat, men tycker det luktar fort och är otrevligt att ta hand om (tvätta). Spån gillar jag klart bäst rent doftmässigt MEN det flyger ju omkring i hela lägenheten. Så någon som har något förslag?
Är det någon som råkar ha en hemgjord bur till salu med höga kanter så kanske det kan lösa mitt problem? :)
Testat att ha halm ovanpå spånen? :) Det har jag ibland, fungerar bra :)
Easyströ är relativt bra, dock inte helt fritt.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag skulle precis som du tänkte skaffa en bur med högre kanter, köp en bokhylla och skruva fast plexiglas exempelvis så blir det höga kanter och minimalt med spånskvätt :)
Hanna
#2 Jo, jag har provat det faktiskt. Men tyvärr äter marsvinen glatt upp all halm och så skvätter det lika mycket igen :)
#3 Tycker bara det käns så jobbigt att bygga bur av en bokhylla då man ju måste ordna med en botten. Därför jag önskar en färdigbygd, du råkar inte ha en över? ;)
#4 Hur kan dem äta så pass mycket halm?! Äter dem inte väldigt lite av sitt hö då? :)
#5 La ju inte på jättemycket halm, bara lite runt kanterna. Lägger jag på för mycket så får jag ju inte effekten av spånet :) Och ja, de gör ingen skillnad på hö och halm, äter av båda lika mycket.
#6 Jag får det? Det kommer igenom till spånen ändå, så att det suger upp, gör det här i alla fall :) Jag har inte så tjockt lager halm, bara så att det precis täcker spånen :)
#7 Kanske får prova det igen då, om ingen annan kommer med någon bra idé :)
Jag använder hampaströ (hackad hampa) och är mycket nöjd. Det ligger ganska tungt i buren och dammar inte som vissa sorter av spån kan göra. Man kan platta till det lite när man har bytt, så rör det sig inte mycket. Mycket bra uppsugningsförmåga. En bal för 129:- räcker ca 4-5 veckor i min bokhyllebur som är ca 150*60 och bebos av två pojkar.
Det finns några olika leverantörer i Sverige. Själv bor jag i Skåne och köper av paxhorse.se (Hemparade) , men har sett att andra här på forumet hittat på andra ställen. Jag kör dit så jag slipper fraktavgiften.
#9 Tack för tipset, men jag tror att det är det som jag använder just nu och i så fall så sprids det runt ganska bra här hemma :/
jag håller på o testar torvmull, har ingenting varken possitivt eller neggativt o tillägga då jag nydligen börjat med det. kanske värt ett försök? det ska defenetift lukta mindre
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights
#10 Vad har du för bur? Mina bodde i en "kaninbur" i somras hos kompisar. En 120*? gallerbur. Det funkade bra!
#11 Blir de inte smutsiga av torvmull? Är det inte det som är mörkt? Flyger det inte omkring?
#12 De har en 120x60 bur. Visst är det hampaströ som är lite som små trästickor/träbitar, så jag inte tänker på annat?
jo de blir lite smutsiga på det på magen, och har man saker i buren som jag har tex tygsaker så blir de smutsiga också. men det är ju samma sak med spån det fastnar på marsvinen och på tygsakerna. däremot flyger det inte omkring lika mycket som spån tycker jag.
mina åsikter ifrån 1 dag jag använt det:
+ det är inte lika farligt som sågspån
+ det syns inte lika bra som sågspån, hamnar något på golvet så är inte det lika tydligt som när man sprider runt sågspånet överallt i hela huset
+ det är lättare att borsta bort ifrån mattor etc, har inga "hullingar" som sågspånet har som biter sig fast i textilen och vägrar släppa.
+ det är inte lika farligt för marsvinen eftersom det inte dammar som tex sågspån gör
+ när det trampats ihop så blir det mer komapkt och risken att det sprids ut är ännu mindre
+ det luktar inte, även när det blivt kissigt
- smutsen på tygsakerna i buren syns mycket bättre
kortfattat har jag upplevt mer + än minus med bytet ifrån sågspån

#14 Det låter riktigt intressant med torvmull! Det måste ju gå att kompostera eller läggas ut direkt i trädgården också. Var köper du torvmullen?
vad jag hört ifrån mamma så är det gjort av torkade myrar, så ja det måste ju gå att kompostera väldigt lätt, det är ju som torr och damfri blomjord. på granngården hos oss kostar den 99 kr, kan vara en skrämmande summa först, men den väger typ 50 kg och man sparar in på det i längden. jag hade sådan till hästarna innan, och jag vet att man tjänade in mycket på att använda det istället för spån. till hästarna var det bara possitiva saker
1. det blir ett mjukt och sviktande lager istället för spån som lätt glider undan åt kanterna så hästen står på betongen.
2. vad jag fått lära mig på ridskolan som använder detta behöver man bara ta bort bajs, kisset gör det bara mer sviktande för hästarna att stå på, och det har en så bra uppsugningsförmåga att det inte fräter på hovar, och det luktar ingenting alls
3. eftersom man bara behövde rensa bort skiten så räckte det dubbelt så länge som spån skulle gjort, o såå mycket lättare att göra rent. och så dammar det inte för dem o luktar som det gör när man strött ut en spånbal.
#13 Jo det är som små träbitar. Det finns lite skillnader från olika leverantörer. Det jag använder nu verkar lite "tyngre" än det Lättströ som fanns hos Granngården innan.
Men torv låter ju bra! Ungefär så upplever jag mitt strö (som egentligen är för hästar)
hittade en till jättebra pluspunkt idag med torvet
kisspölarna är hur enkla o ta bort som helst: det blir som en mörkbrun cirkel, som ett litet lock, som bara är att lyfta bort med kattspade. till skillnad från strö som kissflisorna hamnar överallt. jag har bara posetiv inställning till bytet än så länge :)
#18 Låter ju jättebra. Kan du lägga in ett foto? Är det alltså vanlig torvmull och inte blandningen? Men blir det inte smutsigt på möblerna intill? Du kanske inte hunnit se det än…? Är rädd att mina "halv-vita" marsvin skulle bli synligt dammiga, typ grå… :/
jag kan försöa imorgon, har ingen kamera men en webbkamera har jag, kan ta igenom den. jag har inte märkt något, spån flyger omkring mycket lättare. har du blomjord hemma så kan du ju prova hur smutsiga de blir. det är näästan samma sak
Tänk på att hitta ett torv som inte dammar, kan vara väldigt svårt, annars har man sån mörkt "damm" i huset sen på möblerna = inte kul. Torvmix är ett bättre alternativ i så fall :)
Jag har inte provat torv till marsvinen men till hästarna. Torv dammar. Allt runt om får en mörk hinna av torv partiklar. Inget jag skulle rek. att ha inomhus. Ngn som provat bark? Den sorten som är nerflisad och används för att suga upp olja o liknande? Själv föredrar jag spån alla gånger.
min hemsida: http://www.piggieville.n.nu
#0 Du kan inte testa ströet toalett? Det flyger ju inte lika mycket som spån i alla fall. Vad jag har gjort på hemmagjorda buren är att jag knytit fast vaxduk på insidan av burens alla fyra hörn, på så sätt flyger spån och sånt inte utanför lika mycket.
jag upplever inte att det vi har runtom blir dammigt, o vi har vita fönsterbrädor precis där buren står
#24 Då har ni fått tag på ett av de få som inte dammar :) Tyvärr dammar majoriteten :(
dem hade jag o bjuda på
för övrigt har lukten blivit mycket bättre. jag gick och provdrog fingret över fönsterbrädan vid buren och den var som frida sa dammig, det måste hänt när jag tömde i för det dammar inte när jag städar. så blir det ju med spån också fast det sticker mer i näsan :)
#27 Kutterspån är inte farlig, vart har du läst/hört det? :)
#30 innehåller terpentin som framkallar canser vid kontakt med urin, men jag menade nog sågspån :) skrev fel då de är lika om man inte tänker på det
#32 Innehåller kutterspån också terpentin? Borde det inte vara farligt även för hästar då? Eller de står för "lång ifrån" eller vad man ska säga? Man blir ju lite orolig här ju o.o x)
#32 spån har jag haft i alla år till marsvin och kanin utan problem :) bland de vanligaste underlagen :)
Kutterspån innehåller inte terpentin eftersom detta nu är känt. Det spån som tillverkas för ändamålet att ha till djur är numera terpentinfritt vad jag hört, vore ju rätt sjukt annars :)
#33 vad jag har hört gör det det, bara att söka på internet. om det är farligt för hästar vågar jag inte svara på men borde ju vara samma sak där. speciellt när man precis bytt spånet och haft i nytt, det dammar ju så mycket så att det blir rökigt.
#34 jo, det finns väl ingen direkt statistik för att marsvinen inte lever lika länge på det underlaget. men vem vet, marsvin som blir runt, ja vad är det, 6 år? kanske blir minst 8
#35 ja det vore sjukt. men hursomhaver så upplever jag fortfarande spånet som något som luktar otroligt starkt och både jag o marsvinen nyser minst 10 gånger efter städad bur. en stark kemikalisk lukt borde inte vara bra för varken stora eller små lungor
#36 Var köper du spånet då? Jag var med om det för ett tag sedan och hade ett marsvin som nös mycket, det var flera år sedan. Nu när jag använder spån har jag dock inte det problemet, kanske något som hänt på 2-3 år?
Vad jag förstår så innehåller barrträd terpener som är det som man tillverkar terpentin av. Tar man spån direkt från snickeri eller liknande så kan ju även trät vara impregnerat vilket ju inte är bra. Jag vet inte vad som gäller för det spån som säljs som strö till djur. Kan ju vara värt att kolla vidare på.
#36 Mitt spån luktar inget, dammar ite men inte mycket alls. Är för hästar :)
Finns mycket man kan läsa på nätet som inte stämmer, man kan inte alltid förlita sig på det :P Viss spån innehåller nog det men får man ju kolla innan :)
Angående lukten om det skulle visa sig att torv, mull eller annat inte fungerar på det vis du vill är att ha en hölåda. Jag har en gammal hamsterbursbotten (alltså inte gallret) som hölåda. Då kan man byta den lite oftare istället för att ta hela buren, marsvinen är ju mestadels vid höet så blir mest kiss där. Nu vet jag ifs inte hur stor bur du har, om det skulle fungera storleksmässigt. Men ett litet tips iaf :)
#37 granngården, jag vet ej men vi har testat tre olika varianter ifrån 2 olika affärer och alla har dammat och luktat så man nysit flera flera gånger.
#38 ja precis, det har jag också hört
#39 då måste du fått tag på något väldigt bra spån för det vi köper ifrån granngården är också för hästar men dammar och luktar massor. men undrar vart du kollar det? för på spånbalarna vi köper finns det ingen text bara bilder på hästar eller en viking.
#40 hm nä vad jag menade var nog mer att spånet luktar mer i samband med kiss än vad torvet gör, det ska tydligen binda amoniaklukten. mina har också toaletter i varje hörna, så vad jag gör är att dagligen rengöra där. varför jag tycker om torvet är för att kisset blir som ett lock som man lyfter bort, och i kattspaden silar jag bara torvet och bajset o gammalt hö stannar i. medans spånet också stannade i spaden :)
har dock hittat en nackdel, och det är att i samma princip som med blomgjord, så gör torvet att trä börjar möggla. jag torkar rent trähusen varannan dag nu med en fuktad trasa
#40 Jag har provat hölåda också, men tycker bara det börjar lukta snabbare…? :/
#41 Köper vanligt hästspån :)
Eller får av morfar, men det är samma slags spån :)
Mitt dammar lite men bara när man precis lägger in det, inte mer sen och marsvinen är inte där när jag lägger in det så :D
Vi köper från Börjes bland annat, Vida :D
http://butik.vida.se/vida-energi/vida-stroe/c-24/c-80
#42 Det är ju för att det blir mer koncentrerat till lådan och inte överallt annars, bara att slänga det i lådan på komposten o så var det klart ^^ Ifs har jag bokhyllebur så tycker det tar ganska lång tid för det o bli "skitigt"
#44 Jo, jag vet ju det :) Men vi har tyvärr ingen kompost då vi bor i lägenhet och pga det har vi tyvärr inte plats med en stor bokhyllebur heller, så det får vänta några år tills vi flyttar till hus. I övrigt önskar jag slippa byta i lådan varje dag OCH dessutom tog en låda för stor plats i buren tyckte jag. Annars är det helt klart en bra idé som funkat för mig tidigare! :)
Även jag köper mitt spån från vida . Min ena häst har bronkit/känslig förr damm. Det enda spån hon är hostfri på, är den från vida. Givetvis så blir det ju den spånen jag har till marsvinen och jag tycker den funkar mkt bra. Granngården har bytt lev. av spån, och den sorten dem har nu luktar mkt starkt! Och dammar en hel del. Om du inte kan välja mellan torv o spån så finns det ju torvmix…
min hemsida: http://www.piggieville.n.nu
Jag köpte nyss Granngårdens nya spån och har blandat med hampa och överst har jag halm. Visst har det flygit ut lite spån, men väldigt lite så det är okej.
#46 Jag tyckte inte spånet dammade alls och inte har jag känt någon särskild doft heller…konstigt?