Uppfödare som säljer till djuraffär?
När vi skulle köpa marsvin så kollade vi runt bland olika uppfödare i vår hemstad.
Men äldsta dottern som är 12 år kollade även på djuraffärerna. Var inne på alla djuraffärer med henne, och den djuraffären som kändes bäst så pratade jag lite med en av ägarna.
Då visade det sig att de fick in sina marsvin från en av de lokala uppfödarna, till skillnad mot de andra djuraffärerna som tog sina marsvin från grossist.
Dottern blev superförälskade i 2 st honom som kom från den uppfödare som jag hade tänkt köpa från. Eftersom jag visste från vilken uppfödare marsvinen kom ifrån, och jag inte ville att de skulle hamna i ett hem där de var present till barn som snart tappade intresset så köpte vi dem.
När jag kom hem så mailade jag uppfödare och ställde lite frågor. Men det enda svar jag fick var att hon tänkte inte svara på några frågor. På djuraffären så hade de inte fått någon information om när de var födda alls.
Detta kändes väldigt tråkigt så jag gärna skulle vilja veta hur gamla de är, när de är födda osv.
Jag köpte grisarna den 23 september och de är helt juvliga, men som sagt skulle jag gärna vilja veta mer om dem.
Tycker det känns lite lustigt att uppfödaren vägrade säga något om dem.
Min känsla när jag läser detta är att uppfödaren inte vill att det ska bli känt att h*n säljer till djuraffär :/ Tyvärr inget ovanligt att uppfödare gör det.
Om du vet vem uppfödaren är kan du ju kolla på hemsidan dina grisar finns kanske där under kullar ;/
Jag hittade själv uppgifter på några av mina som jag fick som vuxna omplaceringar.
Nej finns inget om mina älskade lilla grisar på hemsidan.
Uppfödaren visar bara upp renrasiga marsvin, de jag har är uppenbarligen pet. En har massa virvlar och den andra är typ lite halv långhårig och har väldigt glansig päls.
Sånt är väldigt tråkigt! Har själv varit med om uppfödare som säljer till djuraffärer och jag tycker det är riktigt oseriöst.
Var väldigt nyligen en reggad uppfödare jag va hos lämnade iväg han ungar till djuraffären. Ska inte ha någon kontakt med denna uppfödare igen då jag tycker detta är fruktansvärt oseriöst.
#2 Vad synd.
Du kan inte lägga upp bilder på dina grisar här?
Tycker det låter oroväckad att den har väldigt glansig päls..förmodligen är den satin :(
Jag undrar hur gamla mina grisar kan vara..
Jag köpte dem som sagt 23 september och då kom de till djuraffären dagen innan.
Nu väger de 295 och 303 g. Ungefär hur gamla kan de vara?
#5 Runt 5 veckor om man ska gå efter vikten…men förmodligen är dina några veckor äldre.
Är kanske inte så seriösa om de lämnar djur till djuraffären. Har följt 2 marsvin i djuraffären under några veckor, den ena ser ut att ha fått en mjällig cirkel på örat. När jag var där idag så ser jag hur en person står och kollar på marsvins mat, slutar med att dom köper bigbag gnagarblandning och knäckers (eller nåt sånt) Vad hade ni gjort, pickat de på axeln och sagt att dom skulle ha oxbow för 199 eller dubbelt så mycket gnagarblandning för 30 spän?
vad är satin sjukan??
Satin sjukan är när satinernas skellet bryter ner..
#8 Gå in på Lyans hemsida där kan du läsa om satinsjukan ;)
så om marsvinet har glansig päls så har dom satinsjukan?
Ska lägga in bilder på dem nu, men såg något hemska (tror jag) precis. Tog upp dem för att ta kort på dem och ser att den ena honan Älva, har tappat nästan all päls på ena sidan, det såg inte ut så tidigare idag när de var ute och inspekterade golven här hemma 
Här är Älva (den som ser glansig ut):
min abbesinnier har glansig päls.. borde ja vara orolig?
#8 bara för att den är glansig behöver den inte vara satin.
Pälsen på ett marsvin kan blänka utan att de är satin, men har de satin päls drabbas de av satinsjuka för eller senare i regel.
Tror inte du behöver vara orolig för din Abby ;)
Vilda är supersöt :)
Tycker inte Älva ser ut som satin.
Ser ut som om någon varit där och rakat henne på sidan. Mycket märkligt. Pälsen går ju inte bara av sådär.
Vid skabb och dylikt blir dom ju oftast kala på olika partier.
Och jag har en gris som äter på sina kompisar päls (och mitt hår) och det ser inte heller ut så där.
#20 Vilka raser har Älva och Vildas uppfödare?
Vad ger du dem att äta? Funderar på om Älvas tappade päls beror på vitaminbrist.
De har helt fri tillgång till hö, ett pellets som heter Selective, de får vitkål, brysselkål, kålrot, morot, gurka, persilja, paprika (det är dem sakerna vi har testat ännu).
De får även c-vitamin droppar varje dag.
De raserna som uppfödaren har på sin sida är:
Merion - Texel - Coronet
#25 med den kosten kan du skippa c-vitaminerna helt de behövs inte och gör ingen nytta.
Då skulle jag gissa att Vilda och Älva är Merino eller Texel, Nu är jag inte 100% säker men jag har för mig att man kan få både Merino och Texel i samma kull om så är fallet är dina renrasiga ;)
Först och främst, grattis för marsvinsskaffandet! :-) Dina flickor är verkligen jättesöta!
Älva ser ut att vara en sheltie av färgen goldenagouti(kanske med en virvel där pälsen står upp?) och Vilda ser ut att vara en merino av färgen black/golden/white. De är nog inte pettar. Inte satin heller, lyckligtvis! Av pälslängd och vikt att döma, är de antagligen ca 5-6 veckor gamla.
Kliar sig marsvinen mycket?
Himla tråkigt att du inte får veta något mer om dem. :-( Det låter som att uppfödaren håller på med lite fel hobby…
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Åhh tack =)
Nej de kliar sig inte mycket alls, jag har inte sett mer än någon gång kanske.
Men om de är 5 veckor nu, och jag har haft dem i 10 dagar, så var det 20 dagar sen de lämnades till zooaffären. Då var de ju jättesmå när de kom dit :(
De ska väl vara 5 veckor innan de lämnar mamman?
#28 Oj, var det så länge sen de lämnades till djuraffären! Då borde de inte vara 5 veckor nu. Hm, de kanske har gått ner i vikt pga vistelsen i djuraffären då(eller pga ev. Ohyra?). Och pälsen kan se lika lång ut när de är uppåt 8 veckor också, den växer inte så fort. Åldern var nog en lite förhastad slutsats från min sida när jag såg vikten. 
Det jag egentligen kan säga baserat på pälslängden är bara att de antagligen är yngre än två månader(förutsatt att de är äkta långhår, och inte halvlånghåriga). Bifogar en bild på ett av mina långhår med utkammad päls, när hon var 2½ månad gammal.
Fyra veckor rekommenderas de minst vara hos modern, och ej flytta från hemmet förrän de är åtminstone fem veckor gamla + väger minst 300g.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Nej jag skrev fel, det skulle stå 11 dagar, De hann bara vara på zooaffären i knappa 24 timmar. Jag kontaktade uppfödaren och ville komma och titta, men fick veta att hon skulle leverera flera stycken till zooaffären.
Då köpte jag där, för det ligger väldigt nära vårt hem och uppfödaren bor några mil bort.
Så de var inte där länge alls. De vägde Vilda först och Älva sen:
26-sep
268 g
289 g
30-sep
276 g
274 g
07-okt
295 g
303 g
Jag kan inte ett dyft om marvsins sjukdomar, men jag kan lite om människors sjukdomar, och vid stress eller liknande så kan vi människor få fläckvis håravfall bara sådär. Oftast kommer det när stressen är över.
Behöver inte betyda att vi är sjuka, utan helt enkelt att hårsäckarna just då gick och lade sig att sova. De brukar oftast komma igång igen och det kanske är samma sak med din gris, att det var lite stressigt det där med att bli tagen ifrån mamma och sen lämnad till djuraffär och sen komma hem till dig. Men som sagt, vad vet jag…
Mina grisar var 6 v när jag köpte dem (också i djuraffär, visste inte bättre då) och de vägde då under 300 g båda två.
Nu är de lite drygt 3 månader och båda väger strax under 500g.
Jag försöker fetta på dem lite med kligröt och havregröt. :)
Har varit i kontakt med vetrinär, de tyckte att jag skulle avvakta eftersom Älva inte verkade må dåligt alls. Om det blir kala fläckar utan hud, sår, om hon kliar sig mycket eller om det smittar av sig på Vilda skulle jag ringa igen.
#32 Låter bra :)
Har varit på Arken Zoo nu och visat upp Älva, samt berättat hur uppfödaren har behandlat mig när jag har kontaktat henne.
Han på djuraffären hade aldrig sett något liknande och skulle forska vidare i detta, samt att han skulle kontakta uppfödaren och ifrågasätta hur hon har behandlat mig.
Det var inget trevligt mail jag fick från henne :S
#0 Jag tycker det inte är oseriöst att sälja till djuraffärer om det inte går att få de sålda i tid själv. Men det råder väl delade meningar om det också.
Man brukar ju hursomhelst skicka med papper till butiken (man säljer till) där det står ev uppfödarens namn m.m.
Det som är mer oseriöst är om en uppfödare inte kan ge svar på frågor om djuret som köpts från djurbutiken.
Jag vet en djuraffär som har hur bra djurhållning som helst och det är faktiskt Djurmagazinet i Luleå djuren har riktigt stort och lyxigt och utfodras med deras bästa foder Cuni Complete. Det är faktiskt en djuraffär som har riktigt bra hållning.

#35 Ja visst har dom väl ganska stora "burar" men dom har kaniner och marsvin tillsammans och har dåligt med kunskap om det mesta, ex. har dom sagt att det går jättebra att ha två kaninhanar tillsammans, att det går bra att sätta en kanin med två marsvinshanar (vilket inte alls var nån bra ide) flera gånger sålt två marsvin, som visade sig vara hona och hane när det skulle vara två honor, könsberstämning är dom urusla på.
#37 Ja, de har otroligt stora burar och ska bygga våning två för marsvinen. Ja, att ha ihop ett marsvin med en kanin tycker jag inte är särskilt farligt när de båda arterna är små ifall det fungerar utan agg, de ser alltid så rofyllda ut när man kikar på dem, jag har själv haft en hane med en kanin, det funkade i ett år. Så det är bättre att hålla dem så än helt ensamma, marsvinen har även gömställen och personalen utfodrar dem bra. Tycker för övrigt att det är många uppfödare också med dålig kunskap och inte bara djuraffärer.

#38 Uppfödare brukar väl ha bra kunskap, men det finns ju många som tar en kull bara för att det är roligt och dom har ju oftast ingen kunskap.
Men jobbar man på djuraffär, då ska man kunna könsbestämma djuren som man säljer och lämna bra och riktig information och det kan inte Djurmagazinet i Luleå.
Har gång på gång fått samtal från djurägare som köpt sina djur på Djurmagazinet och dom har fått helt felaktig information och fel könsbestämning, så då står dom en dag med en kull ungar och då har ju marsvinen oftast redan hunnit para sig ingen, så det kommer ytterligare en kull. Sen är dom dåliga på att upplysa om att marsvin ska vara två, kanske dom blivit bättre, men bara för nåt år sen fick jag höra att dom sagt att det är bättre att bara ha en för då blir dom tamare.
Jodå jag vet att det funkar med marsvin och kanin och att dom kan bli jättebra vänner, men dom pratar ju inte samma språk, så det är inte rätt i alla fall.
#38 Jo, visserligen i överlag är de flesta helt ok, men det finns uppfödare som inte kan heller så mycket och som använder det i vinstsyfte och avlar på samma avelsdjur flera ggr om året i täta sträckor och direkt efter kullar och det är väldigt oseriöst då sjukdomar, bettfel, bettfelsbärare och smittor kommer, vilket de flesta nog inte är medvetna om och är dem det skiter de i det och det har jag vart med om med olika uppfödare, så jag skulle inte sätta alla uppfödare som seriösa heller.
De som bara tar en kull en gång är ju inte direkt en uppfödare, snarare bara tar en kull för det verkar intressant eller för eget syfte, nej, det är ju inte uppfödar nivå precis.
Jag vet inte hur Djurmagazinet resonerar, men jag har småpratat med dem, har bara ett marsvin från djurmagazinet med stamtavla från en bra uppfödare inge fel i stamtavlan eller könet. Att du får samtal från folk som köpt från djurmagazinet är också ytterst märkligt, man tar väl upp felet med säljaren som ev ska stå för felen, där är det också brist på kunskap från köpare.

#40 Fast det finns nog ingen som föder upp marsvin i vinstsyfte, det går verkligen inte att tjäna pengar på sånt.
Naturligtvis har dom även kontaktat Djurmagazinet, men dom har ringt till mig och fått lite råd om hur dom ska göra. Har man aldrig haft marsvinsungar så har man ju ingen kunskap alls. I ett fall var det en familj som skulle köpa marsvin av oss, men dom orkade inte vänta så dom köpte från Djurmagazinet i stället.
Djurmagazinet erbjuder sig ju att byta ut hanen mot en hona, men det är ju aldrig roligt om man har fäst sig vid ett djur. Sen brukar dom även erbjuda sig att ta hand om och sälja ungarna, så ibland funderar man om dom gör det för att få lite fler ungar till butiken.
Att det händer gång på gång tyder ju på att dom inte lär av sina misstag, senast förra vintern tog vi hand om ett marsvin som ägaren hade fött upp själv, hon hade ingen koll och hade farit till Djurmagazinet för att få den könsbestämd, dom sa att det var en hona, men i själva verket var det en hane.
#40 Det finns visst massor med pengar att tjäna på både kanin och marsvin, det är helt enkelt hur man lägger upp saker och ting, jag kan inte tänka mig annat när det bedrivs sådan avel i så stor skala och det är illa..
Jag tror inte Djurmagazinet bedriver avel på så sätt som om att det skulle vara med flit, utan snarare tagit fel på könet eller fel person som könsbestämt, det är visserligen många som jobbar där, i vissa fall får man dubbelkolla vid olika åldrar då två veckor senare kan det vara helt tvärtom fastän man trodde rätt första gången.
De har ju som sagt olika montrar för hanar och honor och jag tror lätt att det kan bli rörigt beroende på vilka som hanterar djuren. Men visst, de är ju inte lika insatta allihopa då de har olika personal för varje avdelning, men det är ganska vanlig på djurbutiker. För övrigt så är djurhållning bland den bästa jag har sett på diverse djurbutiker. Så jag kan inte säga att djuren mår dåligt i alla fall. Men visst könfel, det förekommer ganska ofta på diversebutiker vilket borde utbildas bättre, även annan fakta.

Ja nu menar jag inte nån massuppfödning heller, utan vanliga uppfödare och jag lovar dig, det tjänas inga stora pengar, man får vara glad om man har så det går runt med mat, hö, spån, och alla tillbehör och blir det nån slant över så är det ju trevligt, men stora pengar det blir det inte.
Vet inte vad du menar med att det bedrivs sådan avel i så stor skala, vad syftar du på??
Ett marsvin är dräktigt i 10 veckor och får inte särskilt många ungar, vanligast 2-4, tänk efter då att då ska du först para detta marsvin vilket kan ta några veckor, sen tar det 10 veckor och sen ska ungarna vara hos mamman i 5 veckor, vad tror du då det kostar att föda dessa marsvin under den tiden och vad tror du dom får betalt om dom lämnar till djuraffär då, jag kan inte tänka mig att det är några stora summor om dessutom djuraffären ska göra vinst. Kanske kan dom tjäna nån hundring på varje unge, när alla omkostnader är borträknade.
Bedrivs massuppfödning på vissa uppfödningar, det ser man ju bara på antal kullar de tar på samma djur inom 2 månader etc. Även reggade som skiter i att det bär på bettfel och fortsätter bedriva sin avel, det är ju verkligen superseriöst not.
Det finns massor jag läser om jämt och ständigt. Och ja det är ju inte precis lite de tjänar, några tusenlappar under sommaren, det är ju inte precis "lite", det jobbiga är att de som kämpar för bra standard får stå ut med dessa BYBare. Ifall du fattar vad jag menar? Inga riktat åt någon speciell individ.
Ja, marsvinet jag köpte och lämnade tillbaka visste uppfödaren inte ens föräldrarna på då de massproducerade och vägrade lämna ut uppgifter trorts denne hade någon hundkennel.

#44 Går ju inte att ta flera kullar på samma djur inom 2 månader, inte marsvin i ala fall, marsvin är dräktiga 10 veckor, så även om marsvinet paras om direkt så är det två kullar på en 5 månadersperiod. Tycker du några tusenlappar under en sommar är mycket?? Det tycker inte jag med tanke på att dom har djuren under hela året och inte bara på sommaren, så blir det inte mycket kvar av dom tusenlapparna, det går till mat mm. under resten av året.
#44 Syftade på kaniner där. Och para om ett djur direkt är inte precis måttligt, eller tycker du det?
Japp, tusenlappar under en sommar är mycket. Mat, spån och hö får man räkna med och massuppföder man kaniner/marsvin för att ha råd att ha kvar de för kostnader för ett helt år så ska man nog inte ha kaniner. När jag hade 15 kaniner betalade jag ca 300 som max i månaden. Är det dyrt? Nae, det blir en kostnad på 3600 kr om året som max för många gånger vart det billigare.
Så om en person har kaniner t.ex : ca 4 kullar på en månad med 6 kaniner i varje och tar ut en summa på 400-800 kr styck, anser inte du det som massuppfödning? Som gör detta månad efter månad och parar hur och hur tätt som helst? Det är det jag pratar om, inget annat. Det är att vara omån mot djuren i sig och endast för ett vinstsyfte, bl.a drar det på sig mycket lättare sjukdomar och djuret lär dö i förtid pga utslitning och ev förlossningsproblem och säg inte att det inte är sant, för det är det och det vi många andra också.
Så du kan ju räkna 24 ungar för 400 kr styck, det ger en vinst på 9600 kronor, då kan du ju räkna det dubbla! Tycker du detta är rätt sätt att uppföda? För det låter ju som du försvarar det.

#46 OK, nej menade inte alls att man ska para om ett djur direkt, men det var ett exempel, men 24 ungar på en sommar är ingen massuppfödning, finns dom som har ca 100 avelsdjur och har 60-70 kullar på en sommar, det kallar jag massuppfödning.
Vi har 5 honor och tar 1-2 kullar varje sommar på varje hona, men inte kallar jag det för massuppfödning. Kaninerna säljs för 400:- och mer än så kan man inte ta för kaniner. Men inte är det ju någon direkt vinst, visst blir det några tusenlappar, men inte är det ju därför man tar kullar. SLår dju ut dessa 9600:- som du skrev om på 12 månader så blir det 800:- per månad, minus då alla omkostnader för både avelsdjur och ungar.
47# Nej, alltså denne jag tog som exempel är per månad, alltså t.o.m vintertid. Så då alltså kring 9600 kronor i månaden som minsta, dock högsta pris normalt är 800 kronor, det blir det dubbla, det kan man lätt kalla vinst. Förstår inte att de är rädd att få dem osålda, vad gör de om de sitter där med 20 styckna? Tror knappast de har 20 extraburar.
Så att säga allt utöver matkostnader (om man skall vara noga) under uppfödningstiden är ju ändå en vinst, vad man använder det till är ju en annan sak.
400 kronor är ett bra pris för en kanin, som du säger, mer kan man inte ta, i alla fall inte utan stamtavla och reg m.m.
Jo, det blir ju också en hyffsad summa, men det är då mer normalt.
Brukar du ta täta kullar? Och vad försöker du uppnå med aveln? Är alltid intressant att dela med sig.

#48 Men på vintern går det inte att sälja kaninungar över huvud taget, går knappt ens att skänka bort, så då kan dom ju knappast göra nån vinst, vi har haft nån sen höstkull innan vi visste bättre och det är i princip omöjligt. Maj-augusti och sen går det väl att sälja några enstaka ungar även i september, men sen är det slut på efterfrågan. Vet inga uppfödare som tar kullar annat än på vår och sommar. Har aldrig sett nån som tar 800:- för kaninungar och gör dom det så får dom knappast dom sålda.
Ifall vi tar två kullar brukar vi para om när första kullen är ca 6 veckor. Föder inte upp med stamtavla och är inte intresserad av utställning, så syftet är att få fram trevliga och rastypiska djur.
#49 Jag tror helt enkelt det beror på vars man bor och vad det gäller för raser. För den jag tog som exempel har just nu antal x till salu, väldigt känd dock , hade själv aldrig vågat massuppföda så, speciellt inte denna årstid
De verkar få sålt bra dock, är förmodligen anledningen.
Okej, det låter fin fint det, det är samma jag går på, temperament, hälsa och utseende, nu är det dock i liten skala. Men blir det inte jobbigt för honorna som paras efter 6 veckor igen?
# 15 För att hoppa tillbaka ganska..väldigt långt i denna tråd.. Ser inte marsvinet på bilden lite ut som en hane? Vill verkligen inte oroa i onödan men jag undrar verkligen eftersom jag tycker det ser lite ut som …en pung..? =)
#51 Påminner om en hane litegranna. Eller så har hon kantig rumpa? Vet inte XD
alltså… jag har en hemsk story ang att sälja till djuraffär… köpte mitt marsvin idag av en kvinna som utan att tveka berättade att hon tar kullar som hon "brukar ge till arken zoo".. (blandisar) Say what??
jag hade redan bestämt träff med henne när hon sa detta. Mitt lilla marsvin har dessutom en skada på ögat (blind enligt henne men tror det är nåt annat, hon hade inte ens tagit henne till vet) och jag köpte henne för man kan ju fundera på vad som hade hänt henne annars.
#53 Köpte du marsvinet privat, typ blocket eller så? Hur gammal är den?
Om den är medfödd blind ska man inte avla på dem då det är ärftligt. Du berättade om en röd plupp, menar du tårkanalen eller typ som ett sår i ögat? Tänkte om ett höstrå stuckits i ögat eller dylikt. Om den är född blind så finns det inget att göra hur som helst, men som du säger en ögonundersökning borde hon ju ha gjort.
Djuraffärer tar dock bara in djur ibland, inte på löpande band som vissa tror, har ställt frågor till dylika affärer om försäljning och gamla djur m.m, det är roligt med positiv feedback, skulle någon bli sur för frågor bevisar det bara dålig kompetens, vissa verkar helt ok, andra vet jag inte ett uns om, fast att avla bara för att leverera till djuraffärer låter inte så vettigt om de nu inte är grossist, men dåligt avel isånna fall.
Köpt på fejan. Hon sa aldrig om det var medfött eller inte , och inte hur hon visste att marsvinet är blint. Blir så ledsen, hur svårt är det att ta en liten marsvinsunge med ögonproblem till veterinären….
#55 Försök prata med uppfödaren och ställ frågor angående ögat, det är trots allt hon som fött upp djuret och du har ju precis köpt den, hon förklarar säkert hur läget ligger till.

#50 Dom får ju vila sen under resten av året så det är inga problem.
#57 Jo, självklart, men jag tänkte ifall när det är så tätt skulle bli för jobbigt att för de att föda att de dör. Det händer ju ibland. Två kullar per år är ju relativt inte mycket, men jag tänkte ifall de blir svårt för de och föda.
400 för en kanin? inte en chans! som sagt folk skänker ju bort dem på blocket hur många som helst, det är jättehemskt att se! (marsvin verkar det som man får leta lite efter dock)

#59 På sommaren är normalt pris ca 400:- för en kaninunge, på vintern går det inte ens att sälja kaninungar, knappt ens ge bort dom.
Med marsvin är det nästan tvärtom, väldigt liten efterfrågan på sommaren, men stor efterfrågan höst och vinter. Just kring jul brukar det vara en väldig efterfrågan.
#50 Vem var det du hade som exempel? Du kan ju skicka pm, alltid intressant att veta.
jag vet 3 uppfödare som säljer marsvin till djuraffärer i bla i Gävle,så visst finns det några uppfödare som säljer till djuraffärer,

#61 Det är ju egentligen bättre att köpa in djur från uppfödare i närheten än att dom fraktar marsvin och kaniner jättelångt, tom från utlanndet. Fast egentligen tycker jag inte alls att djur ska säljas i djuraffärer.
#61 Japp, det finns det.
#60 Japp, kan Pm:a .
#62 En djuraffär jag vet tar bara på beställning, dvs inga djur i butiken av smådjur så man kan beställa vad man vill, det är ett plus i alla fall enligt mig, då får man vad man är ute efter. Dvs om det inte finns kanske just den rasen inom närmsta fyrkanten.
Vilken av bilderna?
Har haft dem sen i september i samma bur ju :S
#64 Tror hon syftar på bilden på Älvas mage :) Bilden i #15 :)
Det finns rätt bra bilder om man googlar på könsbestämmning marsvin så du kan kolla där och jämföra hur de ser ut :)
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
Nehh jag är tämligen övertygad om att Älva är en tjej efter att ha tittat på bilderna. Ska försöka få sambon att hjälpa till att ta en bättre bild när han kommer hem från jobbet.
för att hoppa in lite i tråden så tror jag inte #67 att du behöver oroa dig, jag tror det är pälsen som luras att det skulle vara två kulor där. jag tror att själva öppningarna skulle varit placerade längre ned i så fall
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights
Nej någon pung har hon inte. :D
#69 skönt att höra! :)