Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 971 ggr
tantnett
5

Proffsig smådjursklinik i Skåne.

För en tid sedan lämnade jag in mina två småkillar Optimus och T Rex för kastrering.

Det är ju med stor bävan man utsätter sina pälsklingar för detta ingrepp, jag har både positiva och negativa erfarenheter av marsvinskastreringar. Har förlorat två marsvin i samband med detta ingrepp, men även haft tur med två, vissa av er kommer kanske ihåg Röde Orm samt Vispe Tispe? två underbara gossar som nu gått ur tiden.

Nyligen blev jag rekomenderad Fågelkliniken i Skåne AB den ligger i en ort som heter Hjärup, strax syd väst om Lund. Det är en smådjursspecialicerad veterinärklinik och dom söver med gas.

Risker finns alltid vid ingrepp på våra små, man kan inte göra mer än att försöka ge dom de bästa förutsättningarna för att allt skall gå väl, och det kände jag att det kändes helt rätt med denna veterinärklinik.

Efter ingreppet fick inte grabbarna hämtas föränns dom visat att dom börjat äta, och det var två pigga gossar som på hemvägen nöjt tugga på persiljekvistar.

Med mig hem fick jag även Metacam som skulle ges dom två nästföljande dagarna samt recept på Bactrim som gavs i tio dagar. Även ett informationsblad medföljde om hur operationerna utförts och skötselråd gällande eftervården och även vad man skulle vara uppmärksam över gällande eventuella komplikationer.

Snitten läktes helt utan komplikationer och nu går killarna med en var sin tjejflock. Det är ju det som är målet med en kastrering att ge dom ett optimalt liv i en grupp.

Jag har en bra distriktsveterinär bara femtio meter från min bostad, men smådjur är ju trots allt inte deras specialite. Förtroendet jag fick för Fågelkliniken gör att jag hädanefter åker dessa mil ner till Hjärup.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

marsvin-90
0

Måste ju visa nya bilder på killarna! =D "Mina" små gosegrisar riktigt skönt att allt gick bra med kastreringarna, gammel matte va lite orolig ett litet tag.

Sammetskatt
0

låter ju jättebra! vad fick du betala?

tantnett
1

#1 Ja jag planerar lägga in lite bildtrådar snart. Skrattande Du får komma hem och fota. Flört

#2 Priset på en kastrering ligger på 690:-

Fridaaaa
0

Den kliniken är bra :)
Dock bättre på smådjur än fåglar som kanske namnet antyder enligt mig :D Men alla tycker vi olika :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[saphirasmarsvin]
1

#4 Hur vet du att de är bättre på smådjur än fåglar? Eller menade du tvärtom och i så fall vilka erfarenheter baserar du det på? :)

Jag börjar bli stammis på Fågelkliniken och har återkommit under alla år eftersom jag alltid har varit väldigt nöjd och känt mig trygg med veterinärens kunskap och klinikens engagemang och bemötande. Jag tycker det känns som att varje liten patient tas på högsta allvar och därför blir besöken väldigt personliga och betryggande - eftersom det känns att personalen verkligen bryr sig.

Även jag har låtit kastrera en gris på Fågelkliniken men tyvärr fick han bölder på båda sidorna. Med lite extra eftervård blev han dock bra till slut och har sedan ett år tillbaka ett alldeles eget harem :)

Fridaaaa
0

#5 Jag har själv aldrig varit där men vet dem som har varit där med olika djur och deras kunskap om smådjur är bättre än fåglar enligt dem jag pratat med :) Men av vad andra har berättat osv så är dem bättre på smådjur många gånger :) Men det är som sagt min egna uppfattning och åsikt :)

Jag har för långt tid :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sammetskatt
0

#3 Inte farligt alls ju!

tantnett
1

#5 Ja jag var också imponerad över just det att var och en individ sågs som speciell. Jag var ju där med två marsvin samtidigt och hade väl kanske inte reagerat om bägge "drogs över ett kamtag" men icke här inte. Skrattande