Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: beteendehantering
Läst 1049 ggr
Tex&Tillman
0

Snälla hjälp! Aladdin är så rädd!

Jag har nu haft Aladdin i lite mer än en månad, och den enda förändring som har skett på den tiden är att jag nu kan stå i samma rum som marsvinen utan att han får panik, men jag måste stå helt stilla. Han är nio månader gammal och föddes upp i en väldigt stressig miljö där den enda hanteringen han fick var när han skulle få klorna klippta =(

Har haft uppe honom några få gånger. Varje gång har det varit uppspärrade ögon, gömma sig i handduken och komma så långt ifrån mitt ansikte det bara går =( Han slappnar aldrig av och det gör så ont i mig att se honom så rädd =(

Har aldrig haft ett så omfattande problem med ett marsvin tidigare och behöver all hjälp jag kan få då jag inte vet vad jag ska ta mig till =(

Tacksam för all hjälp och råd ni kan ge!

Mvh en orolig matte!

carsbo
1

är han ensam? i så fall kan det vara anledningen, ensama marsvin blir rädda djur. har han dessutom varit ensam i större delen av sitt liv är det också förståeligt varför han är så rädd.

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

Tex&Tillman
0

Nej han är inte ensam och har aldrig bott själv. Han bor just nu med två yngre hanar och dem funkar väldigt bra ihop. Han kommer från en uppfödare. Där slängdes dem runt lite hipp som happ. Från bur till bur, marsvin till marsvin.

carsbo
0

vad jobbigt, jag vet inte hur marsvin kan bli med mentaliteten. men tex vi har en hund vars föräldragener slog helt fel. hela kullen är jätterädda för allt och inget. men som sagt, jag vet inte om sånt kan hända på marsvin också. annat vet jag inte än kärlek, kärlek, tid och tålamod

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

Tex&Tillman
0

Tack för dina svar Carsbo. Ja det ger jag honom mycket av, men det är så svårt att se ett djur må så dåligt =( Är det nån mer här inne som har nåt svar?

PiggieVille
0

Tid. Jag fick hem ett marsvin som inte varit hanterad alls. De hade inte ens klippt klorna, "hon är ju så sprattlig". Jag började med att ge godsaker i buren, men från handen. Jag fick vänta läänge de första gångerna. Tog upp henne ofta och var noga med att det gick lugnt, bestämt och varsamt. Varje gång bjöds hon på en godbit och en puss :) innan jag släppte ner henne. Hon är ff räddare än mina andra marsvin men har självmant börja komma fram för att ta paprika från handen. Hon tom kommer ut ur sitt hus och knatar omkring och pratar fast jag är i rummet. Om han är rädd när du klipper klorna, så ta en klo åt gången. Med tiden kommer det säkert ge med sig. Om din andra är trygg så ha de båda uppe samtidigt. Lycka till!! :)

godisgrisen
0

Det tar tid och låt det ta tid. Kanske blir han aldrig sådär jätte tillitsfull för de är ju olika till sättet men bättre blir han säkert med tiden. du har redan fått bra råd men det jag vill tillägga är att det är bra att göra saker med honom ändå fast han är rädd jag menar ta upp honom och erbjuda godis från handen- Mitt tips är att ta upp honom ofta fast korta stunder. Försök vara koncentrerad och säker på handen då du hanterar honom ex. när du ska fånga honom i buren så se till att du verkligen får tag på honom genast så det inte blir en massa jagande. Din självsäkerhet ger honom trygghet. Samma sak vid tex. kloklippning gör det bara tveka inte för då sprattlar han mer och blir räddare än om man är bestämd. Jag menar inte att du ska vara hård mot honom utan bara bestämd så han känner sig vägledd av dig.

Tex&Tillman
1

Tack för era fina svar =)

#6 Känns skönt att se att det man gör är rätt =) Som när jag ska ta upp honom ur buren liksom "vallar" jag in honom i huset lugnt och metodiskt för att lugnt sträcka in handen och ta ett stadigt grepp om Aladdin, för att sen lyfta upp honom. När jag klipper klorna på alla djuren här hemma så går det undan, då jag inte tvekar. Håller bara ett stadigt och bestämt grepp om djuret och börjar klippa. Dessutom är det jätte lätt att klippa klorna på Aladdin =) Två minuter klar!

[saphirasmarsvin]
1

Åh, jag har också fått hem ett par sådana grisar och det skär verkligen i hjärtat när de är så rädda :( Men det finns ljus i slutet på tunneln och till slut brukar man få en väldigt speciell relation till dessa marsvin. Jag skrev ett inlägg om min Sigge för lite sedan, han var ungefär som din Aladdin från början men nu har han börjat lita på mig och den känslan är heelt fantastisk! Igårkväll klättrade han försiktigt upp i mitt knä när han var ute på golvet med kompisen. Bara så där i förbifarten, sedan skuttade han glatt ner och tittade till vad kompisen gjorde. Det var nästan så jag fick lite glädjetårar just där och då ;)

Lycka till med Aladdin och kämpa på - det lönar sig :)

Tex&Tillman
0

Åååå tack så hemskt mycket för det fina svaret #8 =) Du gav mig just lite hopp om att det kan lösa sig =) Hoppas innerligt att det gör det.