Jag undrar om det är någon från Stockholm-Uppsalaområdet som ska dit? Som kan ta en fin hane med sig ner?
Jag ska :)
Har som vanligt med mig mina texlar
Tyvärr ska jag inte dit denna gång då jag får tillökning i form av en valp samma helg :)
Jag ska. Hoppas jag, det beror på hur jag mår. Har anmält ett helt gäng så får se om jag giter ha med alla. De som är anmälda är Honey, Rema, Vida, Chache, Yohnny, Jai och Xìexie. Någon som har något tips på hur jag ska lyckas få Xìexies rumpa vit? Trots att jag har badat rumpan på henne nästan varje dag så har pälsen ändå lyckats bli gul :-( #3 Åh, vad kul med valp! Grattis!
#4 vet att endel häst folk använder sig av potatis mjöl för att få bort kiss fläckar på sina vita hästar ;) värt att pröva kanske :)
Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon 
#4 Hur gammal är hon nu? Du kan ju rulla släpet :) #5 Det kan man prova, min golden roan har sjukt lång päls som är ganska gul, vet du hur de aplicerar potatismjölet? är det med vatten så blir det kletigt så då får man nog avstå..
#6 har för mig att dom bara pudrar på det och låter det sitta ett tag och sedan borstar bort och ev tvättar om det behövs
Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon 
#4 När jag jobbade med hopphästar & sen även galopphästar som skulle på tävling/auktion använde vi ett shampo som hette Quick Silver, ofta i svansarna & på benen men även på hela kroppen, kanske lite starkt för ett marsvin?
Sen brukade vi pudra benen med babypuder & sen borsta lätt, kanske inte funkar så bra på en marsvinsutställning när man kollar igenom pälsen noga… Har en DEW hona själv som jag funderat på hur jag ska få riktigt vit…
Nu måste vi vänta till i februari innan det är nån utställning här uppe i norr, så jag har gott om tid på mig. Ska hålla utkik om nån kommer med nåt bra tips..

Hon går rullad sedan några dagar så jag hoppas att det inte blir mer gult än det redan är men jag hade gärna fått henne helt vit. Har hittills provat skimmelschampo, silverschampo och virkon men inget har funkat. Hon har väldigt tunn och dunig päls så det har liksom färgat in sig helt i själva hårstrået. Misstänker att det krävs riktigt blekmedel för att få bort det och det utsätter jag naturligtvis inte henne för. Ska se om jag kan fixa ett foto på henne om datorn samarbetar
Finns skimmer schampo som vi har använt till våra vita hästar, skit bra :)
*skimmel
Jag skulle säga att vit päls som är riktigt missfärgad inte går att få vit igen. Visst kan man få bort en del men en gul päls kommer aldrig bli kritvit. Har själv provat otaliga vitschampon, och nä - det funkar inte mycket bättre än vanliga schampon. Jag har hört att kaninägare använder galltvål på gula tassar, men det är inget jag provat eller kommer att prova själv.
Själv tycker (och tror och hoppas) jag att domare har överseende med viss missfärgning runt könet på vita djur (eller lite i släpet på långhår). Som petdomare skulle jag aldrig göra avdrag på ett marsvin som är rent och snyggt bara för att det är lite missfärgat i släpet/på magen. Jag har checkat inte mängder med långhår och tycker nästan alltid att de ljusa långhåren är missfärgade i rumpan. Har heller inte upplevt att mina vita fått något avdrag i ras även om de självklart inte är kritvita runt könet.
Sen får man väl tänka lite på vad man matar med och så, i förebyggande syfte, jag ger aldrig mina vita röda eller orange grönsaker eftersom jag upplever att de färgar pälsen och även tror att det kan påverka urinet och hur det färgar…
Men i slutändan är ju marsvin djur, jag tycker att det känns rätt sunt att de inte är kritvita faktiskt.
Hanna
De blir vitare när spånet byts var varannan dag ;)
Det jag skrivit ovan ska stå: De stannar vitare om spånet byts bra ofta.
Då var det bara en vecka kvar! Har ni börjat förbereda?
Tänkte bada min klippta på tisd/onsd och texel senior på onsd/torsd, för nära inpå utstälningen?
Gah! Kom annat i mellan så Xiexie fick sitta lite för länge med schampo i släpet och nu är hon lila! Och det gula är ändå kvar -.- Jag kan ju inte komma med en lila gris också!? Räcker med ett hederspris för rosa gris, vill inte ha för lila också >
#15 Oj oj! Ja det är lätt hänt, prova schamponera igen, låt det inte sitta i lika länge, bara en pytteliten stund & skölj ordentligt, funkade på hästsvansarna dom gånger de blev lila. Fast det är klart har schampot trängt in ordentligt så kan det ju vara kört.. Lycka till!! Annars är lila är snyggt :)
#15 Kolla vad jag hittade när jag satt & sökte på annat :)
#17 Intressant! Finns inte pengar till det nu tyvärr men tanken är att hålla henne i päls till utställningen i januari och sedan klippa och då lär jag nog behöva något som biter rejält på gula fläckar i byxorna. Släået kommer förhoppningsvis inte bli gulare än vad det är eftersom det är rullat
#19 Hihi, tjusigt! 

#19 Hihi :P kom ihåg Honey från förra utställningen, den lilla grisen såg så himla skojig ut när han var rosa! :D du kan börja avla på lite olika färger på grisarna så har du snart en gris som är i regnbågens alla färger ;) hihi! Kan nog bli populärt ;D
Lycka till allihopa i landskrona :)
#20 Hehe :-P Han fick två hederspris, först en rosett för Bästa rosa pet och sedan schampo så jag skulle kunna få honom vit igen XD
#21 Nja, det är tillräckligt svårt att få fram "bara" beige badger, regnbågsgrisar överlåter jag till beige och lilac harlequinprojektet ;-)
Kommer inte du?

#22 Haha okej ;P ska bli spännande att se så färgglada grisar på utställningarna framöver (rosa,lila,kanske grön är nästa färg?) ;D …
Nej, jag kommer inte tyvärr :( Jag ska till Rävlanda den 8 december och tyckte denna var lite för nära den i Rävlanda så fick välja. Blir Humlans sista utställning den 8:e men kanske visar någon utav dom andra 2013 i Landskrona, får se men brukar vara himla trevligt i Landskrona iaf. :-)
#23 Nej, vad tråkigt att du inte kommer :-( Fast nu får Rema åka lite räkmacka när inte Humlan är här :-p Honey kommer också bli pensionär efter denna utställningen. Han visar att nu är han färdig med detta och vill vara hemma i framtiden. Alla pojkarna har fått silverkort :-d Töserna ställs nu efter lunch.
Lyckliga ni som är på marsvinsutställning! Hoppas det går bra!
Funderar på att åka dit bara för att kolla :) Vilken tid börjar det och när slutar det?
Kram Alma

#26 Cirka 9-16/17 brukar det pågå.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Silverkort på alla utom Vida och Xiexie :-D Vida kommer inte ställas mer för hon var lika stressad idag som första gången. Xiexie behöver växa på sig lite men gud vad stolt jag är över henne! Hon är verkligen allt jag vill ha hos ett marsvin förutom att hon skulle varit beige istället för choklad. Jai var också underbart duktig och blev misstagen för att vara cuy :-p Ja, alla var naturligtvis underbart duktiga! Snart dags för finalen!
#28 grattis till silverkorten ! Trevligt att träffa dig idag och dina fina grisar :)

#28 Grattis till silverkorten :-)
Lycka till med tjejerna!
#28; Grattis Lyan! :D
För mig gick det väl okej, mer eller mindre. Min saffronpojke hade blivit nafsad i baken (igen) så han fick stanna hemma. Asabi (self cream) fick 87 poäng men med bra kritik och Retzina (eng crested black fox) fick 88 poäng och CK och blev 3/4 i sin klass i petten. Hon är lite liten än så länge, men så är hon ju också född i en kull på 7 ungar.
Det var en väldigt trevlig dag bland härligt folk :D
#31 Grattis :)
När de delade ut årets marsvin i SydVäst plackaten ropades plötsligt upp mit namn, var inte det minsta berädd på detta. Blev ju riktigt förvånad så jag deste mig upp och sa:
-Asso är du seriös?!
Ja de var de, tills de räknade om poängen och kom fram till att Define Quintus hade slagit mig med 30 poäng. Så jag fick lämna ifrån mig plackatet.
Jag fick komma upp och hämta plackatet för:
Årets Bästa Klippta Långhår I SMF Sydväst 2012- Titeln tillhör Emras Gottfrid.
Lyan måste ju skriva hur det gick för henne :)
Jag kan ju säga att här har ni en lycklig Emmy! Vida vann ingenting. Xiexie kom femma i juniorfinalen och fick en rosett. Jai fick sitt första silverkort och kom tvåa i juniorfinalen. Honey fick sitt femte silverkort, oplacerad i finalen. Chache fick sitt tredje silverkort och blev därmed guldpet, fyra i finalen. Yohnny fick också sitt tredje silverkort och blev trea i finalen. Rema fick sitt sjätte silverkort på lika många utställningar, kom tvåa i finalen och blev Årets bästa pet inom sydväst!!! Grattis till alla andra också och lika trevligt att träffas som vanligt :-D #33 men fy vad tråkigt med placketten :-( Fast kul att det gick så bra för Gottfrid iallafall!

#33 Tråkigt med plaketten men stort grattis till Gottfrids plakett :-)
#34 Jätte grattis. Extra grattis till fina Rema som blev årets pet inom sydväst :-D
Stort grattis till er alla! :)
Stort grattis till dig Lyan!! :)
Det var kul att höra så mycket skånska idag :)
Hade han bara fått 1 poäng mer. 1 poäng till så hade han fått cert,
NU TÄNKER JAG SPRINGA UT PÅ ÅKERN OCH VRÅLA!!!
ursäkta språket men jag är så J**** FRUSTRERAD!! ETT ENDA POÄNG ETT ENDA LITET S#!T POÅNG SOM JAG HADE FÅTT OM JAG LAGT NED 5 SMÅ MINUTER TILL!
Denna dagen blir bara bättre och bättre, mina favvis byxor är nu osse förstörda :(
#34 #35 #36 Thanks guys :)

Grattis till er! :-) Önskar att jag hade kunnat anmäla, det blev struligt med reggen till bebisarna så de kom inte tillbaka helt förrän det var för sent att anmäla :-( Kände inte för att åka med en eller två seniorer bara. Kommer knappt ihåg när jag var på utställning sist…
**SMF 237 Sweet Dream's
Du måste ju komma på Januari utställningen :)

#40 Planerna är så i alla fall, gäller bara att det inte krockar med något… Tror aldrig att jag har haft så mycket inbokat/planerat mest hela tiden någonsin förr som jag har nu (och har haft det senaste halvåret). Tiden bara rinner iväg och ändå känns det inte som om jag får gjort mer än maximalt hälften av vad jag planerat/behöver få gjort. Ingen som har något bra tips på hur man får dygnets timmar att täcka till bättre? ;-p För att återgå till utställningar; vill väldigt gärna ställa ut min lilla Adele, hennes mamma Alice, pappa Elvis och syster Kelly-Rose (om hon inte blir såld, vilket jag hoppas att hon blir snart). Sydvästs utställning i januari är i alla fall inplanerad och jag hoppas att det blir av :-)
**SMF 237 Sweet Dream's
Tack :-D Känns helkonstigt att min "lilla" Rema fick en pokal! Har ju aldrig ställt henne i pet förrän detta året och förhoppningsvis har hon iallafall 1,5år till att vinna på :-D
#37 Vad surt :-( Fast då vet du det till nästa gång och lägger ner de där fem minuterna extra :-) (eller gör som jag och babblar tills det glöms bort iallafall XD Tur att Xíexies smutsiga öron inte hade gjort varken till eller från eftersom hennes kropp inte räckte till)
#41 Ja, du bara måste komma i januari :-D
Sugen som attan på att ställa. Har bara blivit 2 gånger detta året :/
Men är ju en bit till landskrona hmm….
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.